Coffey Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Er det en bestemt formel på sjansen for å vinne på skrapelodd, f.eks? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Det står vel bakpå lodda kor mange seierslodd det er på kvar gevinst, og sidan det er tilfeldig (i praksis) kor dei ulike lodda havnar så vil vel formelen vere så enkel som antall seierslodd for gitt gevinst/antall trykte lodd av same type. For eksempel; Det er 100 lodd med 10 000kr i gevinst av totalt ein million trykte lodd. Sjansen vil då vere 100/1000000 = 1/10000 = 0.0001 = 0.01%. Endret 9. september 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvordan har det seg at jeg, som er brunøyd, hadde knallblondt hår frem til jeg var fire år? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det er ikke uvanlig at hårfargen blir mørkere når du blir eldre. Jeg og hadde blondt hår når jeg var liten, nå er det brunt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det er ikke uvanlig at hårfargen blir mørkere når du blir eldre. Jeg og hadde blondt hår når jeg var liten, nå er det brunt. ...Så går det tilbake til lyst etterhvert Lenke til kommentar
ecko Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 når noen sier "han gikk helt rambo å banka han andre" er det et utrykk som har kommet etter at rambofilmene kom, eller var det noe man sa før de kom? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har slettet et tulleinnlegg, vennligst hold dere saklige folkens. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kan et kraftig bilanlegg i en ny bil utløse en eller flere airbags? Ved lav nok frekvens... Ja! Tvilar eg veldig sterkt på at du vil kunne få til i praksis, sensorane som styrer det heile tar hensyn til mange faktorar; fart, kraft i samanstøyt og retning på samanstøyt. For eksempel er det ikkje uvanlig at kollisjonsputa ikkje vil utløyse seg i det heile tatt i 10km/h eller mindre mot ein vegg/hard gjenstand. Ser ikkje heilt logikken i at lav frekvens skal utløyse den, det er tross alt snakk om eksplosivar som må settast av, som vanligvis settast av vha elektriske signal. Tror ikke det skal så mye til for å utløse den. På enkete biler i allefall. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Den youtubefilmen er enten bare tull eller så er det eventuelt noe alvorlig feil med bilen hans. Du skal krasje ganske greit før airbag'ene utløses. Edit: "Airbags are designed to deploy in frontal and near-frontal collisions that are more violent than a 23 km/h (14 mph) barrier collision, or similarly, striking a parked car of similar size across the full front of each vehicle at about twice the speed. (The parked car absorbs some of the energy of the crash.)", sier wikipedia. Endret 9. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det videoklippet der er en reklame Lenke til kommentar
Argument Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det videoklippet der er en reklame Originalklippet er ikke reklame... Her er samme film, uten reklame. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det videoklippet der er en reklame Originalklippet er ikke reklame... Her er samme film, uten reklame. Hmm, er sikker på at det var reklame fra originalt av. Lest en plass. Men alle kan ta feil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det videoklippet der er en reklame Originalklippet er ikke reklame... Her er samme film, uten reklame. Den har jo bare reklamen klippet bort, am I right? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 airbagen må få et hvisst anntall G-krefter => et slag/spark vil ikke utløse den (selv om du står og slår med slegge mot fangeren) og selv hvor kraftig anlegg det er i bilen vil heller ikke dette utløse airbagen (det blir ikke noen G-krefter av trykkendringer inni kupeen dessuten er det vel ikke noen sensorer inni kupeen) Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nope, så vidt jjeg vet, er sensorene som oftes plasser i/ved skjermene fremme Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 airbagen må få et hvisst anntall G-krefter => et slag/spark vil ikke utløse den (selv om du står og slår med slegge mot fangeren) og selv hvor kraftig anlegg det er i bilen vil heller ikke dette utløse airbagen (det blir ikke noen G-krefter av trykkendringer inni kupeen dessuten er det vel ikke noen sensorer inni kupeen) Karaftig nok bølger vil jo skape store krefter også der sensoren sitter, om det er gjennomførbart i praksis er dog en annen sak. AtW Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nope, så vidt jjeg vet, er sensorene som oftes plasser i/ved skjermene fremme ...og de utløses ved et visst antall g-krefter, dvs. det kreves en aksellerasjon, eller sammentrykning av bilen (kommer an på hvilken sensor), som er langt større enn det denne lille vesken til damen utgjør på bilen. Filmen er ikke ekte, og om den er det, så er det noe feil med airbagen. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Nope, så vidt jjeg vet, er sensorene som oftes plasser i/ved skjermene fremme Det er ikke bare sensorer ett sted for airbagen. Det er som regel flere sensorer i fangerene i tilegg til en G-sensor og kansje till og med en gyro (for taking/rulling). Det må som regel være flere av disse sensorene som må reagere for at airbagen skal utløses. F.eks. ved en frontkollisjon må sensorene i fangeren forran reagere (fangeren må trykkes inn) i tilegg til at G-sensoren må registrere aksellerasjon (retardasjon) over ett hvisst nivå for at airbagen skal utløses Endret 9. september 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvem er farligst i lengden? Røyk eller snus? Tenker da på dødsfall. Jeg estimerte i denne tråden at røyk er gjennomsnittlig gir ca 20 ganger høyere dødsrisiko enn snus. Røyk tar livet av ca 7500 nordmenn hvert år. Ca 1,03 millioner nordmenn røyker. Snus tar livet av ca 100-120 nordmenn hvert år. Ca 0,30 millioner nordmenn snuser. Ser man derimot på redusert livskvalitet er forskjellen langt større fordi røyking ofte gir svært langvarige plager i stedet for å drepe eller før det dreper. Kols, lungekreft etc. Snus gir langt færre slike langtidseffekter. Hvis snusen først fører til noe så er det som regel en snarlig død. (Bykspyttkjertelkreft og spiserørskreft har svært høy dødelighet) Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Husker jeg så en video for lenge siden på youtube om en partikkel som oppfører seg annerledes når den blir observert og når den ikke blir observert (I sammenheng med et eksperiment hvor det blir sendt gjennom et lite hull syns jeg å huske). Veldig merkelige saker. Noen som vet hva jeg bør søke på for å finne den, eller lignende videoer om emnet? Endret 9. september 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå