Gå til innhold

Kjøpe mobil online

cc

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har brukt kelkoo.no for å finne rimeligste pris på en Sony Ericsson T300 med Netcom Talk. Har funnet litt forskjellige butikker, og det varierer minimalt i pris, så jeg lurte på om dere har noen erfaringer med spesielle butikker?

Jeg vurderer nå enten Mobilland.no (klartsvar.net) eller Telebutikken.no - har noen erfaringer med disse?

Jeg tenker på reklamasjoner, leveringstider, pålitelighet, hvem som tilbyr nummeroverføring til nytt abbonement osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er som du sier minimal prisforskjell hadde jeg valgt Klartsvar eller Telebutikken da disse to er de største og dermed mest pålitelige (begge har også "offline" butikker. Altså butikker du kan gå å titte i. Kjekt om det skjer noe krøll.)

- Alle butikker har reklamasjonsrett ettersom det styres av forbrukerrådet eller noe sånt.

- Leveringstid: ?

- Pålitelighet : Se over

- Nummeroverføring: Alle har nummeroverføring. Det er "påbudt"

Lenke til kommentar
Om det er som du sier minimal prisforskjell hadde jeg valgt Klartsvar eller Telebutikken da disse to er de største og dermed mest pålitelige (begge har også "offline" butikker. Altså butikker du kan gå å titte i. Kjekt om det skjer noe krøll.)

Takk, det var det jeg håpet, at det var de faktiske offline butikkene jeg kjenner fra før. Jeg kjøpte min gamle mobil i en butikk, og de har vært veldig greie å ha med å gjøre med tanke på reparasjon og reklamasjon. Synd at denne forhandleren kun tilbyr telefoner med Telenor binding.

Synes det er litt rart at verken Telebutikken eller Klart Svar har en oversiktig over sine avdelinger/butikker rundt om i landet (grafisk).

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med verken mobilland.no eller telebutikken.no, men tenkte jeg skulle oppklare noen misforståelser som jeg tror er oppstått her..

Mobilland.no har etter hva jeg kan skjønne ingen forbindelse med Klart Svar-kjeden, som forøvrig har web-adresse klartsvar.no (men som virker som er nede nå).

Telebutikken?? Kan ikke huske å ha sett disse på gata noe sted. Sikker på at du ikke tenker på telehuset ?

Jeg vil anbefale deg yatack.no, som jeg har kjøpt noen varer fra (bl.a. min siste mobil) og har aldri hatt noen problemer med de. Kjappe er de også. De har T300 til 599,- med You-abonnement, eller 994,- med Netcom.

Lenke til kommentar

Har kjøpt mobil to gonger på yatack, og det funkar ok. Men no i jula sendte eg inn den eine (T65) på reklamasjon, så det gjenstår å sjå kor samarbeidsvillige dei er med det.

Ulempa med online-butikkar slik sett er jo at det gjerne tek lenger tid med reklamasjonar/reparasjonar, og at du ikkje får utlevert ein erstatningstelefon i melomtida.

Også ein ting med yatack er at dei brukar ein tredjepart (Tele-Engineering i Drammen) til å handtere returar. Mogleg det funkar bra, men det har potensiale til å oppstå kommunikasjonsfeil, samt at det er eit ekstra ledd for kunden å forhalde seg til, noko som er litt unødvendig rotete.

Lenke til kommentar
Har kjøpt mobil to gonger på yatack, og det funkar ok. Men no i jula sendte eg inn den eine (T65) på reklamasjon, så det gjenstår å sjå kor samarbeidsvillige dei er med det.

Ulempa med online-butikkar slik sett er jo at det gjerne tek lenger tid med reklamasjonar/reparasjonar, og at du ikkje får utlevert ein erstatningstelefon i melomtida.

Også ein ting med yatack er at dei brukar ein tredjepart (Tele-Engineering i Drammen) til å handtere returar. Mogleg det funkar bra, men det har potensiale til å oppstå kommunikasjonsfeil, samt at det er eit ekstra ledd for kunden å forhalde seg til, noko som er litt unødvendig rotete.

Jeg vurderer selv å starte opp et enmannsforetak og selge mobiltelefoner til svært fordelaktige priser via internett. Bla. kan T68i Mineral Grey skaffes til en pris på ca. 3200,- som bør regnes som bra, eller hva?!

