Toppris Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Følgende fil får jeg på hvert eneste program jeg åpner. Windows - Ødelagt fil Filen eller mappen C:\Windows\System32 er skadet og uleselig. Kjøør Chkdsk. Hva skjer? Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Har du tullet i System32 mappen? Prøvd å kjøre Chkdsk? Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Har ikke tullet i System32 som jeg vet om nei, er aldri inne der. Jeg fikk hjelp av en på IRC som sa noe jeg måtte skrive i CMD. Blant annet Chkdsk /f <enter>, og så "J" da det kom opp en melding om jeg ville kontrollere "volumet" neste gang Pc-en startet opp. Da restartet jeg den, og den gikk gjennom masse filer (så bra ut). Noe #I30 fil 29 eller noe sto det. Har ikke fått noen feilmelding siden.. er alt i orden da? Lenke til kommentar
Cisco Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg fikk samme/lignende problem her for noen dager siden og forsøkte å kjøre chkdsk, men tror ikke det fungerte. Maskinen oppførte seg ikke helt normalt, så jeg restartet den. Problemet er nå at den ikke starte Windows. Får beskjed om at det sannsynligvis er en nylig hardware- eller softwareendring som hindrer maskinen i å starte. Jeg får ikke startet i noen av sikkermodusene, vanlig modus eller siste fungerende konfigurasjoner. Den forsøker å starte, så blinker skjermen blått med en eller annen kode eller feilmelding og maskinen starter på nytt. Prøvde å installere Windows på nytt, men etter at CDen har lastet filene får jeg beskjed om at "det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å forhindre skade på datamaskinen". Blir så rådet til å sjekke diskplass (som jeg har mer enn nok av), skaffe en ny biosoppdatering gjennom maskinvareleverandøren og til å starte sikkemodus, som ikke fungerer. Er det noen som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få liv i saken igjen, helst uten at all data går tapt? Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei! Denne feilen har jeg rettet med BartPE (se http://www.nu2.nu/pebuilder/ og se om du kan klare og lage deg en slik cd, har faktisk ordnet feil i filsystem for folk hver gang dette har oppstått). Les nøye gjennom før du hiver i gang. Ellers kan du bruke den originale XP platen (regner med det er XP?), til og Boote med, velge at du vil installere Windows (ikke velg rep enda), når du har trykket F8 for og godta lisensen vil programmet søke etter etter installerte Windows OS. Her skal det forhåpentligvis ligge en installasjon :-) Og da velger du og reparere denne. Da skal du ikke miste filer du selv har opprettet, installerte programmer skal forsatt virke osv.. Men du må kjøre inn oppdateringer på nytt, siden de "nye" oppdateringene blir overskrevet av original filen til Windows. MERK: Gjør dette på eget ansvar!! Og se til at du har Lisens nøkkelen til Windows og du må oppgi Brukernavn på nytt, så bruk det du hadde fra før! Vist noen av filene er passordbeskyttet kan det være at du ikke får åpnet disse uten at du logger på som administrator og overtar eierskap av disse. Men stort sett pleier dette og gå bra :-) mvh Abbyss Lenke til kommentar
Cisco Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Takk skal du ha Abbyss! Skal prøve meg på rådene dine Var meningen at jeg skulle bruke XP-CDen til å reparere det installerte windows. Men jeg blir ikke bedt om å trykke F8 for å godta lisens noen gang. Jeg blir først bedt om å trykke F6 for "installasjon av tredjeparts SCSI- eller RAID-driver", eller F2 for automatisert systemgjenoppretting. Aner ikke hva det første vil si, og er litt skeptisk til det andre alternativet. Vil dette siste si at jeg mister all data? Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg blir først bedt om å trykke F6 for "installasjon av tredjeparts SCSI- eller RAID-driver", eller F2 for automatisert systemgjenoppretting. Aner ikke hva det første vil si, og er litt skeptisk til det andre alternativet. Vil dette siste si at jeg mister all data? Hei! Vist du venter litt skal installasjons programmet forsette etter F6 - F2 meldingen, selvf. vist du må bruke eksterne drivere som SCSI eller lignende må du trykke F6, men prøv uten vist du ikke er sikker. Mener og huske at vist du bruker F2 or automatisert systemgjenoppretting må du ha opprettet disketter! for og kunne gjøre dette. Les: http://support.microsoft.com/kb/302700/no Det kan ta litt tid av og til før du får opp den menyen jeg referer til med F8. Først er det Velkommen til.... Her trykker du Enter for og installere Windows, menn når du får opp det bilde der det står at programmet søker etter installerte Windows versjoner og når den finner en skal du lese det som står på skjermen og trykke E (tror det var E, men det står der) for og reparere valgt Windows installasjon. Vist dette går bra skal du ikke miste noe av egen Data. Lykke til! mvh Abbyss Lenke til kommentar
