Gå til innhold

Stenge Siste Ordet for godt? Hva syns du?


Stenge SO-kjeden for godt?  

647 stemmer

  1. 1. Stenge SO-kjeden for godt?

    • Ja
      324
    • Nei
      323


Anbefalte innlegg

Disse "plutselige" SO-steningene trodde jeg moderatorteamet var gått bort i fra.. men den gang ei. Jeg synes det blir for dumt at man prøver å holde en seriøs diskusjon rundt emnet i denne tråden, for så å la en moderator hoppe inn i tråden for å stenge den fordi lunten hans plutselig brant opp. Nå må moderatorteamet bestemme seg. Enten stenge tråden PERMANENT eller slutte med disse fjasete steningene for å demonstrere makten sin. For det ER jo det som blir gjort. "Se, dere kunne ikke oppføre dere, da skjer dette!"

 

Og LarsP, jeg synes man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus. Unntakstilstander har eksistert på hele forumet for SmåKongene tidligere. Folk kan jo selv sjekke sin egen warnlog og samtidig tenke over hva de selv har postet opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og LarsP, jeg synes man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus. Unntakstilstander har eksistert på hele forumet for SmåKongene tidligere. Folk kan jo selv sjekke sin egen warnlog og samtidig tenke over hva de selv har postet opp gjennom tidene.

9057909[/snapback]

Glasshus er faktisk det eneste stedet man bør kaste stein, særskilt om man er fanget i et.

 

Jeg har fått min straff, deriblant en ganske så underfundig utestengelse (som jeg fremdeles mener var feilaktig, men nok om det). Det har derimot ikke mange av de som henger i SO fått. Kan ikke fatte og forstå at enkelte av de som poster der regelmessig fremdeles er medlemmer av forumet. Regelbruddene som skjer på daglig basis der inne overskrider mine bravader med glans.

 

Hvem er forresten SmåKongene? Har noe gått meg glasshus forbi?

Lenke til kommentar

Høres for min del ut som en syrlig kommentar, men jeg kan gjerne begynne å sende daglige pm's med gullkorn fra SO-brukermunn.

 

Det virker som om de fleste rapporteringene ender i sletting av poster uten at de får noen videre konsekvens for de aktuelle brukerne.

Skal dog ikke uttale meg bombastisk da jeg ikke har oversikt over hva som faktisk foregår i kulissene.

Lenke til kommentar

Ueland skriver jo så fint her at de er lei av "tant og fjas i tråden og ellers og stengt hele tråden"

 

For meg virker det som om SO denne gangen har blitt slettet mer på grunn av kritikk mot regler, retningslinjer og moderering som har kommet i tråder i tilbakemeldingsdelen, enn på grunn av regelbrudd. Om det faktisk er tilfelle, blir jeg svært skuffet over manglende profesjonalitet, men jeg skal ikke påstå at det er dette som har skjedd - Det er selvfølgelig umulig å avgjøre uansett da spam-vurderingene den siste tiden har vært så ulike at du antakeligvis får 20 forskjellige meninger om du spør 30 moderatorer.

 

Jeg har alltid vært glad for at vi har så godt med moderatorer som vi har her på diskusjon.no, og at retningslinjene er slik de er. Det gjør det mulig å oftere holde diskusjoner på et nivå man kun kan drømme om på VG sine forum, eller i kommentarfeltene på dagbladet. Det er tydelig at forumet har hatt problemer med å definere hva SO egentlig skal være, og i hvert fall hvordan SO egentlig skal fungere. Som jeg har sagt i den andre, nå stengte (hvorfor?) tråden om "Unødvendig sletting i SO", vil et forbud mot noe som likner på et tema, automatisk medføre at det hele sklir over i en personlig msn-liknende chat. For hva annet kan man da snakke om?

 

 

Man kan for eksempel ikke nevne

Facebook (og da sannsynligvis heller ikke) Blink Nettby andre community-sider Politikk - Da får man beskjed om å flytte seg til ps-delen av forumet (litt moderatoravhengig). Skole - Da kan man få beskjed om å flytte seg til skole-delen (moderatoravhengig dette også) Sex og samliv-relaterte spørsmål Små og store hendelser i hverdagen. (Moderator kan synes at dette mangler allmenhetens interesse) Bil-relaterte meninger over 1,5 sider skal heller plasseres på måfå i bilforumet etter enkeltes mening Musikksnakk skal visst heller ikke forekomme. Og har noen en dårlig dag betyr det at du ikke skal nevne ordene "konsert", "musikk", "trance" eller "rock" Skrive hilsener som kan forveksles med tøsing (Men her må jeg gi skryt for å ha en ganske klar og tydelig grense mesteparten av tiden. So druknet en stund i tøsing.)osv.osv.osv.

75% av SO (minst) strider på en eller annen måte med den eller flere regler, dersom de tolkes strengest mulig av en moderator med argusøyne og hodepine. Jeg vil tro noe av grunnen til at så mye ikke er slettet, er at de som moderer der ser selv at om man skal være en virkelig streng regelrytter, er det faktisk så godt som ingenting man har lov til å si i SO. Det eneste temaet jeg kan komme på i farten (det finnes sikkert noen flere er faktisk været, for dette tror jeg ikke man kan henvises til en annen plass for å snakke om, samtidig som det er kjent at dette har "almenn interesse" for oss nordmenn - vi prater jo om det støtt og stadig. :p Her er det selvfølgelig mulig at jeg tar feil, og i såfall er også været "off limits"

  • Været
Listen over tillatte og forbudte samtalemner er ike akkurat jevnt fordelt, og forbudt-listen kunne vært på 250 linjer til, om jeg hadde hatt tid og ork.

 

Om noen kunne sette ned en liste over hva man kan si (eller kunne ha sagt før tråden ble stengt), etter dagens regler, hadde det vært interessant. Jeg vet nemlig ikke lenger. Det jeg vet er at det virker som om noen ønsker å la SO dø ut ved å nekte den å eksistere på premisser som kan holde den i live - på premisser sder der den kan være er et sted hvor man kan snakke litt om både det ene og det andre, et sted der man kan komme innom i fem minutter uten å ha vært der før, og si sitt. En slags forumets Såpeboksen i PS, om noen skjønne hva jeg sikter til?

 

Jeg håper SO7 åpner uten at det står en liste med tre ting som er lovlige temaer, og/eller 565 som er forbudte, men at man kan komme frem til enkle universale regler som kombinerer lite spam med mulighet til å faktisk være med på noe sosialt. Det er det som har vært SOs største fortrinn de siste månedene, imo. Og la oss nå ha et lite tema over et par sider. Dersom noen slenger litt med leppa rundt AP eller FRP over 1-2 sider i SO, er ikke dette noe det ville ha blitt laget en tråd om i PS uansett. Den ville i hvert fall ikke vært ønsket der. La oss snakke sammen, men slå heller ned på korte, rene spam-innlegg og personangrep. Det er mitt ønske i hvert fall. Så finnes det sikkert 123 grunner til hvorfor det ikke er/bør være mulig.

Lenke til kommentar
Nå har vi blitt lei mas og fjas i tråden og ellers og stengt hele tråden, så får vi se om vi noen sinne starter en ny slik tråd eller ei.

 

Ellers så kommer det kommentarer på at "mod er gretne og da modererer de SO" vel, det er ikke så rart moderatorene blir lei alt maset og fjaset som kommer hver eneste gang de prøver å gjøre noe i SO.

 

Det som har skjedd er at SO-kjeden har nå mest sannsynlig nådd slutten og vil ikke åpnes igjen som Ueland sier. :)

Lenke til kommentar

Nestne like greit å holde den stengt for folk lærer jo aldri... en ting jeg synes er rart at for noen uker siden så var det 2-3 brukere som postet over 2-3 sider med kun tøs og spam og hvor søte/deilige andre var og hva de ville gjøre osv... men utrolig nok så var de på forumet dagen etter også.

Mange som poster i SO sier jo at de skjønner ikke at den skal stenges siden de ikke har advarsler og slikt og det er fordi man er alt for snille!

Hvordan kan de få fortsette med "livet" sitt der inne når jeg som bare stiller et spørsmål ang. en telefon til en bruker får en advarsel fordi en moderator lenger oppe hadde sagt strek for alle andre telefoner? Og det kunne jo ikke jeg vite siden jeg ikke så det. Moderatoren postet et helt ordinært innlegg med normal skrift og han hadde ingen avatar eller signatur som skulle tilsi at han var en moderator...

