Gå til innhold

40laken i usa, 200laken her i Norge. At det er mulig


hurst

Anbefalte innlegg

Surfa rundt på nettet og begynte å sjekke priser på diverse biler. Fant en 1991 pontiac firebird formula til $5900. Dette var i og for seg ganske billig for oss nordmenn, men sikkert en normal/litt høy pris i usa.

 

Fant ingen slike biler til salgs i Norge så jeg bestemte meg for å finne ut hva det ville koste å importere en slik bil. Jeg er har ikke blitt 18 enda, men det er morro å se likevel.

 

Her er resultatene:

 

Annonsen

større bilde av bilen

dollarkursen

avgiftene

 

Som man kan se vi bilen koste ca 40000norske kroner i usa ferdig registrert på veien. I norge vil nøyaktig samme bil koste omtrent 200000 ferdig på gata. Helt på jordet spør du meg :-?

 

Er klar over at det var et dårlig bilde av bilen. her er et bilde av en utseendemessig lik bil, bortsett fra hjul og stoler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hårreisende priser på bil og div avgifter her i Norge. Tror det er bare vekt, motoreffekt og antall sitteplasser som gjør at prisen kan bli høy. Amrikanske biler blir derfor dyre, men har ikke sett no norsk pris på en Lotus Elise enda.. den veier 600kilo, 2seter og 120Hk, da burde ikke avgiftane bli så store.

Lenke til kommentar
Det er hårreisende priser på bil og div avgifter her i Norge. Tror det er bare vekt, motoreffekt og antall sitteplasser som gjør at prisen kan bli høy. Amrikanske biler blir derfor dyre, men har ikke sett no norsk pris på en Lotus Elise enda.. den veier 600kilo, 2seter og 120Hk, da burde ikke avgiftane bli så store.

Enig i at det er litt dust å legge avgiftene på kjøp, det har vi momsen til, skulle ikkje vere nødvendig å ha enda meir. Det ville vore meir rettferdig å vri det over på bruk, f.eks gjennom vegprising. Slik det er i dag får ein jo begge delar, både høg eingongsavgift og bomringar.

Men det er nye EU-reglar på trappene, som og Noreg må innføre, der målet er nettopp å få så like nyprisar som mogleg i heile Europa, samt å vri utgiftene over frå kjøp til bruk.

 

Talet på seter er ikkje så viktig, men derimot om bilen kan registrerast som varebil (den må ha plass til ei så og så stor kasse i lasterommet, ellers kunne ein registrert ein Ferrari utan eingongsavgift)

 

Spørs litt på kva for ein Elise, det fins jo nokre forskjellige. Tre Eliser (120, 140 og 160hk), samt eit par som er bygd på same ramme, men racing-rigga. Den med 120 hester er forøvrig rundt 750 kilo.

111S (140hk) kostar rundt 450k ny så vidt eg hugsar.

Mens 340R (177hk, 568kg) ligg rundt 700k.

 

Du vil såklart besøke www.pitlane.no dersom du er interessert i Elise.

Lenke til kommentar

Kjetil: Dersom man kjører forsiktig ser jeg ingen grunn til at denne bilen skal være særlig dårligere enn noen annen bakhjulsdrevet bil. En sandsekk eller to i bagasjerommet (som ballast og til nødbruk dersom man kjører seg fast :p) og skikkelige vinterdekk så ordner det meste seg.

Lenke til kommentar
Kjetil: Dersom man kjører forsiktig ser jeg ingen grunn til at denne bilen skal være særlig dårligere enn noen annen bakhjulsdrevet bil. En sandsekk eller to i bagasjerommet (som ballast og til nødbruk dersom man kjører seg fast :p) og skikkelige vinterdekk så ordner det meste seg.

Jaha, du har vist ikke prøvd bil med mye hester og bakhjuldrevet før forstår eg. Prøv du for deg en artig tur? Og eg tenker ikke på noen små symaskiner med mye hk, men en store v8 med bånndrag.

Lenke til kommentar

hehe, nei, kraftigste jeg har kjørt med bakhjulstrekk på vinteren var en gammel bmw m3. Har vært passasjer på bakhjulsdrevne amerikanere med store åttere før og det har somregel gått bra selv på vinterføre. Easy does it

Lenke til kommentar
Elise koster en 1.2mill-1.6mill i Norge har jeg hørt :(

Da har du hørt feil.

Lotus har riktignok så dyre bilar, men da heiter den ikkje Elise lenger, og veg adskillig meir enn 700kg og har meir enn 160hk. Ein Espirit V8 GT med 355hk kanskje? M250 ligg vel og høgt i pris kan eg tenkje meg.

Lenke til kommentar
Ja, hva veier den og hva koster den da? Er litt interresert...

 

Linken som eg posta litt lenger opp her er eit godt utgangspunkt:

www.pitlane.no

 

Der står ein del tekniske fakta, samt at dei har nokre brukte/demo-bilar til salgs. Fann ingen nyprisar der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...