Gå til innhold

Test: Den ultimate bil-GPS-en

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg byttet nettopp ut min gps i den ene bilen som ikke har dette integrert når min trofaste TomTom 500 sa takk for seg.

Fikk trykket litt på den testede gps'en fra Mio og ble imponert over rask ruteberegning og gode søkemuligheter, men ikke fullt så imponert over at den låste seg to ganger under en kort kjøretur. Den tilhører en bekjent som har begynt å irritere seg over dette, og håper for Mio-kunders sin skyld at en oppdatering er på vei.

Valget mitt falt på en veldig bra gps fra Blaupunkt kalt TravelPilot Lucca 5.2 som foreløpig ikke har låst seg en eneste gang og fungerer svært godt ved kjøring i Bergen og omegn. Ser frem til RDS-TMC blir tatt i bruk for fullt i Norge, kjempegreit å få med seg hvor det er veiarbeid, kø, ulykke og så videre slik at det blir mulig å kjøre unna situasjonen.

Lenke til kommentar

Mio C250, som det refereres til i slutten av artikkelen som et rimelig alternativ, selges ikke lenger, og er erstattet av C220. Har C220 selv, og er kjempefornøyd. Koster bare 1795,- på Lefdal.com, fritt levert. Den har ikke Bluetooth og Mp3 spiller, men herregud, trenger man det?? Det du trenger er en boks som sier deg hvor du skal kjøre! Og det gjør C220 med bravur... (Funker til og med på motorsykkelen i godt vær, bare å feste sugekoppen på speedometerklokka! Litt vanskelig å se hvor fort jeg kjører da, men det spiller ingen rolle, kjører uansett alltid for fort...) :D

Endret av Rune007
Lenke til kommentar
(...) Funker til og med på motorsykkelen i godt vær, bare å feste sugekoppen på speedometerklokka! Litt vanskelig å se hvor fort jeg kjører da, (...)
Farten vises vel på GPSen? Isåfall er vel det rimelig nøyaktig..

8823789[/snapback]

Nja... Når du har lagt inn en rute vises ikke hastigheten, kun når du kjører uten å ha lagt inn rute. I bruksanvisningen står det at man kan stille inn hva som skal vises via menyalternativet "avanserte innstillinger". Men der dette valget skulle vært er det kun alternativer for skjerminnstillinger. Noen fler som opplever dette på sin Mio C220? Skjerminnstillinger skulle egentlig ligget under menyalternativet "avanserte innstillinger", men det ser ut som det i steden har erstattet det helt.

At hastigheten ikke vises når man har lagt inn en rute er en av de få tingene ved C220 jeg ikke liker. Ellers er den knall! Den har heller ingen av disse "hang-ups'ene" som testen av C520 beskriver.

For øvrig følger det bare med kart for Norden når man kjøper billigste C220. Kart over hele Europa finner man her: http://www.gpsunderground.com/forums/showthread.php?t=23

Det er dog kun Vest-Europa kartene som fungerer på C220'en som selges i Norden, resten er låst. For å få de til å fungere må man bruke en "cracket" versjon av MioMap v3.3, og det har ikke kommet ennå. Kun versjon 3.2 er cracket. Kartene må legges inn på et SD eller MMC kort (maks 2GB) i mappen Miomap\Maps.

Endret av Rune007
Lenke til kommentar

Hmm C520 frister, men når et så dyrt produkt kan føre til at du ikke vet hvor du skal midt i rushen midt i en storby så mister man helt interessen for produktet.

Ingen vil betale så mye for noe som ikke fungerer når det er viktig.

Står på vei til å skaffe min første GPS. Lurte på Nokia N95, men der skuffet også GPS biten.

EDIT:

Er det noen vits å gå for C250 eller er C220 like bra?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
EDIT:

8854525[/snapback]

C220 er ETTERFØLGEREN til C250! Altså er C250 faset ut, og C220 er det nye! Forvirrende numrering, jeg vet.

PS! Mistet min C220 i bakken i går, og nå er hele rammen på forsiden full av stygge hakk! Snufs... :cry:

Endret av Rune007
Lenke til kommentar
EDIT:

8854525[/snapback]

C220 er ETTERFØLGEREN til C250! Altså er C250 faset ut, og C220 er det nye! Forvirrende numrering, jeg vet.

