Minus Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det jeg tror ville vært det beste var jo om airbagen ble tømt etter hvert som man blir trykt inn i den. F.eks en luftmengdereduksjon på 50% i første sammenstøt, og så holder den på lufta i tilfelle du skulle treffe enda en ting, og da er det jo fortsatt 50% igjen. Altså en slags ventil som slipper ut luft når det blir lagt vekt på airbagen. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ang. Airbagens kraft så kan jeg si at jeg så en video på traffikalt grunnkurs, hvor en airbag ble utløst under et barnesete med en babydokke i. Airbagens aktivering førte til at setet ble kastet mange meter opp i lufta. Så ja, kraft har den nok av. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvorfor ikke?1: Jeg kjørte 90-95km/t og "dultet" i en stillestående bil, skrått inn i bakdøra(punkt 1 i tegning), hvilket utløste airbagen. Jeg fortsatte med tilnærmet uforminsket fart inn i et skogholt, hvor alle hjulene ble revet av i myrhull, jeg veltet et tre med bilen(punkt 2) og ble stående oppå den veltede stammen. Turen fra punkt 1 til 2, ville så og si garantert skadet meg dersom airbagen hadde vært "deflated". Men jeg fikk ikke en skramme i det hele tatt av hendelsen. Samtidig "ble det mørkt" da jeg traff bilen, og jeg "våknet" ikke igjen før jeg sto stille i skogen. Enten har derfor airbagen vært i synet mitt hele veien mellom punkt 1 og 2, eller så har jeg mistet bevisstheten. Men jeg antar at ved bevissthetstap ville jeg merket diverse skader som forårsaket Jeg finner det ekstremt lite sannsynlig at airbagen ikke ganske umiddelbart mister gassen, hele poenget med den type sikkerhet er jo å bremse deg ned over lengst mulig distansse, og med minst mulig akselerasjon, for å få til det må man nesten slippe ut gass underveis når man traffer airbagen, ideelt sett bør den være helt tom i akkurat det øyeblikket du stopper bevegelsen sin. Dog kan jeg ikke utelukke at noen biler kan ha mekanismer for å feks blåse opp en airbag to ganger på rad. AtW Jeg kan godt tro at den begynner å tømmes umiddelbart, det jeg ikke fikk til å stemme med egen opplevelse er at den er fullstendig tømt iløpet av et sekund. Isåfall ville jeg jo klasket trynet i ratt e.l. ved sammenstøt nr 2 eller ferden over myrhullene i skogholtet, som var kraftig nok til å rive av alle hjulene. Ting jeg ikke gjenkjenner: 1: Puten er fullstendig tømt igjen iløpet av et sekund Sjekk denne demonstrasjonen av en standard airbag: Som sagt vet jeg hva den normale effekten sies å være. Jeg bare poengterte at min personlige erfaring var fullstendig annerledes, heldigvis kan man vel si, iom at jeg kom uskadet fra en såpass kraftig smell. Hadde ikke airbagen uløst seg idet jeg traff bil A, og holdt seg nogenlunde oppblåst, kunne nok ferden gjennom skogholtet gått atskillig verre. edit: det kan forøvrig ikke konkluderes utfra linket video når bagen er fullstendig tømt, det eneste man ser er at den starter tømmingen umiddelbart. Personlig vil jeg tro det er meningen den skal holde en liten stund, da de aller færreste ulykker er over umiddelbart etter første sammenstøt. Bilen kan jo fly og slenge og velte rundt om kring etter den første smellen, den stopper jo ikke momentant som regel. Vil bare legge til at det i alle airbager er et eller flere hull med en diameter (etter det jeg har sett) på minst 6-7 cm som slipper ut gassen. Derfor er det rart at den kan ha holdt seg oppblåst lenge nok til å dempe kollisjon nummer to. Du kan jo forsåvidt ha vært besvimt, og at selen har reddet deg. Lenke til kommentar
Eremal Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Samtidig "ble det mørkt" da jeg traff bilen, og jeg "våknet" ikke igjen før jeg sto stille i skogen. Enten har derfor airbagen vært i synet mitt hele veien mellom punkt 1 og 2, eller så har jeg mistet bevisstheten. Men jeg antar at ved bevissthetstap ville jeg merket diverse skader som forårsaket bevissthetstapet. Jeg vil anta, at du, som de aller aller fleste, ville få sjokk når du innså hva som kom til å skje. En bieffekt ved store sjokk er blackouts. Hvor du enten ikke husker noe, eller bare glimt (flashes). Jeg for min del husker kun lyden av sammenstøtet da jeg var innblandet i en ulykke for et par år siden. Allt mellom at jeg innså at vi ville treffe traileren og gikk ut av bilen er svart. Jeg husker ikke engang om vi flyttet bilen slik at jeg kunne komme meg ut (siden jeg satt på var inntil en fjellvegg) eller om jeg gikk ut på førersiden. Det jeg "husker" av ulykken, husker jeg pga jeg gikk gjennom hendelsesforløpet med de andre involverte, mens vi så på bevisene på skadestedet. I de fleste nyere biler låser sikkerhetsbeltet seg når airbagen utløses, på enkelte strammes det også, og det vil holde deg på plass. Samtidig er det mer enn sannsynlig at du vil forsøke å motvirke g-kreftene med musklene, og dersom du har gode nakkemuskler, vil det sammen med sikkerhetsbeltet gjøre at du slipper unna uten særlige skader, sett at passasjerdelen av bilen er intakt (og du gjennomfører en viss nedbremsning, noe du sannsynligvis gjorde via. myrhullet). Airbagen er egentlig kun for dekke det tidsrommet mellom ulykken skjer til hjernen oppfatter at det skjer/har skjedd en ulykke, etter det klarer som regel kroppen å redde seg selv. Unntaket er ved veldig høye g-krefter, da røskes innvollene løs ifra senenettverket rundt dem, og alvorlige indre skader oppstår. Man vil som regel besvime/gå inn i koma av smertene av dette, men det er like greit, for sjansene for å overleve er relativt lave. Men airbagen hjelper ikke så mye mot indre skader uansett. Jeg vil faktisk tørre å påstå at airbagen har relativt liten nytte, eller er til skade i over 50% av ulykker, da alle involverte vil være klar over at ulykken vil inntreffe før eller samtidig som den løses ut. Setebelter derimot... Endret 11. september 2008 av Eremal Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Dersom man har en anselig mengde snop, hva er sunnest av å spise opp alt på en gang eller å fordele det utover flere dager? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Dersom man har en anselig mengde snop, hva er sunnest av å spise opp alt på en gang eller å fordele det utover flere dager? "Jammen mamma, det er sunnest å spise alt med en gang! Helt sant! Det står her på internett!" Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvor skal jeg poste hvis jeg har et problem med koding i flash (ActionScript 3), jeg fant ingenting som omhandlet flash under Programmering-kategorien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvor skal jeg poste hvis jeg har et problem med koding i flash (ActionScript 3), jeg fant ingenting som omhandlet flash under Programmering-kategorien. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=44 ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er det påbudt med sikkerhetsbelter i veteranbiler? Foran/bak? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er det påbudt med sikkerhetsbelter i veteranbiler? Foran/bak? Det er sånn at hvis det ikke var krav til belter da bilen var ny, så er det heller ikke påbudt å montere belter i den. Men hvis hvis det likevel er montert eller ettermontert bilbelter i den, så er det påbudt å bruke de. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Samtidig er det mer enn sannsynlig at du vil forsøke å motvirke g-kreftene med musklene, og dersom du har gode nakkemuskler, vil det sammen med sikkerhetsbeltet gjøre at du slipper unna uten særlige skader, Det beste er faktisk å besvime, for det har vist seg at de som sover eller er sanseløst beruset i sammenstøtet (altså er uvitende om at smellen er i ferd med å skje og derfor er helt avslappet) får mindre alvorlige bindevevsskader (beinbrudd, avrevne muskler og sener) enn de som prøver å ta seg for med hendene og/eller strammer muskler i kollisjonsøyeblikket. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Skal vel ikke være påbudt, men sikkert jævlig lurt da sikkerheten i veteranbiler gjerne er MYE dårligere enn den er nå tildags. 20-30 talls biler var jo rene dødsfeller, med rattstenger som gikk rett gjennom hodet ditt hvis du frontkolliderte, sylskarpe metallkanter som borra seg inn i kroppen din osv. Null sikkerhet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Men majoriteten av veteranbiler som går på veiene i dag er vel snertne Porscher som har blitt billig importert fra Tyskland etter at de rundet 30 somrer og 30 vintrer. Og andre sportsbiler i samme klassen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Som sagt vet jeg hva den normale effekten sies å være. Jeg bare poengterte at min personlige erfaring var fullstendig annerledes, heldigvis kan man vel si, iom at jeg kom uskadet fra en såpass kraftig smell. Jeg har selv overlevd en dobbelt utforkjøring fra ca 90 uten forutgående nedbremsing (på grunn av et overraskende islag i en sving), bilen fikk slått av et hjul i den første grøfta og landet til slutt på taket i grøfta på den andre siden av veien. Jeg var også helt uskadet etterpå, og det skyldes garantert ikke airbaggen, for dette var en bil fra 1980, uten airbag. Det er altså fullt mulig å overleve bilulykker med flere smell uten evigvarende airbagger. Ved hver smell reduseres farten, så farten da bilen din til slutt traff treet var farten neppe 95 km/t. Derfor overlevde du uten skader. Hvis du ikke hadde truffet en annen bilt, og hjulene på bilen din ikke hadde blitt revet av i myrhullet, da hadde det vært et under at du overlevde. Men utfra din beskrivelse kan du nok heller takke bilbeltet for at fortsatt kan ha sterke personlige meninger om airbagger. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Skal vel ikke være påbudt, men sikkert jævlig lurt da sikkerheten i veteranbiler gjerne er MYE dårligere enn den er nå tildags. 20-30 talls biler var jo rene dødsfeller, med rattstenger som gikk rett gjennom hodet ditt hvis du frontkolliderte, sylskarpe metallkanter som borra seg inn i kroppen din osv. Null sikkerhet. I mange eldre veteranbiler finnes det ingen sterke nok punkter å montere beltene i, derfor ville et tilbakevirkende bilbeltepåbud faktisk i praksis bety et forbud mot de fleste eldre veteranbiler. Alle veteranbiler (eldre enn 30 år) er fritatt for alle senere regelendringer, selv de reglene som ble gitt med tilbakevirkende kraft. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Bilbeltet har nok en stor del av æren, det er helt klart. Men klarer det å holde hode/ansikt fra å smelle i rattet? Eller er rygg og nakke såpass fleksibel at man treffer rattet likevel, ved kraftig frontsmell, dersom man er av normal lengde og dermed har normal avstand mellom seterygg og ratt? Jeg kan jo umulig ha hatt 90 fortsatt når jeg traff skogholtet, m.m. første smell har ført foten min på gasspedalen og fått meg til å trå. Men, iom at jeg veltet et tre med diameter på ca 20cm, såpass brutalt og fort at bilen kunne skli oppå, tilsier endel fart. Jeg liker dog å tro at treet var svekket på ene eller andre måten, hvis ikke kan jeg ikke forstå hvordan det kan skje. Forøvrig var en annen snedig ting dette: Jeg hadde en kasse vinflasker i bagasjerommet, dette var en stasjonsvogn. Etter ulykken var frontruten hel, og bagasjeluken lukket. Likevel lå det vinflasker strødd både bak og foran bilen. Lenke til kommentar
Nenro Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Kan mennesker få barn med visse aper? Jeg har nemlig hørt at vi er nærmere beslektet med aper enn en hest er med et esel... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 det kan godt være, men er ikke lenge siden jeg så at det ikke var mulig. Tror det var i forbindelse med Liger (Lion+Tiger). De som har likes DNA til mennesket er vel grisen, og tror faktisk Delefinen av alle dyr er ganske lik (Men du får nok ikke parret dem ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Bilbeltet har nok en stor del av æren, det er helt klart. Men klarer det å holde hode/ansikt fra å smelle i rattet? Eller er rygg og nakke såpass fleksibel at man treffer rattet likevel, ved kraftig frontsmell, dersom man er av normal lengde og dermed har normal avstand mellom seterygg og ratt?Jeg kan jo umulig ha hatt 90 fortsatt når jeg traff skogholtet, m.m. første smell har ført foten min på gasspedalen og fått meg til å trå. Men, iom at jeg veltet et tre med diameter på ca 20cm, såpass brutalt og fort at bilen kunne skli oppå, tilsier endel fart. Jeg liker dog å tro at treet var svekket på ene eller andre måten, hvis ikke kan jeg ikke forstå hvordan det kan skje. Forøvrig var en annen snedig ting dette: Jeg hadde en kasse vinflasker i bagasjerommet, dette var en stasjonsvogn. Etter ulykken var frontruten hel, og bagasjeluken lukket. Likevel lå det vinflasker strødd både bak og foran bilen. Ja, om bilbeltet strammer seg så kan de hindre veldig mye, belte er jo noe av det aller viktigste i en bil, i de fleste motorsporter har man jo feks kun belte (dog et veldig stramt 4-punkts-belte). Nå hjelper jo airbag som et supllement til beltet, men jeg vil si beltet er langt viktigere. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 De som har likes DNA til mennesket er vel grisen, og tror faktisk Delefinen av alle dyr er ganske lik (Men du får nok ikke parret dem ) Tull og tøys. Sjimpansen er det dyret vi er nærmest i slekt med, ca 98,5% av genene er like. Genforskjellen er bare omtrent 10 ganger større enn genforskjellen mellom mennesker som er i nær slekt med hverandre. Slektskapet mellom sjimpanser og mennesker er faktisk såpass nært at sjimpansenes nærmeste slektninger i dyreriket ikke er andre menneskeaper, men derimot mennesket. Den felles stamformen for mennesker og sjimpanser levde for omtrent 6,5 millioner år siden. Delfiner er en hvalart, og hvalene stammer fra et flodhestlignende dyr. Flodhesten er et klauvdyr. Grisen er også et klauvdyr, og er som sådan nærmere i slekt med f.eks kyr, elg og rein enn med mennesker. Grisen har derimot visse fysiologiske likheter med mennesker, bl.a er vi omtrent like store (bortsett fra at grisen går på alle fire). I tidlige krasjtester ved utvikling av sikrere ratt og sikrere biler brukte de derfor bedøvde griser som etterpå ble avlivet. Grisens hjerte er omtrent like stort som menneskehjertet, og det har derfor vært foreslått å bruke grisehjerter som donorhjerter for hjertepasienter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå