Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med harddisk, win xp.. og muligens mer

Anbefalte innlegg

Mye problemer her.. antakelig skyldes mange av dem harddisk som har kræsja, muligens er det problemer med Win XP-CDen, og muligens er det andre hardwareproblemer (hovedkortet?) som er skyld i alt eller deler av problemene. Håper dere kan hjelpe.

Her kommer en kjapp oppsummering:

Først fikk jeg ikke lagt inn Win XP på min nye 500GB SATA-disk, og måtte derfor bruke en IDE 80GB fra den tidligere PC'en. Dette fungerte til slutt og jeg fikk lagt til SATA som slave. I 3 uker fungerte systemet bra med unntak av noen grafikkfeil (se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773197&hl=). Etter tre-fire uker ville ikke maskina starte og ga feilmeldinga "corrupt or missing c:/windows/system32/config/system". Altså registerfeil. Jeg gjorde alt man kan gjøre for å fikse opp i det (tro meg - 2 dager jobbing, prøvde alt) uten hell. Til slutt ga jeg opp og ville formatere og legge inn XP på nytt.

Da kom et nytt problem (antakelig i realiteten samme problem som var skyld i første kræsj). Jeg fikk problemer med å formatere harddisken, først gikk det bare innmari tregt på en 20GB partisjon (som i "stadig seinere fra 16% og etter 15 timer total stopp på 73% i to timer til, før jeg ga opp). Så, når jeg prøvde å formatere til FAT32 heller enn NTFS fikk jeg feilmelding på at harddisken kanskje var ødelagt. Siden da har ikke windows setup klart å få tilgang til harddisken i det hele tatt, den finner disken men det står at setup ikke kan bruke den. Har også testa disken i den tidligere PC'en og der finner BIOS den men jeg får ikke brukt den (Diskebehandling viser den ikke, selv med nye drivere fra produsenten).

Så, jeg antar den harddisken er fucked, og vil derfor prøve med en tredje disk, en IDE 60GB som jeg brukte som systemdisk i min tidligere maskin. Dette for å unngå å formatere SATAen og prøve den igjen.. siden jeg prøvde mye uten å få det til med den sist.

Nå har jeg nettopp forsøkt å bare sette inn 60GB IDE-disken i den nye maskina (med systemet jeg brukte i gammelmaskina), men da starter ikke maskina (selv i safe mode med kun kommandolinja).

I tillegg til alt dette har det stadig vært problemer med installasjonen av Win XP (har gjort det sikkert 10-15 ganger nå..). Jeg har to versjoner, begge fulgte med PC'en. Den ene - engelsk Win XP - kom i forseglet pakning med serial og ektehets-klistremerke etc, men denne fikk jeg ikke til å fungere forrige gang. Måtte derfor bruke en norsk versjon som ser ut som den bare er brent ut, det gikk greit den gangen. Når jeg har prøvd dem nå har derimot den norske ikke villet boote fra CD'en mange av gangene (noen ganger har den funka greit og starta setup) mens den engelske alltid har boota fint.

Ok, mye tekst her. For å summere opp, dette er spørsmål jeg vil ha svar på:

1. Er 80GB IDE-disken etter all sannsynlighet ødelagt?

2. Hva kan årsakene være til at jeg ikke fikk lagt inn Win XP på SATA-disken? ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=759233&hl= )

3. Hva kan årsakene være til at den engelske Win XP ikke fungerte sist, men at jeg måtte bruke den norske (som ikke er ekte)?

4. Hvorfor fungerer ikke den nye maskina med systemdisken (60GB IDE) fra den gamle maskina? Er det bare fordi den systemdisken er satt opp med helt annen hardware etc, eller tyder det på at det er noe annet som er galt med maskina og at det dermed ikke vil hjelpe å nå formatere 60GB IDE og legge inn Win XP på nytt for bruk i nymaskina. (60GB-disken er satt opp med en rippa XP for øyeblikket, mulig det er feilen. Det vil i så fall ordne seg siden jeg nå har ekte WinXP)

Håper noen kan komme med noe vettugt, beklager at det ble så mye tekst.. har jo prøvd å fikse dette i 3-4 dager selv, og har prøvd mange løsninger før jeg nå kommer hit.

