Gå til innhold

Test: Den ultimate bil-GPS-en

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mio C520 er ikke bare en pen bil-GPS - den er også så smart og praktisk at den går helt til topps.

Les mer

8818261[/snapback]

Tenkte jeg skulle komme med noen kommentarer etter å ha hatt min C520t et par uker. Jeg har ikke mye erfaring med GPSer, men synes jeg kan kjenne mangler i brukergrensesnitt og får raskt en ide om hvordan ting 'burde' vært...

Skjerm :thumbup:

Bra widescreen skjerm. Den kan bestemme lysstyrke basert på tid på døgnet, noe som selvsagt ikke vil fungere særlig bra på sommeren i Nord-Norge der det er lyst hele tiden.

Integrasjon mellom programmer :thumbdown:

C520t har bildeviser, MP3-spiller, kontaktliste (adressebok), og navigasjonsprogrammet Miomap. Ingen av disse er integrert med hverandre, og det virker som et håpløst lappverk. Når du registrerer adresser i kontaktlisten, får du et ABCDEF-tastatur, mens når du taster inn adresser i Miomap navigasjonsdelen, får du et QWERTY-tastastur. Bare i Miomap benyttes adresselisten i kartdatabasen for å hjelpe innskriving (dvs. du taster litt av adressen og den viser en liste). Dette er ikke tilfellet i kontaktlisten. Hvorfor er layout på tastatur forskjellig i de to programmene, og hvorfor benytter bare én av de adresselisten i databasen? Det er tydelig at de to programmene er laget av forskjellige utviklere som ikke har snakket sammen.

Kontaktlisten :thumbdown:

Les kommentarer over om inntasting av adresser. En annen ting er at kontaktlisten ikke har noe standard valg, så du må taste inn land, by osv. for hver kontakt.

Overføring av adresser via bluetooth fra min SE k800i telefon gikk heller ikke - hele GPSen gikk i stå og etter omstart virket ikke Miomap lenger.

Fordi kontaktlisten ikke bruker adresselisten i databasen, er det lett å gjøre feil. Du kan feks. risikere å skrive "Odvar Solbergsvei" istedet for "Odvar Solbergs vei". Dette får konsekvenser når du viser en kontakt i kontaktlisten, og klikker på Gå til knappen som starter Miomap og skal vise adressen. Miomap vil da protestere og ikke finne adressen, fordi du har skrevet feil (glemt et mellomrom). Bruk av mellomrom eller ikke før 'vei' er heller ikke konsekvent på alle adresser.

Telefon-integrasjon:

Har ikke testet dette skikkelig ennå, men jeg forstår at bruker du denne får du ikke brukt Miomap navigasjon.

MP3-spiller: :thumbdown:

Denne er dårlig. Har du MP3-filer med lange filnavn, må du regne med at de ikke dukker opp som spillbare selv om du har lagt de i den riktige 'My Audio' mappen. Brukergrensesnittet legger også vekt på å se 'fancy' ut istedet for å være funksjonell.

Åja, spiller du musikk kan du glemme å få vei/kjøreinstruksjoner over høyttaler.

Bildefremviser: :thumbdown:

C520 kan bare vise JPEG bilder, ikke PNG eller andre formater. OK. Men den er også sensitiv for JPG-filer, så flere av bildene jeg prøvde nektet den å vise.

Miomap :dontgetit:

Denne applikasjonen har fått skryt i tester, men jeg fatter det ikke. Her er noen av begrensningene jeg ser:

- Inntasting av adresser ber deg taste inn by hver gang, istedet for å huske den byen du anga sist.

- Du kan tilsynelatende ikke taste inn navn på steder. Hvem husker gateadressen til gardermoen flyplass? Joda, du kan finne det frem etter litt knoting men programmene er for lite intuitive.

- Du kan ikke 'snu' en rute. Si du har kjørt et sted, og så vil tilbake. Burde finnes en knapp for å snu ruten.

- Du kan ikke lagre ruter du bruker ofte

- Favoritter kan bare inneholde to adresser: Hjem og Jobb (du kan gi de andre navn). Disse to favorittene har hver sin store knapp som okkuperer nesten halve skjermen, isteden for en liste med la oss si dine 10 favoritter.

- Du kan ikke slå opp kontakter når du er i Miomap. Så du vil besøke noen i kontaktlisten din? Ja vel, da må du først trykke Meny, deretter Hjem-knappen, deretter Avslutt (for å avslutte Miomap), vente de 10-12 sekundene det tar, så trykke Kontakter i hovedmenyen, vente de 3-5 sekundene det tar, så søke etter kontaktpersonen din, deretter trykke på Vis kontakt-knappen, deretter trykke på Gå til knappen som starter Miomap med kontaktens adresse som parameter. Dette tar nye 15 sekunder for Miomap å starte (og så kan du oppleve at Miomap ikke kjenner adressen slik du skrev den i kontaktlisten).

- Kart-zooming er vanskelig. I oversiktskart viser Miomap en kartskala, og du skal kunne dra fingeren til venstre eller høyre på den for å zoome inn eller ut. Problemet er at det er så lett å bomme. Husk at kartet også har en dra-funksjon så du kan flytte på selve kartet (endre kartutsnittet), og det er meget lett å bomme i forhold til hva du ønsker. Istedet burde kartzoomingen skjedd via egne on-screen knapper i høyre eller venstre marg.

- Gå / Kjøre modus:

Noen spurte om Mio'en har en gå-funksjon. Svaret er ja. Du kan i innstillinger velge om den benyttes i bil, fra sykkel eller gående. I de to sistnevnte tilfeller unngår den da ruter på motorveier osv. Men det er ikke raskt å bytte mellom de rutene.