Lenke til kommentar

SO har blitt stengt "for mye" i det siste, så da gjorde vi det enkelt, om ikke annet er det utrolig effektivt for å få litt ro fra problemene tråden har medført i det siste.

 

 

Jeg håper SO7 åpner uten at det står en liste med tre ting som er lovlige temaer, og/eller 565 som er forbudte, men at man kan komme frem til enkle universale regler som kombinerer lite spam med mulighet til å faktisk være med på noe sosialt.

Vi kommer til å ha en lengre intern debatt om hva vi skal gjøre, dvs om det f.eks skal komme en ny SO senere med andre regler etc, eller om vi legger det på oss. Vi er jo mange moderatorer, så det tar litt tid å diskutere slikt. Men dere står fritt til å komme med ønsker/ideer til oss her. :)

 

 

LarsP: Nei jeg er ikke syrlig, har du noe eksakt som er advarselsgrunn etc tar jeg gledelig frem pisken.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Det virker som om de fleste rapporteringene ender i sletting av poster uten at de får noen videre konsekvens for de aktuelle brukerne.

Skal dog ikke uttale meg bombastisk da jeg ikke har oversikt over hva som faktisk foregår i kulissene.

9058149[/snapback]

Det virker som om trynefaktoren er høy, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Papirkurven ( 163 )

Papirkurven ( 334 )

Papirkurven ( 91 )

Papirkurven ( 138 )

Det er antall poster som er lagt i papirkurven blant noen av de aktive medleme... "bare" 91 er lett å tenke, men husk at Papirkurven er det kategorien som ligger blant topp 5 til alle disse jeg har plukket ut her.

Lenke til kommentar
Papirkurven ( 163 )

Papirkurven ( 334 )

Papirkurven ( 91 )

Papirkurven ( 138 )

Det er antall poster som er lagt i papirkurven blant noen av de aktive medleme... "bare" 91 er lett å tenke, men husk at Papirkurven er det kategorien som ligger blant topp 5 til alle disse jeg har plukket ut her.

9062542[/snapback]

Jeg har selv sjekket opp dette fordi jeg fant det ekstremt, men du har rett. De fleste som faktisk skriver noe særlig i SO har papirkurven godt oppe på sin liste :)

 

Jeg skal være den første til å innrømme at SO var så uoversiktlig at det gjorde det vanskelig å gjøre en god og ikke minst rettferdig moderatorjobb.

9062569[/snapback]

Her må jeg si meg helt enig, det er ikke mange tråder man får slike tilstander, men i SO er det rett og slett så mye tull og fjas at å holde en god oversikt ikke er så lett og til tider svært vanskelig.

 

Min klare mening, som jeg egentlig ikke har lagt særlig skjul på er å ha SO stengt for godt.

9062569[/snapback]

 

Jeg må si meg enig her også, jeg tror dette er den beste løsningen, det nytter ikke å sitte å legge til regler i hopetall for å legge en stopper på alt "tullet og fjaset" som er der inne. Jeg vil faktisk ta frem en gammel SO som et eksempel på korte og greie regler.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=415815

 

EDIT: Retta litt leifer og slo sammen en dobbeltpost til en.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
Jeg har selvsjekket opp dette fordi jeg fant det ekstremt, men du har rett. De fleste som faktisk skriver noe særlig i SO har papirkurven godt oppe på sin liste :)

9062606[/snapback]

Nå er det da vitterlig moderatorer som har vel så mange innlegg i papirkurven, så jeg vet nå ikke helt om det der er en heldig innfallsvinkel for deres del.

 

Ha også i bakhodet at flere topposterne i SO har oppimot 10 000 poster eller mer på forumet.

Lenke til kommentar

SO er stengt igjen. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke. Jeg vet ikke om jeg skal være sinna på brukerne som ødelegger SO eller moderatorene som ikke gir de ferie.

 

Jeg mener; Åpne SO. Gi noen gode brukere som er der ofte moderatorstatus. Forumet trenger SO. Brukerne trenger SO. I hvert fall noen av de. Og de som ikke trenger SO kan slippe å være innom der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...