Judas Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det er sikkert flere enn meg som har et personlig hat mot alt som heter blitzer på digitale kompaktkameraer. Personlig synes jeg de stort set ødelegger langt mer enn de gjør nytte. Ja, det blir lyst nok, men hva hjelper vel det når man ser ut som bleike zombier og lyset er hardt og jævlig? Så jeg har tenkt på hvorfor det ikke lages en blitz i kompakt kameraene som kan justeres oppover slik man gjør med eksterne blitzer? Er det fordi de innebygde ikke er kraftige nok? Hvis de hadde vært det måtte det en perfekt løsning for kompaktkameraer, eller hva tror folk på forumet? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det løser du enkelt selv med litt aluminiumsfolie og teip :-P Men seriøst tviler jeg på om disse blitsene er kraftige nok til at dette vil være særlig effektivt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Blitsen på kompakte kamera er langt fra sterke nok til å kunne rettes oppover for spredning eller feste noe foran blitsen for å gjøre den mykere. Er man litt mer avansert, slik at man skjemmes over at blitsen ødelegger bildene, er kanskje tiden kommet for å ta et steg videre. Nikon Coolpix P5000 og Canon Powershot G7 er eksempler på kamera som har blitssko. Powershot S5IS får vel også blitssko. Av Canon blitser kan både 430EX og 580EX rettes oppover og/eller til siden, eller man kan bruke diverse utstyr for å myke opp blitsslyset. Av Nikon blitser har SB600 og SB800 samme mulighet. Den billigste, SB400 som nok passer best sammen med kompaktkamera, kan ikke rettes i andre retninger, men er sterk nok til at man kan bruke utstyr for å gjøre lyset mykere. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Enig i at blitz som flashes rett fram midt i ansiktet på folk ikke er noe særlig. Jeg løser det slik: Jeg har en 20 år gammel diger blitz med ledetall 40 (sikkert ikke så sterk nå lenger) og en løs slavekontakt som jeg kobler den til. Da kan jeg la den peke hvor jeg vil. Så holder jeg fingeren foran kamerablitzen og lar den utløse slaven. Dette blir veldig manuelt, men det funker fint de gangene jeg trenger å få litt mer kontroll på blitzlyset. Og det er billig hvis man først har en ekstern blitz (og et kompaktkamera som kan kjøres manuelt). Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Ja, det blir lyst nok, men hva hjelper vel det når man ser ut som bleike zombier og lyset er hardt og jævlig? Nå finnes det jo også eksterne blitser som er litt mer kultiverte av seg. Metz har f.eks. en utmerket serie. På min Metz-blits kan jeg kjøre en så svak modus at jeg kan rette den midt i fleisen på motivet på under 1m avstand uten å lage lik av motivet. Den er dermed svært anvendelig. Fra denne typen svak belysning går den helt opp til å kunne lyse opp et imponerende stykke utover i en forholdsvis mørk julebordsal på absolutt full fres. Kikk på Metz' side, der kan du søke på ditt kamera (om det har mulighet for ekstern blits) og få anbefalt de variantene de går god for. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Den billigste, SB400 som nok passer best sammen med kompaktkamera, kan ikke rettes i andre retninger, men er sterk nok til at man kan bruke utstyr for å gjøre lyset mykere. Det står da på Nikon sine hjemmesider at den kan vippes i fire vinkler, 0°, 60°, 75° og 90°.Nikon Norge - Speedlight SB-400 Hvis ikke er jo mye av vitsen med ekstern blitz borte... Endret 10. juni 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det står da på Nikon sine hjemmesider at den kan vippes i fire vinkler, 0°, 60°, 75° og 90°.Du har rett... det er Canons tilsvarende modell, 220EX, som ikke kan vippes noen steder. Vanskelig å huske helt rett når jeg ikke ser de fremfor meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå