Gå til innhold

Stenge Siste Ordet for godt? Hva syns du?


Stenge SO-kjeden for godt?  

647 stemmer

  1. 1. Stenge SO-kjeden for godt?

    • Ja
      324
    • Nei
      323


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke gjære om SO til det den opprinnelig var? En konkurannse der det var om og gjøre å få den siste posten før den ble stengt? Man kan åpne en slik, la oss si, en gang i måneden, og stenge den etter 24 timer eller noe sånt.

 

Til PC: Tom waits nevnte det i posten sin :)

Endret av Comprade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes SO er mer enn en spamfanger, og mer enn en chattetråd. Eller, den er vel ikke mer enn det, men den skaper faktisk relasjoner mellom folk. Gjennom SO får vi et bilde av de vi snakker med utenom deres meninger rundt humor, deres mening rundt politikk, seksualitet, dyr og foto. Vi får se hvem de velger å fremstille seg selv som. Og dette syntes jeg alene er grunn nok til å beholde SO. Selvsagt skal ikke diskusjon.no tilby alskens bli kjent-tjenester, men SO er en tråd som fortjener å bli.

 

Det som skjedde i SO6 var at reglene begynte å bli til grensen av fascistiske når dere begynte å kontrollere hva vi snakket om. Jeg var helt okei med tøseregelen, for det ble for mye i lengden. Men hver gang en diskusjon ble saklig, skulle det i egen tråd, hver gang det ble usaklig ville det nå falle inn under tøsing/spam/msn-snakk. SO-reglene ble skjerpet inn strengere enn regler for andre tråder her.

 

Når det var flere ting som ble forbudt å snakke om enn det det var lov å snakke om ble det plutselig en "La oss diskutere været"-tråd. Jeg syntes at SO skal åpnes igjen, og at man skal gå tilbake til gamle, enkle regler.

Lenke til kommentar
Kunne det være et alternativ at et par av de ivrigeste av SO-klikken får moderatoroppgaven, og da bare for den tråden? Kunne SO-gjengen selv velge disse? Kanskje det kunne være en middelvei.

:)

9064936[/snapback]

Ja, det kunne det, om vi fikk de rette personene til jobben. Men vi får igjen "kompismod"-problematikken. Det skal en sterk sjel til å klare en slik oppgave, når man skal "dele hus" med de man straffer...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Å dele hus med de man straffer burde egentlig ikke være noe problem for de av oss som er mest aktiv i SO (Meg selv, L4r5, DJ_Dark, Sirslask, osv.), fordi vi hadde gjort det relativt klart at "Nå er jeg moderator" og "Nå er jeg bruker", for jeg tror egentlig ikke at noen av oss vil ta på oss ansvaret av å være holde oss unna SO med mindre vi skulle kjefte ;)

 

EDIT: überGoliath: Ingen av de som er mye i SO vil ha tøsing lengre. I hvert fall ikke på det nivået det var før. Det var kun 2-3 brukere som fortsatte med dette etter at resten gikk lei, og det ble rett og slett for mye. Noe sånt vil jeg i hvert fall ikke ha.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå SO er roten til det sosiale på forumet. Hadde vi ikke hatt SO, hadde jeg aldri kunne tenkt meg å dra på f.eks forumtreff. Da hadde jeg jo ikke hatt noe som helst forhold til noen av brukerne.

9063485[/snapback]

 

Her er eg enig med Aids. SO har gitt meg(og flere) muligheten til å bli bedre kjent med personene på forumet. Eg "kjente" ingen her inne før SO, og visste egentlig ingenting om noen. Men SO var løsningen.

 

Og dere som påstår at det er umulig å komme inn i "kjernen" av SO: Hva er det for noe snakk? Viss du absolutt vil bli "invidd" i SO, og gå aktivt inn for å være der, så var det aldri noe problem.

 

Og det holdes faktisk seriøse diskusjoner der, men hver gang det starter en slik, og en moderator kommer inn i bildet, så henvises det ofte til et underforum av noe slag. Det er ikkje alt som man oppretter en ny tråd om! Dessuten ville en diskusjonståd rundt det aktuelle emnet måtte være såpass on-topic, at det ikkje ville gitt muligheten til å fullt ut kunne diskutere det.

Lenke til kommentar

Aids,

 

Kan stemme at det ikke hadde blitt noen forumstreff uten SO men jeg var ingen SO'ere når jeg arrangerte første forumstreff i Oslo. Når vi hadde treffet, la jeg godt merke til at det ble en SO-gruppering som var mer eller mindre ekskluderende. Et rent speilbilde av tråden.

 

..og det med SO-moderering: spør Heilage (tidl. Marley) om det var lett å skille den rollen. Han kan vel besvare det bedre enn alle andre med en "oppvekst" i SO..

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Et spørsmål er:

 

Hadde det vært like mange på dette forumet hvis det ikke var et siste ordet?

8827503[/snapback]

Jeg hadde kuttet kraftig ned på forumbruken i tilfelle, selv om jeg er aktiv i en del topic poster også. Det hadde blitt et besøk på forumet en eller to ganger i uka. Kun for å sjekke babethread...

 

Det er kjedelig uten so :hm:

Lenke til kommentar

Jeg kommer garantert til å kutte ned på forumbruken (Noe som kanskje bare er positivt i mitt tilfelle) :ermm:

 

Anyways. Jeg foreslår vel egentlig at det kunne bli laget en egen irc kanal elns til SO (Tror det finnes en allerede, men husker ikke hvor) Jeg har blitt kjent med mange i SO, og har etterhvert planer om å møte flere av dem :) Vil vel ikke si at det er noe negativt i forhold til det med ett sosialt liv osv...

 

Ellers er det jo mange av dere som er utrolig negative til SO, hvorfor? Noen sier at det er vanskelig å bli godtatt av "kjernen". Personlig anser jeg meg vel som en del av den "kjernen", men jeg har aldri latt være å inkludere nye brukere. Vi har derimot sagt til flere at SO er vanedannende og avhengighetsskapende. (Noe som stemmer ganske bra) Hvis noen brukere føler at det blir eksluderende, vel, det var bare ment som en advarsel :)

 

Det skal jo også sies at spam mengden på forumet øker mye hver gang SO blir stengt. Sist gang SO(5) ble steng, økte jo mengden med spam ganske mye. Husker folk fortalte om mer "chit-chat" i tråder som blant annet Webkafeen, og Den frie kafee (Usikker på om jeg skrev navnene riktig) Så til dere som er så negative til SO, vil dere da at det skal bli mere spam på resten av forumet? Begynner å lure litt når dere går rundt å irriterer dere over den "spam tråden" som bare er der, så den skal fjernes. Tenker dere egentlig noe over konsekvensene av en evt fjerning?

 

En annen ting er jo den tøsinga, greit, det er noe enkelte brukere begynte med for en stund tilbake. Og en del brukere ble vel lei av det til slutt, men tøse regelen kom, og tøsinga forsvant (nesten) Men så kom de strengere reglene, ikke noe msn snakk, seriøse diskusjoner skulle tas i egne tråder, useriøse diskusjoner skulle tas på msn... Som Eplefe sa, det ble kjedelig å diskutere været.

 

Men nå må man løpe for å rekke bussen. :)

Lenke til kommentar
Kan stemme at det ikke hadde blitt noen forumstreff uten SO men jeg var ingen SO'ere når jeg arrangerte første forumstreff i Oslo. Når vi hadde treffet, la jeg godt merke til at det ble en SO-gruppering som var mer eller mindre ekskluderende. Et rent speilbilde av tråden.

9065013[/snapback]

Nå var ikke jeg på det første Oslo-treffet, men jeg var på det i mars i år. Og det var vel litt av det samme der, med to bord. På det ene var det de 'vokse' og på det andre var SO-gjengen + et par til. Men grunnen til at det ble delt sånn, slik jeg forstod, var fordi de fleste på "SO-bordet" ikke var gamle nok til å ta seg en pils, noe de fleste på det andre bordet valgte å gjøre. Dermed ble det naturlig at folk satt separert. Men ja, det er synd alikevel.

 

Folk foreslår egen IRC-kanal. Altså, jeg skjønner hvor forslaget kommer fra, men jeg ville ikke ha snakket med de i like stor grad ellers, som det jeg gjorde når vi hadde et SO.

 

Når jeg mener spam, mener jeg sånn som:

 

Person 1: "Sliten jeg. :("

Person 2: "Dakar lille. *gi massasje*"

Person 1: "Takk. :love: "

Person 3: "*vil også ha*"

 

And so on.

Lenke til kommentar
Det skal jo også sies at spam mengden på forumet øker mye hver gang SO blir stengt. Sist gang SO(5) ble steng, økte jo mengden med spam ganske mye. Husker folk fortalte om mer "chit-chat" i tråder som blant annet Webkafeen, og Den frie kafee (Usikker på om jeg skrev navnene riktig) Så til dere som er så negative til SO, vil dere da at det skal bli mere spam på resten av forumet? Begynner å lure litt når dere går rundt å irriterer dere over den "spam tråden" som bare er der, så den skal fjernes. Tenker dere egentlig noe over konsekvensene av en evt fjerning?

