Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at jeg sikkert kunne laget et nytt topic om dette men slenger det inn her.

Vi i 3 VGS skal til moskeen i oslo. Vi fikk en mail fra dem og den slutter med at "imamen ber seg frabedt om å håndhilse med kvinner" eller noe i den duren...

Altså, what? Er ikke det diskriminering som er forbudt ifølge norsk lov? Har bestemt meg for å spørre denne imamen om dette og jeg kan se for meg hvordan det vil gå.

"Hvorfor håndhilser du ikke på kvinner?"

"Min tro sier *insert random religions ting*"

"Du vet at det diskriminering og er imot norsk lov?"

"*insert mer religiøst tøv (jeg er ateist så jeg kaller det tøv)"

"Vi er i et kristent land og man burde da følge lovene til det landet man bor i?"

"*bytter tema*"

Av en eller annen grunn så frusterer sånne biter av religionen meg. Kristendommen er litt annerledes siden den har vært i landet en stund, men når de kommer nye religioner til landet og sier sånne ting da tennes det en liten ilter gnist i meg.

Så spørsmålet mitt, burde ikke jeg da i teorien kunne anmelde han for diskriminering? Og er det bare jeg som tenner på pluggene når jeg hører sånnt?

Lenke til kommentar

Dessverre. Diskrimineringsloven gjelder ikke for:

...handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050603-033-0.html#3

Lenke til kommentar
Vi i 3 VGS skal til moskeen i oslo. Vi fikk en mail fra dem og den slutter med at "imamen ber seg frabedt om å håndhilse med kvinner" eller noe i den duren...

Altså, what? Er ikke det diskriminering som er forbudt ifølge norsk lov? Har bestemt meg for å spørre denne imamen om dette og jeg kan se for meg hvordan det vil gå.

Så spørsmålet mitt, burde ikke jeg da i teorien kunne anmelde han for diskriminering? Og er det bare jeg som tenner på pluggene når jeg hører sånnt?

kjeklulf har dekket det juridiske. I tillegg finnes ingen lover som sier at man er nødt til å håndhilse på alle og enhver. Jeg er for eksempel dørvakt, og er ganske selektiv med hvem jeg håndhilser på når jeg er på jobb, av ymse grunner. Det er da ingen i sin villeste fantasi ville finne på å anmelde meg for diskriminering av den grunn.

Dere skal på besøk i moskeen, og det minste dere da kan gjøre er å respektere de religiøse normene der. Selv om imamen ikke håndhilser på jentene betyr ikke dette nødvendigvis at han ikke hilser på dem overhodet, det finnes flere måter muslimske menn kan hilse på en jente uten å ta henne i hånden. Han kan for eksempel ta den ene hånden over brystet sitt og nikke lett mot henne. Dette blir regnet som en høflig og skikkelig måte å hilse på jenter, og vil i en slik situasjone bety at man viser større respekt for jenten enn om man hadde håndhilst på henne.

Når man besøker en religiøs institusjon er det ganske vanlig å oppføre seg på en måte som ikke går på tvers av det som regnes som normal høflighet i denne settingen. Eller skal du kanskje nekte å ta av deg skoene også, og true med å anmelde for diskriminering om imamen ikke vil slippe deg inn da? Om du virkelig har store problemer med å tolerere disse tingene anbefaler jeg deg å søke om fritak fra denne turen, istedet for å hisse deg opp.

Lenke til kommentar
Selv om de så klarte å sprenge hele Afrika ville jo fremdeles all massen vært der? :p

Kom igjen, du skjønte hva jeg mente. Senker hele Afrika under vann.

Da vil havnivået stige siden du flytter masse fra land til hav (samme som skjer når landis smelter og renner ut i havet).

Lenke til kommentar
Vil det ikke i framtiden , la oss si om 100 år. være mulig å begrense havstigningen ved å faktisk fjerne noen hundre tusen skip /båter fra havet ? Vil ikke havet gå ned flere meter ? eller funker det ikke slik ?

Det fungerer sånn ja, men det er ikke snakk om særlig mye endring i havstanden.

Verdens største cruise-skip MS Liberty of the Seas veier ca 155 000 tonn. Dvs. at den fortrenger ca 155 000 kubikkmeter vann. Eller sagt på en annen måte: 1 meter dybde ganger 155 meter bredde * 1000 meter lengde. Sagt på ennå en annen måte: 0,155 kvadratkilometer sjø med 1 meter dybde. Arealet av verdenshavene er ca 361 millioner kvadratkilometer. For å senke havnivået med 1 meter må vi altså heve ca 2,3 milliarder stk av verdens største cruiseskip.

Lenke til kommentar

Dere skal besøke en moské; dere er gjester i et sted som mange anser som hellig. Hva med å vise litt respekt, og være glad for at du blir invitert og får muligheten til å lære om religionen fra noe annet enn skolebøker? Det kan da ikke være så vanskelig å legge ateistholdningen din til side for et par timer? Jeg er ikke religiøs selv, men da jeg var i Muhammed Ali-moskéen i Kairo tok jeg av meg skoene og viste respekt, på samme måte som jeg ikke sitter med lue i kirken.

Hvis du ikke klarer dette, hva med å søke fritak fra denne turen og stikke på Peppes i stedet?

Lenke til kommentar
Vil det ikke i framtiden , la oss si om 100 år. være mulig å begrense havstigningen ved å faktisk fjerne noen hundre tusen skip /båter fra havet ? Vil ikke havet gå ned flere meter ? eller funker det ikke slik ?

Verdens største cruise-skip MS Liberty of the Seas veier ca 155 000 tonn. Dvs. at den fortrenger ca 155 000 kubikkmeter vann. Eller sagt på en annen måte: 1 meter dybde ganger 155 meter bredde * 1000 meter lengde. Sagt på ennå en annen måte: 0,155 kvadratkilometer sjø med 1 meter dybde. Arealet av verdenshavene er ca 361 millioner kvadratkilometer. For å senke havnivået med 1 meter må vi altså heve ca 2,3 milliarder stk av verdens største cruiseskip.

Aha, såpass ja!

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du et cruise-skip? Det ville jo vært bedre å tatt det størte skipet vi har, som må være en supertanker.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du et cruise-skip? Det ville jo vært bedre å tatt det størte skipet vi har, som må være en supertanker.

Hva i alle dager har det å si? Hele poenget med regnestykket er at det kreves urealistisk mange og store skip for at det skal gjøre noe monn.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...