Cisco Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Greia er bare at etter jeg blir bedt om å trykke F6 eller F2 så begynner windows å laste en haug filer, og F8 nevnes ikke. Deretter avbrytes prosessen og jeg får beskjed om at det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å forhindre skade på datamaskinen, og tips til hva jeg kan gjøre (se det første innlegget mitt her). Så den vil ikke hjelpe meg å reparere. Det er kanskje her hovedproblemet ligger. Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Deretter avbrytes prosessen og jeg får beskjed om at det er oppdaget et problem og windows er avsluttet for å forhindre skade på datamaskinen, og tips til hva jeg kan gjøre (se det første innlegget mitt her). Merkelig, da kan det virke som om det er hardware, minne? Har du satt inn noen nye kort? Se etter at minne brikkene sitter skikkelig. Ta dem ut og sett dem på plass (pass på og ikke ta på kontakt flatene) Ta ut modem, nettverkskort og lyd kort. Prøv og starte maskinen som normalt, virker dette? Vist det ikke er noe forskjell og du har du et gammelt skjermkort liggende, prøv og bytte dette. F8 som jeg driver og referer til er den tasten du må bekrefte at du godtar lisensen til Windows, og skal komme opp etter at installasjons programmet har lastet driverene (det vil si, du kommer ikke så langt før maskinen går i Blå Skjerm). Men forsøk dette med hardwaren først, og med det samme du er inne i "skapet" sjekker du om kabler, da spesielt SATA disk kablene sitter som de skal. Lykke til. mvh Abbyss Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Snuste litt på nettet og kom over denne: http://www.cyberwalker.com/forums/showtopic.php?tid/2551/ Ser ut som om det er samme problem som du har. Og her ser det ut som om det er PSU (strømforsyningen) som er problemet.. Les postene og se om du finner noe bruktbart :-) mvh Abbyss Lenke til kommentar
Cisco Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Super jobb Abbyss! Problemet på forumet du linket til er nøyaktig det samme som jeg har Likevel blir det vanskelig for meg å sjekke ut eventuelle hardwarefeil, i og med at jeg har laptop. Er ikke på langt nær PC-kyndig nok til å mekke rundt inne i en bærbar. Ingen kort eller noe har blitt satt inn. Kan RAM-brikker løsne eller bli defekte helt av seg selv? Det at jeg ikke får startet windows i sikkermodus eller noe, kan dette tyde på at problemet er hardwarerelatert? For tidligere har jeg opplevd lignende ting, men da har jeg klart å starte opp i sikkermodus og fikse softwarerelaterte problemer. Samtidig, rett før maskinen slo seg vrang fikk jeg beskjed av windows om at det var en eller flere filer som var skadet og at jeg måtte kjøre chkdsk. Kan dette tyde på et softwareproblem? Blir forvirra av dette her, jeg Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Kan RAM-brikker løsne eller bli defekte helt av seg selv? Vel, ja.. Vist maskinen har vert ute i "hardt Vær" kan de vel løsne litt, har opplevd dette nå nylig med et trådløst nettverkskort i en Bærbar, det var sklidd litt ut av Slottet. Ellers bør du kanskje alliere deg med en bekjent som har "mekket" på en Bærbar før, eller kanskje høre med en Data (Elkjøp, Expert, osv..) butikk om de har mulighet til og teste enn annen harddisk i maskinen din for overkommelig pris. Kan være Harddisken din som er skadet. Ellers kan du sikkert finne en manual på hvordan du skrur opp lukene for RAM og Harddisk for din maskin vist du søker på sidene til leverandøren. Som du vet er jo diskene til Bærbar mye mindre en den ordinære IDE / SATA disken og det er lett for og være uheldig når man flytter på maskinen, særlig vist disken jobber samtidig (tenker da på flytting fra rom til rom, osv..). Håper du finner noen som kan hjelpe deg der du bor vist du ikke føler du vil sette i gang selv, er en liten fordel og se noen gjøre det før man setter igang selv, lett og knekke noe.. Men for all del, vist du gjør det selv er det kjempe bra, maskinen biter ikke Vær litt forsiktig da, og prøv og finn en manual :-) Abbyss Lenke til kommentar
Cisco Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Får se hva jeg prøver på. Uansett, takk for all hjelp Er mye nærmere en løsning nå! Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Får se hva jeg prøver på. Uansett, takk for all hjelp Er mye nærmere en løsning nå! 8858289[/snapback] Ok, gi en tilbakemelding her da om du løser problemet, sikkert til hjelp for flere senere :-) Lykke til. Abbyss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå