Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Husker jeg så en video for lenge siden på youtube om en partikkel som oppfører seg annerledes når den blir observert og når den ikke blir observert (I sammenheng med et eksperiment hvor det blir sendt gjennom et lite hull syns jeg å huske). Veldig merkelige saker. Noen som vet hva jeg bør søke på for å finne den, eller lignende videoer om emnet?

Kan det ha vært denne? http://www.youtube.com/watch?v=usTOM8vffB4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker jeg så en video for lenge siden på youtube om en partikkel som oppfører seg annerledes når den blir observert og når den ikke blir observert (I sammenheng med et eksperiment hvor det blir sendt gjennom et lite hull syns jeg å huske). Veldig merkelige saker. Noen som vet hva jeg bør søke på for å finne den, eller lignende videoer om emnet?
http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

Edit: Litt sein der ja.

Forøvrig er det ikke bare elektroner (og selvfølgelig fotoner) som kan opptre som bølger. Protoner og nøytroner er også så små partikler at de kan få bølgeegenskaper.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvor kommer egentlig vind i fra?

Veldig forenklet: Hver dag skinner sola på Jorda. Landjorda varmes opp raskere av sollys enn vann/hav. Varm luft er lettere enn kaldere luft, så den varme lufta over land begynner å stige. For å fylle "tomrommet" begynner den kjølige lufta fra havet å bevege seg innover land, det oppstår såkalt pålandsvind. Landjorda er stadig varmere enn havet, og denne lufta fra havet varmes opp over land og stiger og mer luft "renner" inn fra havet. Den oppstegne lufta avkjøles mens den stiger og faller senere ned over havet og erstatter den lufta som beveget seg inn mot land. På natta avkjøles landjorda raskere enn vann/hav og luftstrømmen snus, det blir fralandsvind.

I virkeligheten er det flere vindgenererende effekter bl.a av jordrotasjonen, temperaturforskjeller mellom ekvatoriale strøk og polare strøk, høydeforskjeller i landskapet, luftfuktighet og en rekke andre faktorer. Derfor oppstår det andre typer vind enn kun pålandsvind og fralandsvind.

Lenke til kommentar
I virkeligheten er det flere vindgenererende effekter bl.a av jordrotasjonen, temperaturforskjeller mellom ekvatoriale strøk og polare strøk, høydeforskjeller i landskapet, luftfuktighet og en rekke andre faktorer. Derfor oppstår det andre typer vind enn kun pålandsvind og fralandsvind.

Så vidt jeg har skjønt er forskjellen i innstråling mellom ekvator og polare strøk hoveddrifkraften for de globale vindsystemene. Bare som et lite apropos.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt er forskjellen i innstråling mellom ekvator og polare strøk hoveddrifkraften for de globale vindsystemene. Bare som et lite apropos.

Joda, men prinsippet for solgangsvind er mye lettere å forklare på en enkel måte.

Lenke til kommentar

Ang. de famøse Paulus' brev;

Jeg har surfet litt både her og der, fordi jeg plutselig følte for å se bilder av originalene til disse, samt lese hvor og hvordan de ble funnet. Men jeg fant kun bilde av romerbrevet.

letter.jpg

Eksisterer originalene den dag i dag? Hvor er de, hvor/hvordan ble de funnet, og kan man se dem på museum e.l.?

Lenke til kommentar

Hvorfor påvirker cd-brenning(nero) lyden min? Både winamp og w.m.player slakker ned til ca 50% hastighet på avspilling, og knitrer voldsomt når jeg brenner cd'er.

Dette til tross for tokjerne-prosessor, nok av RAM osv. Ingen andre programmer slakkes ned som jeg kan merke.

Trodde dette kunne ha noe med PIO/DMA å gjøre, men alle IDE er satt til "DMA om tilgjengelig"..

anyone?

Edit: Den ene primær IDE står på "dma hvis tilgjengelig", men gjeldende modus står til PIO, og det hjelper ikke å toggle mellom PIO og DMA. Ser andresteds at man kan slette IDE'n og restarte, og windows vil finne den på nytt, og da med DMA.

Er det trygt å enkelt og greit trykke "avinstaller" på IDE'n, eller kan det ødelegge noe?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hvorfor påvirker cd-brenning(nero) lyden min? Både winamp og w.m.player slakker ned til ca 50% hastighet på avspilling, og knitrer voldsomt når jeg brenner cd'er.

Dette til tross for tokjerne-prosessor, nok av RAM osv. Ingen andre programmer slakkes ned som jeg kan merke.

Trodde dette kunne ha noe med PIO/DMA å gjøre, men alle IDE er satt til "DMA om tilgjengelig"..

anyone?

Edit: Den ene primær IDE står på "dma hvis tilgjengelig", men gjeldende modus står til PIO, og det hjelper ikke å toggle mellom PIO og DMA. Ser andresteds at man kan slette IDE'n og restarte, og windows vil finne den på nytt, og da med DMA.

Er det trygt å enkelt og greit trykke "avinstaller" på IDE'n, eller kan det ødelegge noe?

For å spille av lyd, må harddisken lese av.

Når du brenner en CD, må harddisken leses av.

Når du gjøre dette samtidig, må harddisken lese av på to forskjellige områder samtidig.

Mener jeg å huske det var. :)

Lenke til kommentar

anyone?

For å spille av lyd, må harddisken lese av.

Når du brenner en CD, må harddisken leses av.

Når du gjøre dette samtidig, må harddisken lese av på to forskjellige områder samtidig.

Mener jeg å huske det var. :)

Vel, jeg brant fra server, og spilte musikk fra D: i program fra C: , så det er nok ikke problemet.

Jeg har etablert at problemet er PIO/DMA-relatert, jeg er bare usikker på om det er trygt å avinstallere IDE'n, og la windows finne den og installere på ny under oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...