Gå til innhold

Tid på Memtest86?

anders!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke den nøyaktige tiden, men jeg tror en basic test tar ca 30minutter for en full pass (at den tester hele minnet), og en thorough test tar ca 2 timer.

Merk at testen fortsetter å kjøre i loop til du stopper den, selv om den blir "ferdig"

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har ikke den nøyaktige tiden, men jeg tror en basic test tar ca 30minutter for en full pass (at den tester hele minnet), og en thorough test tar ca 2 timer.

Merk at testen fortsetter å kjøre i loop til du stopper den, selv om den blir "ferdig"

-Stigma

8816564[/snapback]

takk for svar!

Lenke til kommentar
Tiden er veldig avhengig av minnemengden. Dobbel mengde vil ta omtrent dobbelt så lang tid å teste. Jeg tester vanligvis 4 GB, og en loop tar vel en drøy time om jeg husker riktig.

8816590[/snapback]

Det stemmer sikkert. Jeg tror tallene jeg oppgav var fra egen erfaring ved 2gig minne. Jeg tror memtest tester hver sektor sekvensiellt, så det ville være naturlig om testen tok nesten dobbelt så lang tid når du har dobbelt så mye minne.

-Stigma

Lenke til kommentar
en enkel runde i memtest86 er nok til å identifisere umiddelbare feil med brikkene, men skal du være sikker på at brikkene er feilfrie så må du kjøre memtest86 i minst 12 timer, helst 24 timer.

8821957[/snapback]

Er ikke helt enig her. Memtest86 har to store fordeler, nemlig at man raskt får en pekepinn på de siste modifikasjonene man gjorde i BIOS, og at man ikke risikerer å skade installasjonen.

Men Memtest86 kan neppe brukes til å dokumentere *total* stabilitet. Det er mange tester som er mye mer krevende, som f.eks. dual SuperPi 32M, Orthos large FFT og HCI Memtest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Memtest er ingen stabilitetstest for hverken minne eller system.

Den er grei nok for å avklare feil ved brikker på standard klokk. Ikke stort mer enn det.

Det er noe *helt annet* å kjøre tunge benchmarks/krevende applikasjoner som belaster CPU/system 100% (en eller flere kjerner).

De som "krever" 12-24-36 timer "testing", memtest, Prime.. Orthos.. er vel å anse som purister.

Det er som greit nok (stabilitet) for en gitt bruker/bruksmønster er like "rett".

Det er også slik at ett system som "Primer" i døgn, fint kant krasje pga. en "råtten" driver/dårlig hardware ved *bruk* av PC'n (som "primeing" overhodet ikke vil avdekke).

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig her. Memtest86 har to store fordeler, nemlig at man raskt får en pekepinn på de siste modifikasjonene man gjorde i BIOS, og at man ikke risikerer å skade installasjonen.

Men Memtest86 kan neppe brukes til å dokumentere *total* stabilitet. Det er mange tester som er mye mer krevende, som f.eks. dual SuperPi 32M, Orthos large FFT og HCI Memtest.

8822000[/snapback]

jeg sa "være sikker på at brikkene er feilfrie så må du kjøre memtest86 i minst 12 timer, helst 24 timer". Merk brikkene. eneste memtest86 kontrollerer er minnebrikkene og det underliggende minnesystemet for feil, og det kan ta tid å finne feil på minnebrikker. dem kan surre å gå i mange timer, ja dager tilogmed uten ett eneste feilslag før brikkene får hikke. det som er det fine med memtest86 er at det linux programmet tester hele minneregisteret, med unntak av noen få kB i starten som memtest86 selv bruker. det klarer du ikke å få testet i windows. når maskinen booter og laster inn windows så blir store områder av minnet reservert til diverse formål, kernel, drivere osv, og de områdene kan stå tomme eller være fylt med statisk informasjon selv om du driver å tester og stresser maskinen. du får rett og slett ikke testet hele minnet i windows og det er her memtest86 kommer inn, nettopp fordi den tar hele minneregisteret.

en total stabilitets-test innebærer mye mer testing av en hel rekke forskjellige testprogrammer inklusivt dem du nevner pluss noen flere.

oysfaerg: nettopp, egentlig så burde jeg ha skrevet 24 timer eller mer men pytt sann.. er så og si ingen som gidder å vente så lenge lengre ;)

syns jeg har hørt denne før..

OMG!  maskinen min suxxor ass!  krasjer hele tiden, har kjørt memtest og greier i 20 minutter, så det er ikke minnet som er kaputt! HJELP MEG!1

Testing av minnet er ofte undervurdert :roll:

Lenke til kommentar
jeg sa "være sikker på at brikkene er feilfrie så må du kjøre memtest86 i minst 12 timer, helst 24 timer". Merk brikkene. eneste memtest86 kontrollerer er minnebrikkene og det underliggende minnesystemet for feil, og det kan ta tid å finne feil på minnebrikker. dem kan surre å gå i mange timer, ja dager tilogmed uten ett eneste feilslag før brikkene får hikke.

8823526[/snapback]

Det stemmer nok at enkelte typer ustabilitet kan kreve lengre tid å avsløre, men erfaringsmessig er lange loops av memtest86 nærmest bortkastet tid. Den virker rett og slett for "light" i forhold til mange andre programmer, selv om man unngår at OS og drivere reserverer store minnemengder. Jeg har faktisk opplevd at memtest86 har stått i tre døgn uten en eneste feil, bare for å feile på få minutter i HCI Memtest og Orthos.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...