Kan nevne at jeg har en gammel PC, en ny PC (den jeg vil fikse), og en bærbar mac til rådighet. Har derfor mulighet til å teste en hel del uten å miste nett etc.

EDIT: Så langt er det slått fast at 80GB-disken er rimelig fucka, prøver å reparere den med seatool som siste mulighet (kanskje jeg gidder maxblast også...).

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er forresten to sannynlige scenarier på hva jeg gjør videre:

1. Formatere 60GB IDE - systemdisken fra gammelmaskina - og bruke den som systemdisk i den nye maskina, med SATA som slave.

2. Formatere SATA og prøve den som systemdisk - det er det jeg ikke fikk til å fungere sist. Hvis det funker vil jeg sette 60GB IDE i gammelmaskina igjen og selge den maskina...

Hvis ingen av de funker.. vel, da må jeg kanskje bare ta kontakt med selger - som er en privatperson - og prøve å få hevet kjøpet..

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Her er forresten to sannynlige scenarier på hva jeg gjør videre:

1. Formatere 60GB IDE - systemdisken fra gammelmaskina - og bruke den som systemdisk i den nye maskina, med SATA som slave.

2. Formatere SATA og prøve den som systemdisk - det er det jeg ikke fikk til å fungere sist. Hvis det funker vil jeg sette 60GB IDE i gammelmaskina igjen og selge den maskina...

Hvis ingen av de funker.. vel, da må jeg kanskje bare ta kontakt med selger - som er en privatperson - og prøve å få hevet kjøpet..

8818069[/snapback]

Det er mye av det du gjør som trenger korrigering mot riktig rettning.

Men det er mange punket, og derfor kan man bare strarte fra et sted.

-Du har nevnt at den 500GB er en "dynamisk disk".

Du kan ikke installere OS på den. For å gjøre det må den først converteres til basic.

-Du kan ikke formatere i Fat32 filesystem en partisjon større enn 32GB i Win.

Hvis du skal formatere i fat32, må du partisjonere først, med nevnte partisjons grenser. (hva du kan gjøre med andre verktøy nevnes ikke her.

La den 500GB, ligge til du har har fått OS installert på en Ide disk.

Nå du kan prøve å kople den 60GB disk på pc-en din.

Jumper instillinger og kabel du bruker er viktig. Jumper for master/slave instillinger.

Kabelen, bruk en 80 tråders kabel. Da kan cable selected være en option.

Dvd-spliller.

Samme her, velg riktig jumper instillinger, bruk en 80tråders kabel på den og, hvis ikke du bruker begge på samme kabel.

Deretter kan du reset bios til default.

Nå kan du starte pc-en din, men du må starte fra Cdplata di.

Du har både xp EN og xp NO. Du må bruke den version som er installert på disken din.

Klarer du ikke å taste tast, når du får meldning om det, er det på grunn av USB tastatur kanskje. Kople en på vannlig ps/2 port

Når du kommer så langt i installasjon at du kan velge melom installasjon eller reparasjon, velg reparasjon med å taste E, eller det som står der.( Se på alle meldninger som kommer opp, så finner du nok hva og hvor det "repair er")

Men ikke taste R, som kommer opp etter Cd-plate har såvidt startet opp.

Lenke til kommentar

Glemte å si at 80GB-disken var partisjonert. Jeg prøvde å formatere først en 20GB partisjon med NTFS (tok 15-20 timer til 73%, så sto den stille noen timer, så ga jeg opp). Så prøvde jeg en 10GB partisjon med FAT32, det var underveis i den formateringen jeg fikk beskjed om at harddisken kan være ødelagt (skjedde på 16%, samme sted som NTFS-formateringen begynte å gå treegt).