PS! Mistet min C220 i bakken i går, og nå er hele rammen på forsiden full av stygge hakk! Snufs... :cry:

8866684[/snapback]

Kjøpt en mio 520t og har testet litt Skjønner ikke hel de seks poengene for etter min mening er ikke karte bra,sted som frk Måløy fines ikke ?? kan heler ikke søke etter steder med æ ø å ,en liten prøve tur førte meg ikke til rett sted finner ikke ut hvordan jeg lagrer en adresse ,mulig jeg har det litt travelt men ufullstendig kart irriterer .Forslag på en bra gps motas med takk for jeg skall ikke ringe med den

Lenke til kommentar
EDIT:

8854525[/snapback]

8866684[/snapback]

Kjøpt en mio 520t og har testet litt Skjønner ikke hel de seks poengene for etter min mening er ikke karte bra,sted som frk Måløy fines ikke ?? kan heler ikke søke etter steder med æ ø å ,en liten prøve tur førte meg ikke til rett sted finner ikke ut hvordan jeg lagrer en adresse ,mulig jeg har det litt travelt men ufullstendig kart irriterer .Forslag på en bra gps motas med takk for jeg skall ikke ringe med den

8883586[/snapback]

Les manualen! Når du skal søke etter f.eks. Måløy så skriv Maloy og vips så kommer Vågsøy, Måløya opp som søkeresultat. :thumbup:

Lenke til kommentar
EDIT:

8854525[/snapback]

8866684[/snapback]

8883586[/snapback]

Les manualen! Når du skal søke etter f.eks. Måløy så skriv Maloy og vips så kommer Vågsøy, Måløya opp som søkeresultat. :thumbup:

8884661[/snapback]

Humøret steg en del nå ja takk for tipse,hadde ikke tenkt på den elektroniske manualen, der står det mye gitt :dribble:

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaring med C710 ? Lurer på om det er den eller denne som er testet som gjelder :-)

8856849[/snapback]

Hei,

Har selv C710 en stund nå. Er stort sett fornøyd. Kartene er ikke helt oppdaterte (selv de nyeste fra 2007), men stort sett er det fartsgrense som er problem, men det viktigste er at du ALTID kommer frem!! Har netopp kommet fra en Legoland tur fra Danmark som gikk strolende. C710 har ført meg riktig over alt. Litt problemer i Hanstholm område, men ellers perfekt.

Har "låst opp" min C710 (fått tilgang til WinCE) kjører også TomTom 6.02 som er litt mer "voksen" navigator, dog visuelt og lydmessig er den :thumbdown: ASHHH i forhold til MIO C710 eller IGO som MIO baserer seg på.

Grei skjerm veldig fint å se på DivX på den. Anbefales på lange turer med barna i bil (ynd den ikke er 4.3").

Masse tips og triks HER! (Også for C520)

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk på dette med GPS'er.

Skal også til Legoland i sommer, så jeg tenkte at en GPS hadde vært kjempegreit å ha. Bare det å komme til Color Line terminalen er et mareritt for meg. Alle de ringene i Oslo skjønner jeg virkelig ikke bæret av :blush:

Men et spørsmål har jeg dog. Kan denne lades i bilen? Alltså er det bare å plugge den i sigarettuttaket?

Lenke til kommentar
Jeg er helt fersk på dette med GPS'er.

Skal også til Legoland i sommer, så jeg tenkte at en GPS hadde vært kjempegreit å ha. Bare det å komme til Color Line terminalen er et mareritt for meg. Alle de ringene i Oslo skjønner jeg virkelig ikke bæret av :blush:

Men et spørsmål har jeg dog. Kan denne lades i bilen? Alltså er det bare å plugge den i sigarettuttaket?

8902272[/snapback]

Ja alle som er til bil kan lades i bilen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takk for svar ang. C710.

En annen ting jeg lurer på er om denne C520 har en "gå" funksjon? Altså hvis man er ute og går i en storby, kan man sette den over på gå-modus så den tar hensyn til fortau osv?

8933386[/snapback]

Vel, "gå" funksjon hos C520 vet jeg ikke noe om. En betjent har en C520T i posten etter min anbefaling, regner med jeg får leke litt med den, så etter at leken er over kan jeg skrive et par ord om mine erfaringer.

"Gå" funksjon hos C710 er ikke så voldsomt mye å skryte av, dog den er fin i gå gatene, ellers blir en behandlet som bil og bedt å "ta andre utgang i rundkjøringen". Ikke at en ikke skjønner hva det går i, men det blir litt dumt.

Det jeg opplevde også er at den en del gangene ikke klarer å henge med i "svingene", klarer rett å slett ikke å registrere hastigheten man går med og derfor tror at man står!?

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...