- Rutevalg:

C520 kan velge mellom raskeste, korteste eller økonomisk når den beregner ruter. Dette velger du under innstillinger, og kan ikke raskt og enkelt endres.

PC-tilkobling :thumbdown:

C520t bruker USB tilkobling, det er positivt. Den dukker opp som standard harddisk, noe som betyr at dette også fungerer bra på PCer med Linux, Mac osv.

Filoverføring til og fra GPSen går imidlertid MEGET MEGET tregt. Det første jeg ville gjøre var å ta backup av alt som lå inne på den, ved å kopiere alt inn på PCen. Det er vel 900mb, og det lyktes først etter flere forsøk. Flere ganger ble overføringen avbrutt med melding om feil. først virket det som om Mio'en slo seg av (strømsparefunksjonen?). Fordi jeg bruker Linux, kunne jeg bruke et synkroniseringsprogram kalt Rsync som kan gjenoppta kopiering fra der den sist slapp, men det er ikke mulig for de fleste Windows-brukere.

C520t har altså tilsynelatende USB 1.1 hastighet og utnytter ikke USB 2.0. Dette er spesielt klønete hvis man ønsker å kopiere over bilder, MP3-musikk eller nye kart. Kart kan ta LANG tid (målt i halvtimer).

Strømlading :dontgetit:

På billaderen er delen som skal i sigaretttenneren kjempestor, og på min Passat er det litt klønete og kommer i veien for koppholderen. Ellers er det fint at man slipper å koble ledningen til selve GPSen - det går via holderen.

Veggladeren er grei nok. Du må sette på ekstra deler for å tilpasse den til de ulike veggkontaktene i forskjellige land (mens andre universale ladere har alt integrert), men det er greit nok.

KONKLUSJON:

For mitt vedkommende er det endel jeg irriterer meg over, men så kjenner jeg ingen andre GPSer. Så jeg kan ikke sette Mio C620 opp mot andre, og ser gjerne at noen kommenterer alt dette.

Har andre GPSer også ulike, separate programmer for de ulike funksjonene, som er dårlig integrert og tar lang tid å starte?

Lenke til kommentar

:innocent:

1.  Inntasting av adresser ber deg taste inn by hver gang, istedet for å huske den byen du anga sist.

2.  Du kan tilsynelatende ikke taste inn navn på steder. Hvem husker gateadressen til gardermoen flyplass?  Joda, du kan finne det frem etter litt knoting men programmene er for lite intuitive.

3.  Du kan ikke 'snu' en rute.  Si du har kjørt et sted, og så vil tilbake. Burde finnes en knapp for å snu ruten.

4.  Du kan ikke slå opp kontakter når du er i Miomap.  Så du vil besøke noen i kontaktlisten din? 

5.  C520t har altså tilsynelatende USB 1.1 hastighet og utnytter ikke USB 2.0.  Dette er spesielt klønete hvis man ønsker å kopiere over bilder, MP3-musikk eller nye kart.  Kart kan ta LANG tid (målt i halvtimer).

9089602[/snapback]

La meg svare på et par spørsmål. Har selv C710 og holder på å leke med en C520 og svarer følgende :

1. Dette stemmer, og er veldig dumt og skjønner ikke helt fasong jeg da en har "By LOG" på MioMap 3.2 som er på C710. Hvorfor har de valgt det bort er det bare gud som vet.

2. Gardemoen er registrert under POI-Transport, så du trenger ikke noe adresse for Gardemoen. Du kan skrive inn bydel navn og da kommer det opp en liste, så hvis du vet hvilken by den bydelen tilhører så finner du det.

3. Rute kan en enkelt snu, hvis du trykker på øvre høyre hjørne av skjermen så kommer du til "RUTE MENY" deretter går du "ENDRE" og i nederste delen av skjermen så kommer det 5 små knapper, de to siste helt til høyre (pil opp ned)brukes til å snu rute, veldig enkelt, PRØV DET SELV!

4. Kontakter registreres som POI, og da kan du finne de via POI-Kontakter.

5. Jeg har også lagt merke at USB forbindelse til C520 er ustabilt. Det som er pussig er at den forbindelse er my mer stabilt med kabel som følgte med min C710 :hmm: Når det gjelder hastighet så kan jeg bar si at du ikke har prøvd GPS med USB 1.1. MIO C710 har USB 1.1 og det tar evighete å overføre kart, så C520 er definitivt mye raskere.

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Les kommentarer over om inntasting av adresser. En annen ting er at kontaktlisten ikke har noe standard valg, så du må taste inn land, by osv. for hver kontakt.

Overføring av adresser via bluetooth fra min SE k800i telefon gikk heller ikke - hele GPSen gikk i stå og etter omstart virket ikke Miomap lenger.

Skjedde med meg også. Hvordan fikk du den til å funke igjen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

IKKE KJØP!

Brukte denne i 24 dager. TREG++, kræsjer og et tre er alt som skal til for å banke ut satelittene.

Har også modus for at du skal kunne bruke den som håndholdt og vandre rundt, men her er det jo snakk om at man må passere omveier. En strekkning som tar 500m ble routet om til 4km! Batterikapasiteten der er jo en til to timer, ikke syv som oppgitt.

Den har ikke no snadder på CD-en, håpet på at den i det minste hadde noe.

Dette er en ren, "pakk ut, bruk og kast" GPS.

Alt det andre med kontakter, blåtann og MP3 funksjon som rett og slett er verre enn FM radio fra andre verdenskrig. Tror man kunne bruke den til å se bilder?!

Æreværegud for Elkjøps 30 dagers returrett! :D

Latterlig! Terningkast 2.

Endret av benji
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...