Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Airbagen skal visst nok slå ganske hardt, så glasskår i øyne/ansikt er ikke et umulig scenario. leif Endret 12. september 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Hvor mange kronestykker får plass i en halvliter cola-flaske. Prøvde å stille spørsmålet tidligere men jeg var ikke så spesifikk som denne gangen. Ingen av svara jeg fikk da var feil, men de var ikke det jeg lurte på Ta flaskens volum og del på volumet av en mynt. Endret 12. september 2008 av semivec Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvor mange kronestykker får plass i en halvliter cola-flaske. Prøvde å stille spørsmålet tidligere men jeg var ikke så spesifikk som denne gangen. Ingen av svara jeg fikk da var feil, men de var ikke det jeg lurte på Ta flaskens volum og del på volumet av en mynt. Det vil man aldri få til i praksis, er en grunn til at han spør her istedenfor å sette opp et enkelt mattestykke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Men så må jo flaskens form tas med i tankesettet, du får ikke fylt den HELT nøyaktig opp med kronestykker. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Hva heter den sete-muskelen på engelsk? eller pc-muskelen? husker det ble tatt opp her på forumet for en tid tilbake, men klarer ikke å søke meg til det. Eller noen som evt. kunne funnet den/de posten(e) som omhandler det emnet.. Som sagt, så finner jeg det ikke ved hjelp av forumsøk eller googling.. Endret 12. september 2008 av Kallileo Lenke til kommentar
Eremal Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 gluteus maximus elns er hvertfall rompemusklene.. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Airbagen skal visst nok slå ganske hardt, så glasskår i øyne/ansikt er ikke et umulig scenario. leif brilleglassene i seg selv er såpass solide i forhold til brillen at det er lite sannsynlig at glasset vil knuse fremfor at de bare spretter ut hele, ev. med en liten sprekk. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Her kan dere se hvordan en airbag fungerer. En person vil nok ikke på brillene trykt inn i skallen ved en ''normal'' kollisjon. Alt er selvsagt relativt, om du frontkolliderer i 200km/t er det svært lite sansynlig at man overlever. Jeg vil tro at nesebrudd er en helt vanlig skade fra airbag, samt skulder og kragebeinsbrudd fra sikkerhetsbelte. Her kan man også se hvorfor man skal ha setebeltet på seg på normal måte og ikke under armen slik noen gjør. Endret 13. september 2008 av Ferchie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvor mange kronestykker får plass i en halvliter cola-flaske. Prøvde å stille spørsmålet tidligere men jeg var ikke så spesifikk som denne gangen. Ingen av svara jeg fikk da var feil, men de var ikke det jeg lurte på Ta flaskens volum og del på volumet av en mynt. Tja, hvis du har muligheten til å smelte kronestykkene og helle metallet ned i flaska så vil nok det stemme. Usmeltede kronestykker vil naturligvis få en god del luft mellom seg. Trolig rundt 40-50% luft avhengig av hvordan kronestykkene stables/ordnes i flaska. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Da burde jeg få plass til 700kr der ca om jeg har regnet riktig. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Da burde jeg få plass til 700kr der ca om jeg har regnet riktig. Jeg har 790 1-kroninger, kan se hvor mye det fyller en 1.5liters flaske, så kan vi kanskje finne ut hvor mye som går ann Resultatet kommer idag en gang tenker jeg, stay tuned. edit: 790 1kroninger her ser dere alle enkroningene i flasken. Jeg vil tro det er plass til 1400 kr i en flaske Endret 13. september 2008 av khaffner Lenke til kommentar
co2 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvorfor blør jeg neseblod hver bidige gang etter en tids bruk av nesespray? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Hvis jeg strekker denne her ut, så blir den lengre. Men hvorfor er det da så vanskelig å få den kortere, ved å trykke den sammen?? Edit: Glemte bilde... Endret 13. september 2008 av Bennythen00b Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg har 790 1-kroninger, kan se hvor mye det fyller en 1.5liters flaske, så kan vi kanskje finne ut hvor mye som går ann Resultatet kommer idag en gang tenker jeg, stay tuned. edit: 790 1kroninger her ser dere alle enkroningene i flasken. Jeg vil tro det er plass til 1400 kr i en flaske Hjertelig takk. Da ser det ut som jeg må nedjustere til nærmere 500 for halvlitersflaska. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvis jeg strekker denne her ut, så blir den lengre. Men hvorfor er det da så vanskelig å få den kortere, ved å trykke den sammen?? Edit: Glemte bilde... Det er like vanskelig å strekke den ut x antall meter, som det er å presse den sammen x antall meter. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvis jeg strekker denne her ut, så blir den lengre. Men hvorfor er det da så vanskelig å få den kortere, ved å trykke den sammen?? Det er like vanskelig å strekke den ut x antall meter, som det er å presse den sammen x antall meter. Det er sant, dersom du holder deg innenfor et forlengnings-/sammenpressingsintervall der Hookes lov gjelder (og ikke minst har en fjær som følger denne loven). Da er kraften proposjonal med avstanden fra likevektsposisjonen. Men jeg tror kanskje han mente at han kan strekke fjæren så langt at den blir permanent forlenget, og da gjelder jo ikke Hookes lov lenger (ihvertfall blir proporsjonalitetskonstanten en annen). Det jeg tenker om spørsmålet, er at de fleste slike fjærer rett og slett er laget slik at du ikke klarer å overskride intervallet der Hookes lov gjelder når du presser den sammen, men hvis du derimot tøyer den, kan du jo gå nærmest så langt du vil, dermed også til du strekker fjæren permanent. Mulig dette ikke forklarer stort, men ... Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvis jeg strekker denne her ut, så blir den lengre. Men hvorfor er det da så vanskelig å få den kortere, ved å trykke den sammen?? Det er like vanskelig å strekke den ut x antall meter, som det er å presse den sammen x antall meter. Det er sant, dersom du holder deg innenfor et forlengnings-/sammenpressingsintervall der Hookes lov gjelder (og ikke minst har en fjær som følger denne loven). Da er kraften proposjonal med avstanden fra likevektsposisjonen. Men jeg tror kanskje han mente at han kan strekke fjæren så langt at den blir permanent forlenget, og da gjelder jo ikke Hookes lov lenger (ihvertfall blir proporsjonalitetskonstanten en annen). Det jeg tenker om spørsmålet, er at de fleste slike fjærer rett og slett er laget slik at du ikke klarer å overskride intervallet der Hookes lov gjelder når du presser den sammen, men hvis du derimot tøyer den, kan du jo gå nærmest så langt du vil, dermed også til du strekker fjæren permanent. Mulig dette ikke forklarer stort, men ... Jeg lekte meg med en kulepenn-fjær, som jeg strakk så langt at jeg ikke fikk presset den sammen til normal størrelse. Vet ikke om denne type fjær gjelder Hookes lov?? Hvis ikke så strakk jeg den tydeligvis så langt at den ble permanent forlenget. Men ditt svar forklarte det meste ja Lenke til kommentar
Vrinsk Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvilken by er størst; Kristiansand eller Fredrikstad? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Link til wikipedia. Google fungerer i dag som alle andre dager. Lenke til kommentar
Vrinsk Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Utifra denne lista: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_No...%C3%B8rste_byer så er Bærum større en f. eks Kristiansand, men er Bærum en by? Det var jo de største byene i landet, ikke kommunene... Annet spm: hvis jeg handler hos H&M i f. eks Kirkenes, og neste dag er jeg i Arendal. Kan jeg bytte varen der i en H&M butikk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå