Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er dette? En nettverkssplitter?


Anbefalte innlegg

Hei, prøver å få oversikten over et forholdsvis enkelt nettverk:

post-95203-1181381358_thumb.png

Etter den første intellinet huben er det lagt inn en Alcatel komponent. Det jeg lurer på er hva denne egentlig gjør:

post-95203-1181381426_thumb.jpg

Fysisk sett ser jeg at det går 4 nettverkskabler inn (baksiden) og 8 ut (fremsiden), men i selve nettet er det ikke mulighet for å koble til flere enn 4 enheter. Forstår det sånn at de er koblet to kabler til hvert uttak. Hvorfor er det sånn når kun en er i bruk?

Endret av nogen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Alcatel "saken" er et patchepanel. Har et helt likt her hjemme selv faktisk.

 

Det som er oppgaven til et patchepanel er å lage faste nettverkspunkter på fastmonterte kabler/kabler i vegg/rør. Alle uttakene på forsiden har et tilsvarende tilkoblingspunkt på baksiden(i dette tilfellet under de hvite panelene) for fast montering av kabler. Det hvite panelet får du av ved å bruke et skrujern(eller kronestykke) på å vri de svarte rundt en halv eller kvart omdreining.

 

Dette er beregnet for fast montering og brukes primært sett for å gjøre det enkelt å kunne koble om veggpunkter mellom forskjellige systemet/swither/nettverk.

 

Men det var jo litt rart at det bare gikk fire kabler inn bak, men åtte er koblet til. Mistenker da enten av de 4 på forsiden ikke er i bruk, eller at hver enkelt av de fire nettverkskablene er splittet i to, dvs to punkt pr kabel(ikke bra å gjøre i et slikt nettverk).

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Patchpanelet er altså i hovedsak i bruk av praktiske årsaker. Så forresten at kablene fra huben kommer inn på forsiden, og ikke baksiden sånn som jeg trodde. Mens kablene ut til nettverket går ut på baksiden (fastmontert).

 

Når jeg så nøyere etter var de fire kablene som var til overs ikke tilkoblet noe (høyre i bildet), men det er 8 fast tilkoblete utganger fra patchpanelet. Dermed er bare et av nettverkspunktene (parvise) tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...