Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygg selv prosjekt (failed?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv og jumpstarte 850 uten at noe er koplet til. Jumpstart guide finner du på hw.no :)

8817980[/snapback]

jeg søkte men fant ikke noe om jump start, men jeg mener jeg leste noe om det i manualen får se nærmere på det når jeg kommer hjem fra jobb

hadde ikke skadet om du hadde funnet en link til meg viss du fortsatt har siden =)

Lenke til kommentar

Prøv med 450W PSU. Siden PSU gnistret, er det stor fare for at andre komponenter kan ha blitt dratt med. Sjekk for dette med 450W psu'en din. Koble fra alle harddisker og drev, bruk en minnebrikke + cpu + skjermkort. Den psu'en som gnistret ville jeg levert inn pronto, vet ikke hvordan lovgivning er rundt dette hvis PSU nå har dratt med seg andre ting i fallet, men du kan eventuelt høre med butikken du handlet hos.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Går sikringen idet du kobler til denne maskinen? (altså setter i stikkontakten), eller går det idet du skrur på?

Du har brukt avstandstykkene mellom kabinett og hovekort ja?

Du har ikke glemt/mistet noe skruer eller lignende inni maskinen, eller mellom hk og kabinett?

Alle tingene over dreier seg om kortslutning, som er den vanligste årsaken til at en sikring går. Men om du har en 10A kurs, som du også bruker til masse annet kan det også være at det blir overbelastning i det du starter opp.

Men dette kan jo nå både være et problem forårsaket av noe av det du har koblet til psu (HK, disker, skjermkort osv) eller det kan være et problem med selve psu.

Prøv å koble fra alle ledninger fra psu til hk, disker osv, og se om det fortsatt tar sikringer. Gjør det det har du enten for lite strøm på kursen, eller psu er defekt.

Du kan selvsagt også bare prøve den andre psu'en din, hvis du er sikker på at det ikke er noe kortslutninger. Bruk da som det blir sagt minst mulig komponenter, og pass på at alt er koblet skikkelig til, kort på plass i spor, og eventuell ekstern strøm til skjermkort på plass.

Litt merkelig at du fikk dette problemet først etter å ha testet uten skjermkortet altså.

Lenke til kommentar
Går sikringen idet du kobler til denne maskinen? (altså setter i stikkontakten), eller går det idet du skrur på?

Du har brukt avstandstykkene mellom kabinett og hovekort ja?

8819522[/snapback]

Hadde ikke avstandskruer første forsøk visste ikke at jeg trengte det men har det nå

Sikkringen går når jeg prøver å slå maskinen på.

har ristet forsiktig er ingen skranglelyder eller spor etter løse skruer

Lenke til kommentar
Freke88 Postet i dag, 17:32

Hadde ikke avstandskruer første forsøk visste ikke at jeg trengte det men har det nå

Sikkringen går når jeg prøver å slå maskinen på.

Ok, man lærer så lenge man lever, øvelse gjør mester, osv osv...

Disse avstandstykkene er en meget viktig detalj, da man ellers lager kortslutning både internt på hovedkortet, og mellom psu og jord.

Så en slik tabbe kan lett skade både hk og psu, og i værste fall også andre komponenter. Jeg kan jo ikke si med 100% sikkerhet hva som har sjedd hos deg, men siden du sier du monterte uten disse første gangen, er det desverre en stor sansynlighet for at det kan ha skapt problemer.

Jeg er også veldig usikker på hva jeg skal råde deg til å gjøre videre. Det kan hende du får liv i systemet med din andre psu, men det kan også hende at hk har fått skader som igjen kan skade psu.

Hvis sikringen altså fortsatt går selv etter at du nå har fått på plass avstandstykkene og dermed fjernet eventuelle kortslutninger kan det tyde på at det fremdeles er kortslutning, eller at psu er defekt. For å teste bare psu må du i så fall prøve å jumpstarte den, uten hk tilkoblet. Går sikringen da også er i alle fall psu defekt.

Vedrørende garanti er det litt vanskelig å si noe helt kategorisk om det også. Hvis det nå viser seg at en kortslutning mellom hk og kabinett har skadet noe, er ikke det strengt tatt noen garanti sak, men feilaktig bruk. Og du har dermed ikke krav på noe nytt. Det er vel da mer et moralsk spørsmål hva man gjør.

Lenke til kommentar

omg omg omg jeg prøvde nå med 450W PSU'n (den gammle) viftene startet og jeg

fikk BILDE PÅ SKJERMEN! så slo den seg av automatisk med beskjed om at HDD ikke er tilkoblet! for den koblet jeg ikke til.

jeg skal prøve med HDD nå! da kan man vell trygt si at det var PSU'n som var feil?

Lenke til kommentar

ok:

ingen pipelyder.

viftene går flott og kjølig :D

kommer bilde på skjermen ENDELIG! :D

30sek etter jeg trykker ON knapper slår den seg av, rekker bare å komme meg inn til BIOS,

hva er galt?

tbh hvor skal den "grå" delen av HDD kabelen?

på ene enden er det en blå del den tar jeg på HK på den andre enden er det en svart del den har jeg på HDD men på midten er det en grå del skal den henge løs eller skal den noen steder?

den kalles vell for slave tror jeg

displayet på EVGA nForce viser fortsatt kode: 7F

er det en IDE disk feil?

Endret av Freke88
Lenke til kommentar

At hvis du har f.eks. 2 harddisker, en til OS og en til andre filer, skal den svarte kobles til OS-disk mens den grå skal kobles til disken for andre filer :)

At den skrur seg av etter 30 sekunder KAN være hardware feil, men også at PSU er for svak så hovedkortet mister power-good signalet.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
At hvis du har f.eks. 2 harddisker, en til OS og en til andre filer, skal den svarte kobles til OS-disk mens den grå skal kobles til disken for andre filer :)

At den skrur seg av etter 30 sekunder KAN være hardware feil, men også at PSU er for svak så hovedkortet mister power-good signalet.

8820474[/snapback]

power good?

Lenke til kommentar

Du kan prøve å flytte disken til den andre ide kontakten. Sjekk også at disken står satt som "master" med en liten jumper bakpå der ide ledningen går inn.

Power good er litt enkelt sagt psu som sender et signal til hk om at alt er i orden og spenninger ok. Hvis den overbelastet sender den ikke dette, og hk vil ikke starte/skru seg av.

Lenke til kommentar

trodde 450W skulle være nokk til dette siden 500w er anbefalt til GTX men jeg har jo bare GTS

og det samme var jo som skjedde når jeg prøvde med 850W i starten

da hadde jeg ingen bilde men viftene gikk i 30sek før den slo seg av,

450w skjermen funker med bilder men slår seg av etter 30sec

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...