 

 

Jeg har svært liten tro på at SO fører til mindre spam på sikt, det er omtrent like effektivt som å "avreagere" for å ikke bli voldelig. Mao det bare øker sannsynligheten for uønsket oppførsel. Noen vil sikkert lage kvalm i starten av prinsipp, men over tid tror jeg, om noe, at spam-nivået går ned om SO blir stengt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har svært liten tro på at SO fører til mindre spam på sikt, det er omtrent like effektivt som å "avreagere" for å ikke bli voldelig. Mao det bare øker sannsynligheten for uønsket oppførsel. Noen vil sikkert lage kvalm i starten av prinsipp, men over tid tror jeg, om noe, at spam-nivået går ned om SO blir stengt.

9065207[/snapback]

You -> Nail, right on the head! :-)

 

Det er uansett ikke noe reelt argument da spam ikke er lovlig og skal slåes ned på. Om en stengt SO-tråd resulterer i mer spam så er det bare å straffe de som bryter de allerede eksisterende reglene.

 

Hva forumtreff angår så kan jeg ikke si at jeg så noen SO-personer på det treffet som avholdt i Trondheim. Vi bestod av diverse Hardware-personligheter og NTNU-studenter, samt et stk. grusomt kvinnemenneske på 40+ som ville ha arvematerialet mitt.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Hvorfor er du, LarsP, så genuint opptatt av at alle skal følge reglene, og da spesiellt i SO når du ikke en gang trenger å åpne tråden? :)

 

Du virker ikke som den type person ellers på forumet. (Med forbehold om at jeg ikke kjenner deg.)

9065441[/snapback]

 

Hva med å heller se på argumentene, og ikke fokusere på personene? Om du er genuint opptatt av noe personlig, så kan du jo prøve å sende en PM og se om du får svar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med å heller se på argumentene, og ikke fokusere på personene? Om du er genuint opptatt  av noe personlig, så kan du jo prøve å sende en PM og se om du får svar.

 

AtW

9065475[/snapback]

Spørsmålet og synspunktene mine kunne like godt vært rettet mot alle dere som er i mot SO av grunner jeg ikke helt forstår. Det passet bare bra å nevne LarsP siden han var den siste som hadde ytret sine meninger i tråden.

 

Så: Hvorfor vil dere bestemme hva folk skal få prate om? Hvorfor bryr det dere?

 

Er bare å holde seg unna tråden, det har fungert veldig greit for min del. ;)

Lenke til kommentar

Men det er noe jeg ikke skjønner helt her. Kan noen definere hva "chating" er? Og deretter sette det opp mot spam.

 

Hvor forskjellig er de to egentlig? Chat - Spam. I retningslinjene står følgende:

... Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. ...
Jeg trodde chating nettopp var "Korte, unødvendige innlegg", til alle som kaller det for en chat-tråd. Alle innleggene i SO er jo unødvendig i forhold til resten av forumet. Flytter man et tilfeldig innlegg fra SO inn i en annen tråd, blir det med en gang usaklig spam.

 

Jeg stemmer for en diskusjon mellom de mest aktive brukerne i SO og moderatorne, om reglene. Da kan alle som har mest erfaring, om SO o.l., delta.

Lenke til kommentar
Hva med å heller se på argumentene, og ikke fokusere på personene? Om du er genuint opptatt  av noe personlig, så kan du jo prøve å sende en PM og se om du får svar.

 

AtW

9065475[/snapback]

Spørsmålet og synspunktene mine kunne like godt vært rettet mot alle dere som er i mot SO av grunner jeg ikke helt forstår. Det passet bare bra å nevne LarsP siden han var den siste som hadde ytret sine meninger i tråden.

 

Så: Hvorfor vil dere bestemme hva folk skal få prate om? Hvorfor bryr det dere?

 

Er bare å holde seg unna tråden, det har fungert veldig greit for min del. ;)

9065650[/snapback]

 

FOr det første, så fører SO med seg noen negative ting, selv for de som ikke bruker tråden, som jeg har nevnt ovenfor. For det andre så mener jeg forumet er bedre fordi vi har noen kjøreregler på forumet som blir fulgt opp ganske bra. Spørsmålet er hvorfor skal vi ha en tråd som er untatt disse reglene? Er det riktig å vre inkonsekvent på dette

`

AtW

Lenke til kommentar
FOr det første, så fører SO med seg noen negative ting, selv for de som ikke bruker tråden, som jeg har nevnt ovenfor.

Åja, fordi de må se at tråden ligger der på forumet uten å åpne den? Ja, jeg kan se at det blir en stor belastning for mange.

 

Tror jeg takker for meg i denne diskusjonen, dette er ikke noe jeg brenner for uansett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...