Men når jeg leser noen av deres holdinger til nettbutikken får jeg noen baktanker. Bla. ser det ut til at det vanker noe feil informasjon rundt om kring.

Ang. returer reparerer ikke feks. Telebutikken eller Elkjøp telefonene de får i retur selv. De blir sendt videre til bla. EMTS og Tele-Engineering. Derfor kan man like godt levere de til diverse av EMTS sine "drop-in" verskteder selv da dette går mye raskere. Altså blir det det samme med online- som "offline"butikker.

Ville dere handlet hos et nyoppstartet selskap som driver via internett hvis prisene var vesentlig bedre enn andre steder?

Kan ta et eksempel til:

Nokia 7210 selges hos bla. Oslo Telecom til nesten kr. 5000 (kr. 4974,- eller noe).

Komplett.no kan skaffe deg nøyaktig samme vare til kr. 4250,- (4065,- for turquoise) + frakt (100,-?!)

Selv kunne jeg skaffet telefonen enda et par-trehunde billigere.

Og slik kan jeg fortsette med både større og mindre differanser med resten av produktspekteret.

Er ikke dette noe som høres interessant ut?

Bare for å ha sagt det kan ikke dette regnes som sleip markedsføring da fremtidig firmanavn ikke er nevnt og firma fortsatt pr. dd. er uoppstartet og på planleggingsstadiet.

Lenke til kommentar

Men når jeg leser noen av deres holdinger til nettbutikken får jeg noen baktanker. Bla. ser det ut til at det vanker noe feil informasjon rundt om kring.

Ang. returer reparerer ikke feks. Telebutikken eller Elkjøp telefonene de  får i retur selv. De blir sendt videre til bla. EMTS og Tele-Engineering. Derfor kan man like godt levere de til diverse av EMTS sine "drop-in" verskteder selv da dette går mye raskere. Altså blir det det samme med online- som "offline"butikker.

Jauda, er klar over at ingen reparerer sjølv, men det burde ikkje kunden belemres med. Det er nok med ein instans å forhalde seg til. Og når det uansett står at det kjem til å ta to-tre veker, så hadde ikkje ein dag ekstra gjort noko frå eller til.

Lenke til kommentar

Ang. returer reparerer ikke feks. Telebutikken eller Elkjøp telefonene de  får i retur selv. De blir sendt videre til bla. EMTS og Tele-Engineering. Derfor kan man like godt levere de til diverse av EMTS sine "drop-in" verskteder selv da dette går mye raskere. Altså blir det det samme med online- som "offline"butikker.

Jauda, er klar over at ingen reparerer sjølv, men det burde ikkje kunden belemres med. Det er nok med ein instans å forhalde seg til. Og når det uansett står at det kjem til å ta to-tre veker, så hadde ikkje ein dag ekstra gjort noko frå eller til.

Jeg er selvfølgelig enig med deg, men verden er dessverre ikke perfekt. Har selv opplevd en god del problemer med diverse mobiltelefoner de siste årene og har alltid levert mobilen til EMTS selv da jeg ofte kan hente telefonen igjen dagen etter. Evnt. sender disse den videre til Tele Engineering innimellom hvis problemet er komplisert.

Hvis min firma idé går i boks vil jeg nok, som endel andre, anbefale kunden å sende/levere mobiltelefonen selv til reperasjon. Hvis kunden heller foretrekker å levere/sende den til meg er dette selvfølgelig også greit, men da tar det jo fort en uke ekstra. Kundeservice er viktig og kjøpsloven skal selvfølgelig studeres nøye og etterfølges.

Det store spørsmålet er om forbrukerne vil handle billig på web fremfor dyre telebutikker. Jeg tror at god og bred markedsføring kan bedre dette.

Deres meninger? Hva må til for at dere skal handle på nett, og hvilken nettbutikk dere velger?

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er om forbrukerne vil handle billig på web fremfor dyre telebutikker. Jeg tror at god og bred markedsføring kan bedre dette.

Deres meninger? Hva må til for at dere skal handle på nett, og hvilken nettbutikk dere velger?

