Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder den mercedes videoen, så er det mulig den er ekte, men isåfall pga en teknisk feil som mercedes hadde med (ganske sikker på at det var) den modellen. Er et annet eksempel på en som slo ut når eieren smalt igjen døren på sitt nye glis :p

 

Flott. Bare 7 til så er vi i mål. :p

rom (space) kommer vel veldig naturlig sammen med tid (hvis ikke de regnes sammen som én) har hørt alle på en episode av The Universe..

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
... utløse en eller flere airbags?

Tror ikke det skal så mye til for å utløse den. På enkete biler i allefall. :)

En virkelig airbag er ikke oppblåst som en ballong i flere sekunder slik denne videoen (og mange komifilmer) viser. Allerede før airbagen er fullt oppblåst, så åpnes en klaff som slipper ut all gassen. Når personen i bilen treffer airbagen i en kollisjon er airbagen allerede i ferd med å tømmes. Fra utløsing til airbagen kun er en slapp pose som henger over rattet tar mye mindre enn et sekund.

 

Airbag-sensorene sitter i fronten av bilen, inne bak støtfangerne, og det kreves faktisk en svært merkbar kollisjon med dertil hørende bulking før airbaggene løses ut. Når de løses ut er det med en liten eksplosjon for at de skal blåses opp raskt nok.

 

Å side med nesa i rattet (eller med beina på dashbordet) i det airbagen løses ut er megadumt og i dødsfarlig. I USA (der bruk av bilbelter ikke er påbudt) har det vært flere tilfeller av barn som har fått hodet revet av. Hendelsesforløpet har da vært en kraftig oppbremsing før en kollisjon i f.eks 30 km/t, nok til å løse ut airbaggene. Ungen har sittet løst på forsetet, sklidd fram til dasjbordet med hodet nesten helt inntil lokket over airbaggen i oppbremsingen og den utløsende airbaggen har truffet hodet med full kraft. Da er kraften i airbaggen nok til å rive av muskler, sener og ledd og bl.a Volvo er har hatt noen slike søksmål mot seg i rettsvesnet i USA.

 

De fleste kollisjonstester utføres med krasjdukker og ingen av de bruker briller eller røyker pipe i det de kolliderer. Men av og til brukes donerte menneskelik, bl.a for å sjekke at krasjdukkene er så virkelighetstro som mulig. Ved en slik menneskeliktest for noen år siden satte man på briller, tente sigaretter og piper på testobjektene før bilene ble sendt mot "veggen", og resultatene var sjokkerende. Da piperøkeren hadde truffet airbagen var pipen slått inn i munnen hans så knuste tenner spratt til alle kanter, men det mest sjokkerende var at pipemunnstykket stakk ut mellom nakkevirvlene på vedkommende etter kollisjonen.

 

De som har overlevd kollisjoner der airbaggen har fungert etter hensikten beskriver møtet med airbaggen som om noen slo til de hardt i ansiktet med en spade. Og husk, da var posen allerede i ferd med å tømmes ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva er en slakterpistol?

En slaktepistol er rett og slett et rør som holdes inne i hånden og plasseres helt inntil tinningen på dyret. Inne i røret ligger det en grovkalibret patron og utløsermekanismen er en fjærbelastet slagmekanisme i enden av røret som slår til patronens tennsats. Avlivingsmetoden er rask, effektiv og trygg, dyret rekker ikke å føle noe smerte før det er dødt. Metoden brukes mest på store dyr som hester og lignende. Slaktepistoler selges av forhandlere for landbruksutstyr og koster et par tusen kroner.