Jumpere er også satt riktig, med IDE-disk som master og DVD som slave. Har også prøvd cable select uten at det har endret noe, IDE er fortsatt master. (På gammelmaskina hadde jeg 60GB som master og 80GB som slave). Bruker også 80-pins, og IDE-disk og DVD er koblet på samme kabel.

Repair har jeg prøvd mange ganger i mange ulike varianter, selv manuelt ved å bytte ut filene med eldre versjoner, uten hell.

Problemet med 60GB som jeg bruker i gammelmaskina er nok at det er en rippa WinXP, det er vel - forhåpentligvis - derfor den ikke fungerer når jeg putter den inn i den nye. Tror ikke det funker å repaire den.

Så da står jeg fortsatt igjen med option 1; å formatere 60GB-disken fra gammelmaskina og legge inn WinXP på den.

Takk for tilbakemeldingen så langt. Er du forresten enig i at 80GB-disken sannsynligvis er død?

EDIT: Ah, nå husker jeg det med "dynamic" og "basic", dette er jo noe man setter i diskbehandling, right? For da var ikke det problemet første gang... men nå er det et hinder ja.. uten at det har så mye å si da jeg ikke fikk SATA til å funke som systemdisk/master når den var funklende ny heller.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Du kan bruke verktøy fra diskprodusent for å teste den 80 disken.

Rense den og prøve å formatere den i den gamle maskin, og sammenligne det med hvordan det var på den nye.

Du kan rense den fra windows og, via diskpart og clean all comando, eller med produsentens verktøy (lowformatering)

Hvis formatering går uten problemer i den gamle maskin så må det være noe som stemmer ikke på den nye.

Men ikke formatere hurtig da. La den kontrollere alle sectorene.

Hvis du kan separere de problemstillinger du har, vil det nok bli lettere å feilsøke.

Er det diskene, eller er det Pc-en? (er det riktig hardware config på den, eller hva tror du? har du kontrollert?)

Ellers du har den 500GB disken da. Convert til basic (slette alle volumer først)og create en partisjon på 10GB.

Om du trenger sata drivere, vet ikke jeg, men du kan vel integrere sata drivere i en home-made XP med n-Lite?

Lenke til kommentar

Ja, å identifisere problem(ene) ville hjulpet en del.. er mest det jeg prøver på nå.

Windows finner ikke 80GB-disken i gamlemaskina heller lenger, BIOS i begge maskinene registrerer den, men ikke mer. Diskbehandling viser den ikke, dos viser den ikke, og når jeg brukte en driver fra produsenten (maxtor) - som lagde en floppy-bootdisk og styra med noe greier - så var det fortsatt ingen forandring.

Mulig jeg trenger SATA-driver, så noe om det i den SATA-tråden her på hardware.. det er en mulighet jeg vil se på om jeg skal prøve den. Har ikke så veldig lyst til å prøve SATAn tho, det ligger en del data der jeg gjerne vil beholde (og jeg har ikke tilgang til den fra gammelmaskina).

Om det er riktig hardware-oppsett er for meg litt vanskelig å si. Jeg kjøpte den på QXL, fra en fyr som virker som har sitt eget datafirma..

Jeg tror jeg får ta sjansen og bruke 60GB-disken. Fikk det jo til å fungere med 80GB for tre uker siden.

Lenke til kommentar

Her er spesifikasjoner som oppgitt av selger, i tillegg kommer en SATA 500GB:

Shuttle SN27P AM2

CPU/Prosessor Amd 4600+ AM2 dobbelkjerne

Skjermkort : Asus GF6500 ddr2 TC (turbocache) Bruker 256Mb effektivt.

Ram/Minne : 2Gb ( 2*1 GB) Crucial DDR2-667 PC5300. Det er plass til 2 brikker til

Dvd-brenner Nec 3550a.

Shuttlen har 6*usb2, firewire, integrert lydkort + + +.

WindowsXP pro sp2 m/lisens.

ink shuttle:

(http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/searchcall-12/searchcategory-289/noblendout-1/tabid-72/170_read-13021/ )

Barebone kommer med alt av bundle som var med. (Drivere, kabler etc. etc.)