For min del er det pris, pris og pris. Da snakker jeg med porto og gebyrer. Hvis butikken ikke er pålitelig nok, så vil jeg ikke kjøpe. Det jeg savner hos alle de store nettbutikkene, er noe beskrivelse utover "Vi følger kjøpsloven". Skriv en egen liten side om reklamasjoner og reparasjoner, hvordan det virkelig foregår, og legg vekt på å være bra på dette området.

Hvis du kan holde gode priser og ikke være gnien når du selger dårlige telefoner, samt passe på å være rask på leveringer, tror jeg det finnes en stor kundemasse å kapre. Visa på nett blir mer og mer vanlig, men tilby også oppkrav til dem under 18 år.... (hvis de er ønskelige kunder, velogmerke)

Lenke til kommentar

For min del er det pris, pris og pris.

Heilt enig der, men eg passar alltid på å sjekke om betingelsane til butikkane er i orden.

Vil også gripe litt tak i det som blir sagt ovanfor om reklamasjon og reparasjon: Dei to siste telefonane eg har hatt har eg kjøpt på nettet og når eg då fekk problem med den eine var det berre å levere den inn på nærmaste versktad så ordna dei opp. Det ville blitt akkurat same prosedyren om eg kjøpte den i ein butikk, eg måtte jo reist dit og levert den, og sjansen er stor for at den hadde havna på samme verkstaden til slutt uansett.

Men til poenget: Det er mange butikkar rundt på nettet og ikkje alle er like seriøse så pass på og sjekke opp litt før du slår til!

Ole

Lenke til kommentar

Vil også gripe litt tak i det som blir sagt ovanfor om reklamasjon og reparasjon: Dei to siste telefonane eg har hatt har eg kjøpt på nettet og når eg då fekk problem med den eine var det berre å levere den inn på nærmaste versktad så ordna dei opp.

Vel,når eg bur på Lillehammer, og næraste verkstad ligg i Drammen så tek det nødvendigvis litt tid.

Lenke til kommentar

For min del er det pris, pris og pris. Da snakker jeg med porto og gebyrer. Hvis butikken ikke er pålitelig nok, så vil jeg ikke kjøpe. Det jeg savner hos alle de store nettbutikkene, er noe beskrivelse utover "Vi følger kjøpsloven". Skriv en egen liten side om reklamasjoner og reparasjoner, hvordan det virkelig foregår, og legg vekt på å være bra på dette området.

Hvis du kan holde gode priser og ikke være gnien når du selger dårlige telefoner, samt passe på å være rask på leveringer, tror jeg det finnes en stor kundemasse å kapre. Visa på nett blir mer og mer vanlig, men tilby også oppkrav til dem under 18 år.... (hvis de er ønskelige kunder, velogmerke)

Er ikke helt med når du skriver "..gnien når du selger dårlige telefoner..".

Jeg holder for tiden fortsatt på med planleggingen og det er flott å høre forskjellige meninger og kommentarer.

Ang. kunder under 18 år, så er jo salg et salg. Alikevel vil jeg nok gjøre det slik som endel andre butikker. - Kreve at kunden en minumum 18 år. Altså at kunden må klikke av for at han eller hun er myndig. Dette bla. for å unngå unødvendige returer grunnet barn/ungdom har kjøpt mobiltelefoner ut foresattes godkjenning. Her vil det uansett i være verre enn at foreldrene bestiller i sitt navn.

Både oppkrav og Visa/Mastercard vil nok bli tilgjengelig. Mulig også forskuddsbetaling som senker fraktutgifter ytterligere, men som heller tvilsomt vil bli mye brukt i oppstarten.

Uansett så gjelder det å holde det en lover, og skape tillitt.

Ang. reklamasjon og retur ved feil/mangler ved produktet så vil det alltid være EMTS / Tele Engineering som står for repersjon i de fleste tilfellene.

Om kunden ønsker selv å gå innom EMTS/sende telefonen direkte til EMTS/Tele Engineering eller om kunden ønsker å sende telefonen til selger er jo selvfølgelig valgfritt. Alikevel vil jeg nok tro at de fleste "tar til fornuft". Å levere telefonen til EMTS blir for mange det samme som å levere inn telefonen til feks. Elkjøp. Å sende telefonen til Tele Engineering blir det samme som å sende telefonen til selger. Bare at ting tar lengre tid.

Dessuten ser det ut til mer og mer vanlig å at produkter blir direkte oversendt service uten mellomledd.

Lenke til kommentar

Vil også gripe litt tak i det som blir sagt ovanfor om reklamasjon og reparasjon: Dei to siste telefonane eg har hatt har eg kjøpt på nettet og når eg då fekk problem med den eine var det berre å levere den inn på nærmaste versktad så ordna dei opp.

Vel,når eg bur på Lillehammer, og næraste verkstad ligg i Drammen så tek det nødvendigvis litt tid.

Men å sende telefonen direkte til Tele Engineering blir vel det samme som å sende den til forhandler? Det kjappeste er iallefall direkte. Telefonen må nemlig på samme sted uansett...

Lenke til kommentar

Jeg vurderer selv å starte opp et enmannsforetak og selge mobiltelefoner til svært fordelaktige priser via internett. Bla. kan T68i Mineral Grey skaffes til en pris på ca. 3200,- som bør regnes som bra, eller hva?!

Ang. returer reparerer ikke feks. Telebutikken eller Elkjøp telefonene de får i retur selv. De blir sendt videre til bla. EMTS og Tele-Engineering. Derfor kan man like godt levere de til diverse av EMTS sine "drop-in" verskteder selv da dette går mye raskere. Altså blir det det samme med online- som "offline"butikker.

Ville dere handlet hos et nyoppstartet selskap som driver via internett hvis prisene var vesentlig bedre enn andre steder?

Kan ta et eksempel til:

Nokia 7210 selges hos bla. Oslo Telecom til nesten kr. 5000 (kr. 4974,- eller noe).

Komplett.no kan skaffe deg nøyaktig samme vare til kr. 4250,- (4065,- for turquoise) + frakt (100,-?!)

Selv kunne jeg skaffet telefonen enda et par-trehunde billigere.

Og slik kan jeg fortsette med både større og mindre differanser med resten av produktspekteret.

Er ikke dette noe som høres interessant ut?

Bare for å ha sagt det kan ikke dette regnes som sleip markedsføring da fremtidig firmanavn ikke er nevnt og firma fortsatt pr. dd. er uoppstartet og på planleggingsstadiet.

Om du har så gode priser på tlf lurer jeg på når det eventuelt er mulig å kjøpe fra deg og hvor mye en 6610 vil koste uten abonomang...Skal ha ny tlf nå og om du er så billig som du sier så er det abbsolutt ett valg og vurdere.

Lenke til kommentar

Beklager å måtte skuffe, men firmaet er enda ikke i gang. Det gjenstår fortsatt noe papirarbeid og planlegging før foretaket er oppe og går.

Alikevel kan jeg jo nevne at prisen på en Nokia 6610 ville blitt rett i underkant av 4000,-. Altså ca. 200,- billigere enn feks. Komplett.no.

Lenke til kommentar
Beklager å måtte skuffe, men firmaet er enda ikke i gang. Det gjenstår fortsatt noe papirarbeid og planlegging før foretaket er oppe og går.

Alikevel kan jeg jo nevne at prisen på en Nokia 6610 ville blitt rett i underkant av 4000,-. Altså ca. 200,- billigere enn feks. Komplett.no.

Vel,itbutikken har den til 3699 så da vil det fortsatt være alternativer som er meget godt etablerte som vil være billigere enn dere...

Men uansett, lykke til om det blir noe av :)

Lenke til kommentar

Dette var jeg faktisk ikke klar over, men vet iallefall at flere andre ligger rundt samme pris når det gjelder denne, og 7210 (underkant av 4000,-).

Itbutikken opererer her med en utpris til kunde som er lavere enn min kostpris+MVA.

Dette er imidlertid ikke et tilfelle med høy tendens. Men slik vil det alltid være. Noen produkter er det mer å tjene på enn andre.

Lenke til kommentar

Sjekk www.sonyericsson.com/no og trykk på "forhandelere". Da får du opp et norgeskart. Zoom deg inn på der du bor og du får en liste over de nærmeste forhandlerene. (Denne siden er glimrende og et eksempel til etterfølgelse for andre produsenter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...