Gå til innhold

PSU som batterilader for et lite 12v batteri?


Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier, er det mulig å bruke en PSU som lader for et mindre 12V batteri?

Har en FS PSU her på 250W som skal gi 13amp på 12V linje.

Batteriet er fra en defekt UPS, eller.. har flere batterier av div merker, men alle kommer fra UPS'er.

 

Har tidligere brukt en lader til en gressklipper, men denne tok kvelden.

 

Evt, om det er mulig å bruke et 12V strøm strøm adapter (220v -->12V)?

 

Håper på noen greie svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skal nok lades med 14,4 for å oppnå maks effekt, men jeg klarer meg med 12V, det skal kun brukes nå på sommeren for å drive 2 stk pc høytalere og en mobil lader.

 

Den laderen jeg brukte før var som sagt til gressklipperen, trur den ga ut ca 1 amp.

Og var ikke større en en vanlig strøm omformer til f.eks et gammelt modem og sånt.

 

Men vi har også en gammel 12/24V lader her, men er redd den vil ta livet av batteriene da den er ganske stor, er usikker på hvor mange amp den lader med.

 

Og jeg kan alltids serie koble 2 batterier og lade dem i UPS'n jeg har, men da tor det 2-3-4 dager å lade dem fulle.. å det er litt for lenge :p

Lenke til kommentar

Skulle ikke være noe problem å åpne en PSU, har en god del liggende her så, men har lite peil på hva alt i PSU'en gjør da.. så hva jeg må stille på vet jeg ikke.

Men om du har en liten guide er jeg villig til å prøve :)

Lenke til kommentar

Det ene batteriet jeg har her nå er litt større enn dem som jeg har tenkt til å bruke, men dem sitter i ups'en akkurat nå, så jeg orker ikke å gå å sjekke dem.

Men info fra det jeg har her:

CSB Battery GP12120 F2

Sealed Lead Battery

12V 12Ah

 

Som sagt, dem andre er mindre.. regner med 12V ca 6-8Ah.

 

Jeg har et multimeter til å måle det meste.

Bare jeg finner ut hva jeg må ha det på så, går det vel greit å måle.

Lenke til kommentar
Blybatterier har spenning på 13,7v og ikke 12v og skal lades med 14,4v, mange som brenner seg ved å bruke "12v batterilader" til 12v ting da man kan ødelegge utstyr.

8818964[/snapback]

 

Enig og uenig med det du sier her:

Blybatterier har spenning på 13,7v og ikke 12v

Cellespenningen på batterier variere mye etter mange faktorer og det blir ikke riktig å si at den har sånn eller sånn spenning uten å fortelle noe om disse faktorene:

Oppbygning av cellene med tanke sporstoffer i elektrolytten og i platene

Temperatur har stor innvirkning på cellespenningen. Lavere temperetur (kaldere) gir høyere spenning og motsatt.

Hvor fulladet cellene er, fulladede celler har selvfølgelig høyere spenning.

Hvor mye strøm som tappes av cellene, stort uttak gir selvfølgelig lavere spenning.

 

Det "normale" er å oppgi spenningen av et fulladet batteri helt uten last ved 20 grader C en stund etter det ble fulladet når spenningen har stabilisert seg. Under disse forholdene har de aller fleste 6 cellers bly-syre batteri 12,6-12,8V.

 

og skal lades med 14,4v

Dette er den normale ladespenningen for å topplade "vanlige" syrefylte batterier ved 20C. De aller fleste dynamoer på biler uten "inteligente" spenningsregulatorer lader batteriene med denne spenningen. Inteligente ladere senker spenningen når det blir varmt og øker den når det blir kaldt.

 

Etter at et syrebatteri er toppladet skal det kun vedlikeholdslades. Den "normale" spenningen for dette er 13,2-13,4 for syrebatterier med flytende elktrolytt. For batterier med geleelektrolytt er denne spenningen normalt noe høyerer ~13,8V.

 

Dvs. at hvis en strømforskyningen skal stå tilkoblet et batteri konstant er det denne spenningen strømforskyningen bør ha. Hvis spenningen blir høyere vil det være fare for at man koker bort elektrolytten og ødelegger batteriet.

 

På UPS-er er det så vidt jeg vet mest vanlig med SLA-batterier (Sealed Lead-Acid) som ofte tåler noe høyere ladespenning.

 

mange som brenner seg ved å bruke "12v batterilader" til 12v ting da man kan ødelegge utstyr.

At det er mange som brenner seg på dette har jeg litt vanskelig for å tro og lurer på hvor du har dette fra. Det er sikkert noen, men langt de fleste 12V produkter tåler 14 og 15V. Bruker man derimot billige ladere vil ikke spenningen være 14,4V men en likerettet ~12V rms uten glatting. Ved liten last av laderen vil spenningen også være høyere enn dette. Dette fører til at det man kobler til laderen vil kunne får spenningstopper opp mot 20V som sikkert kan ta knekken på en del utstyr.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...