Ingenting er overklokket.

Alt er kjøpt august 2006 så det er garanti igjen. (også fra selger.. så jeg kan vel sende inn om det er noe virkelig galt her..)

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Uten at du bruker mye tid på det, kontrollere Bios versjon. Bare for å sikre deg at den delen er i orden. Se på vers som kommer opp, og sammenligne med det du finner hos produsent.

Ok jeg forstår at du vil ikke bruke den 500GB. Da du trenger ikke driver til den enda. Du installerer driveren hvis det nødvendig fra i Windows.

Da er det den 60 og den 80 igjen da.

De er Ide, så du behøver ikke drivere for de.

Du vil prøve deg den 60GB.

Kan du rense og kontrollere den, slik at den fremstår som ny? For så å installere?

Du kan fjerne 1 ram brikke, til du har installert, eller se om det utgjør noe?

Bruke sea tools for å rense og kontrollere disken

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg får ikke renset og kontrollert 60GB-disken før jeg prøver den. Dette fordi den er nå den eneste fungerende system-disken. Når jeg formaterer den må jeg installere XP på nytt etc.

Det jeg kan gjøre er jo å legge inn XP på nytt og ta hele prosessen på den gamle maskina først... da får jeg se om det fungerer, så vet vi at 60GB-disk og windows-CD'ene fungerer som de skal i hvert fall.

Kan fjerne en rambrikke ja, har lastet ned nyeste bios fra produsent nå, slik at jeg kan bytte ut den hvis det viser seg nødvendig.

Lenke til kommentar

Den stoppa etter 7% og 99 errors på 80GB-disken, "read scan failed" sa den da.. så den er vel rimelig død.

Da går jeg over til en sjekk på 60GB.

EDIT: Prøver en zero all med seatool på 80GB først. Leste en annen tråd med en som gjorde det samme med disken som meg, han fikk disken til å fungerer igjen med lowformat med maxblast (trass i 99 errors og stoppa scan fra seatool), men den fungerte bare i et par dager, så døde den for godt.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Den stoppa etter 7% og 99 errors på 80GB-disken, "read scan failed" sa den da.. så den er vel rimelig død.

Da går jeg over til en sjekk på 60GB.

EDIT: Prøver en zero all med seatool på 80GB først. Leste en annen tråd med en som gjorde det samme med disken som meg, han fikk disken til å fungerer igjen med lowformat med maxblast (trass i 99 errors og stoppa scan fra seatool), men den fungerte bare i et par dager, så døde den for godt.

8821992[/snapback]

Ja det kan du prøve. At den stopper på 7% så er det nok på en viktig plassering som den feiler.

Du kan prøve å laste ned noen andre verktøy seinere, som er spesielt for å reparere disker med feil som dette.

De er dyre men du prøver på en trial versjon. (prøve søk på bad sectors)

Ikke så godt å si, men bruke den til noe annet, eller har den som prøve kanin.

Lenke til kommentar

Den stopper nok når den når 99 errors, for det var hva den fyren i den andre tråden opplevde.

Teller den "zero all"-funksjonen i seatool som en lowformat forresten?

Planen nå er å prøve å få den 80GB-disken til å funke med "zero all" eller ved en lowformat med maxblast, og hvis det funker bruker jeg den som backup for 60GB-disken når jeg setter 60GB inn i nymaskina. Så slipper jeg å miste noenting når jeg må formatere 60GB.

EDIT: "zero all" er visst tilsvarene en lowformat ifølge manualen til seatool, får satse på at det funker da :)

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Derja! Da var problemene løst og jeg sitter på min velfungerende PC med ekte engelsk WinXP installert. Herrlig.

80GB-disken er mer eller mindre kassert, men det jeg ellers fikk ut av dette var å lære en del mer om harddisker og å få renset min 60GB-disk for 60ish bad sectors slik at den nå er god som ny. Takk for all hjelp wiberos! Case closed. :)

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...