 

Her er et bilde av en Blitz slaktepistol som selges og brukes i Norge:

4a37d78b10622b5d8910080yg1.jpg

Lenke til kommentar
Å side med nesa i rattet (eller med beina på dashbordet) i det airbagen løses ut er megadumt og i dødsfarlig. I USA (der bruk av bilbelter ikke er påbudt) har det vært flere tilfeller av barn som har fått hodet revet av. Hendelsesforløpet har da vært en kraftig oppbremsing før en kollisjon i f.eks 30 km/t, nok til å løse ut airbaggene. Ungen har sittet løst på forsetet, sklidd fram til dasjbordet med hodet nesten helt inntil lokket over airbaggen i oppbremsingen og den utløsende airbaggen har truffet hodet med full kraft. Da er kraften i airbaggen nok til å rive av muskler, sener og ledd og bl.a Volvo er har hatt noen slike søksmål mot seg i rettsvesnet i USA.

Høres ut som en fin MythBusters episode :D

Lenke til kommentar
SeaLion, har airbags alltid hatt den klaffen på siden, eller er det noe som har blitt lagt til etter noen år med airbag på markede? Synes å huske at noen måtte skjære i stykker airbagen for å komme seg løs, men det kan selvsagt hende bare er tull.

Det er garantert bare tull. En fullt oppblåst airbag som ikke slipper ut gassen ville ikke føles som noen slår til deg med en flat spade, men som om noen deiset til deg med en diger murvegg. Få (antagelig ingen) ville overlevd noe sånt.

 

Bilprodusentene i USA vurderte forresten å lage godt polstrede dashbord i stedet for å innføre bilbelter tidlig på 60-tallet, lenge før noen kom på idéen med gassfylte tekstilputer. Men da de regnet på det viste det seg at dashbordpolstringen måtte være flere meter tykk for å være like effektiv som bilbelter. Så da monterte de bilbelter i stedet.

 

Den første bilen med bilbelter som standard var verken en Volvo eller en Saab, men usanske Tucker i 1948. Reaksjonen fra datidens bilkjøpere var at "hva er galt med denne bilen i og med at vi må spennes fast?" Bilbelter ble forresten patentert i New York allerede 10. februar 1885.

Lenke til kommentar
En virkelig airbag er ikke oppblåst som en ballong i flere sekunder slik denne videoen (og mange komifilmer) viser. Allerede før airbagen er fullt oppblåst, så åpnes en klaff som slipper ut all gassen. Når personen i bilen treffer airbagen i en kollisjon er airbagen allerede i ferd med å tømmes. Fra utløsing til airbagen kun er en slapp pose som henger over rattet tar mye mindre enn et sekund.

 

Airbag-sensorene sitter i fronten av bilen, inne bak støtfangerne, og det kreves faktisk en svært merkbar kollisjon med dertil hørende bulking før airbaggene løses ut. Når de løses ut er det med en liten eksplosjon for at de skal blåses opp raskt nok.

 

Å side med nesa i rattet (eller med beina på dashbordet) i det airbagen løses ut er megadumt og i dødsfarlig. I USA (der bruk av bilbelter ikke er påbudt) har det vært flere tilfeller av barn som har fått hodet revet av. Hendelsesforløpet har da vært en kraftig oppbremsing før en kollisjon i f.eks 30 km/t, nok til å løse ut airbaggene. Ungen har sittet løst på forsetet, sklidd fram til dasjbordet med hodet nesten helt inntil lokket over airbaggen i oppbremsingen og den utløsende airbaggen har truffet hodet med full kraft. Da er kraften i airbaggen nok til å rive av muskler, sener og ledd og bl.a Volvo er har hatt noen slike søksmål mot seg i rettsvesnet i USA.

 

De fleste kollisjonstester utføres med krasjdukker og ingen av de bruker briller eller røyker pipe i det de kolliderer. Men av og til brukes donerte menneskelik, bl.a for å sjekke at krasjdukkene er så virkelighetstro som mulig. Ved en slik menneskeliktest for noen år siden satte man på briller, tente sigaretter og piper på testobjektene før bilene ble sendt mot "veggen", og resultatene var sjokkerende. Da piperøkeren hadde truffet airbagen var pipen slått inn i munnen hans så knuste tenner spratt til alle kanter, men det mest sjokkerende var at pipemunnstykket stakk ut mellom nakkevirvlene på vedkommende etter kollisjonen.

 

De som har overlevd kollisjoner der airbaggen har fungert etter hensikten beskriver møtet med airbaggen som om noen slo til de hardt i ansiktet med en spade. Og husk, da var posen allerede i ferd med å tømmes ...

Jeg har overlevd airbag og kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen din, til tross for at jeg vet det er slik det beskrives normalt.

 

Ting jeg ikke gjenkjenner:

1: Puten er fullstendig tømt igjen iløpet av et sekund

2: Puten føles som spadeslag (blåmerker, brekte neser osv fra andre historier)

 

Hvorfor ikke?

1: Jeg kjørte 90-95km/t og "dultet" i en stillestående bil, skrått inn i bakdøra(punkt 1 i tegning), hvilket utløste airbagen. Jeg fortsatte med tilnærmet uforminsket fart inn i et skogholt, hvor alle hjulene ble revet av i myrhull, jeg veltet et tre med bilen(punkt 2) og ble stående oppå den veltede stammen. Turen fra punkt 1 til 2, ville så og si garantert skadet meg dersom airbagen hadde vært "deflated". Men jeg fikk ikke en skramme i det hele tatt av hendelsen. Samtidig "ble det mørkt" da jeg traff bilen, og jeg "våknet" ikke igjen før jeg sto stille i skogen. Enten har derfor airbagen vært i synet mitt hele veien mellom punkt 1 og 2, eller så har jeg mistet bevisstheten. Men jeg antar at ved bevissthetstap ville jeg merket diverse skader som forårsaket bevissthetstapet.

 

2: Som sagt, ikke en skramme på kroppen, heller ikke i ansiktet. Nesen var ikke vond, ingen skrubbsår eller lignende. Jeg kunne på ingen måte merke at airbagen hadde "slått" meg, hverken umiddelbart eller i etterkant.

 

 

Forklaring på tegning:

Sikten er utrolig dårlig, jeg ligger bak bil A(som forøvrig har tilhenger uten lys, ikke tegnet inn), som igjen ligger bak endel trailere, i 90-sonen. Jeg ser bil A legger seg til venstre uten å se bremselys eller senket fart. Jeg antar nok forbikjøringsfelt og følger etter, og oppmerksomheten må deretter ha blitt stjålet et sekund. Neste jeg oppfatter er at A står (så og si)stille og påbegynt venstresving.

Rekker såvidt å trø bremsen før jeg braser inn i A's venstre bakdør, det blir svart(pga airbag?), og jeg "våkner" i skogholt, punkt 2. Alle hjul mangler, og bilen er totalvrak utenpå.

 

post-68079-1221130753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
SeaLion, har airbags alltid hatt den klaffen på siden, eller er det noe som har blitt lagt til etter noen år med airbag på markede? Synes å huske at noen måtte skjære i stykker airbagen for å komme seg løs, men det kan selvsagt hende bare er tull.

Det er garantert bare tull. En fullt oppblåst airbag som ikke slipper ut gassen ville ikke føles som noen slår til deg med en flat spade, men som om noen deiset til deg med en diger murvegg. Få (antagelig ingen) ville overlevd noe sånt.

Endel ville nok ha overlevd, det er nok av folk som overlevde å deise trynet inn i rattet i gamle dager når biler ikke hadde belte også. Selvsagt ikke like trygt som alternativet, men ganske mange overlevde jo.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

1: Jeg kjørte 90-95km/t og "dultet" i en stillestående bil, skrått inn i bakdøra(punkt 1 i tegning), hvilket utløste airbagen. Jeg fortsatte med tilnærmet uforminsket fart inn i et skogholt, hvor alle hjulene ble revet av i myrhull, jeg veltet et tre med bilen(punkt 2) og ble stående oppå den veltede stammen. Turen fra punkt 1 til 2, ville så og si garantert skadet meg dersom airbagen hadde vært "deflated". Men jeg fikk ikke en skramme i det hele tatt av hendelsen. Samtidig "ble det mørkt" da jeg traff bilen, og jeg "våknet" ikke igjen før jeg sto stille i skogen. Enten har derfor airbagen vært i synet mitt hele veien mellom punkt 1 og 2, eller så har jeg mistet bevisstheten. Men jeg antar at ved bevissthetstap ville jeg merket diverse skader som forårsaket

 

Jeg finner det ekstremt lite sannsynlig at airbagen ikke ganske umiddelbart mister gassen, hele poenget med den type sikkerhet er jo å bremse deg ned over lengst mulig distansse, og med minst mulig akselerasjon, for å få til det må man nesten slippe ut gass underveis når man traffer airbagen, ideelt sett bør den være helt tom i akkurat det øyeblikket du stopper bevegelsen sin. Dog kan jeg ikke utelukke at noen biler kan ha mekanismer for å feks blåse opp en airbag to ganger på rad.

 

AtW

Lenke til kommentar
Svetter man under vann? Altså når man dykker/svømmer.
Ja. I varme basseng (28°C og oppover) er det lett å kjenne at man svetter når man holder det gående. Spesielt inni badehetten. Under harde treninger i kjøligere basseng merker man det også. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

1: Jeg kjørte 90-95km/t og "dultet" i en stillestående bil, skrått inn i bakdøra(punkt 1 i tegning), hvilket utløste airbagen. Jeg fortsatte med tilnærmet uforminsket fart inn i et skogholt, hvor alle hjulene ble revet av i myrhull, jeg veltet et tre med bilen(punkt 2) og ble stående oppå den veltede stammen. Turen fra punkt 1 til 2, ville så og si garantert skadet meg dersom airbagen hadde vært "deflated". Men jeg fikk ikke en skramme i det hele tatt av hendelsen. Samtidig "ble det mørkt" da jeg traff bilen, og jeg "våknet" ikke igjen før jeg sto stille i skogen. Enten har derfor airbagen vært i synet mitt hele veien mellom punkt 1 og 2, eller så har jeg mistet bevisstheten. Men jeg antar at ved bevissthetstap ville jeg merket diverse skader som forårsaket

 

Jeg finner det ekstremt lite sannsynlig at airbagen ikke ganske umiddelbart mister gassen, hele poenget med den type sikkerhet er jo å bremse deg ned over lengst mulig distansse, og med minst mulig akselerasjon, for å få til det må man nesten slippe ut gass underveis når man traffer airbagen, ideelt sett bør den være helt tom i akkurat det øyeblikket du stopper bevegelsen sin. Dog kan jeg ikke utelukke at noen biler kan ha mekanismer for å feks blåse opp en airbag to ganger på rad.

 

AtW

Jeg kan godt tro at den begynner å tømmes umiddelbart, det jeg ikke fikk til å stemme med egen opplevelse er at den er fullstendig tømt iløpet av et sekund. Isåfall ville jeg jo klasket trynet i ratt e.l. ved sammenstøt nr 2 eller ferden over myrhullene i skogholtet, som var kraftig nok til å rive av alle hjulene.

 

Ting jeg ikke gjenkjenner:

1: Puten er fullstendig tømt igjen iløpet av et sekund

Sjekk denne demonstrasjonen av en standard airbag:

Som sagt vet jeg hva den normale effekten sies å være. Jeg bare poengterte at min personlige erfaring var fullstendig annerledes, heldigvis kan man vel si, iom at jeg kom uskadet fra en såpass kraftig smell.

Hadde ikke airbagen uløst seg idet jeg traff bil A, og holdt seg nogenlunde oppblåst, kunne nok ferden gjennom skogholtet gått atskillig verre.

 

edit: det kan forøvrig ikke konkluderes utfra linket video når bagen er fullstendig tømt, det eneste man ser er at den starter tømmingen umiddelbart.

Personlig vil jeg tro det er meningen den skal holde en liten stund, da de aller færreste ulykker er over umiddelbart etter første sammenstøt. Bilen kan jo fly og slenge og velte rundt om kring etter den første smellen, den stopper jo ikke momentant som regel.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...