Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Link eller utfyllelse? :)

Det var i en dokumentar på Animal Planet jeg så det. Skal lete etter en liten snutt eller noe dokumentasjon...

Science cannot say at present conclusively what animals do or do not find "pleasurable", a question considered in more depth under Emotion in animals. The urban myth site Snopes.com considers this particular view in depth. Its conclusions are broadly that the statement is true, but only using a very specific definition of "sex for pleasure" [italics in original], in which sexual acts tied to a reproductive cycle or for which an alternative explanation can be asserted, are ignored, as is all sexual activity that does not involve penetration. Animals put themselves at risk to engage in sex, and as a result, most species have evolved sexual signals (usually scent and behaviour) to indicate the presence of receptive periods. During these, sex is sought, and outside these it is usually not sought (or is sought but not permitted). Snopes comments that this is not in fact a reflection of whether sex is pleasurable or not, but rather a reflection of whether individuals have sex at arbitrary times. They conclude:

Link

Endret av oldboy
Lenke til kommentar

når vi snakker om sex i naturen, en gris kan ha orgasme i opptil 30 min mens en løve kan ha 40-50 samleier i timen. Tror nok jeg ville gått for kvantitet fremfor kvalitet =)

Tror jeg så dette i en naturdok en eller annen gang, men er ikke sikker. Hvis jeg har feil så er det bare å rette på det

Lenke til kommentar
Hvordan virker en mikrobølgeovn?

Mikrobølgeovner sender ut elektromagnetisk stråling med en frekvens på ca. 2.5 GHz. Disse bølgene blir absorbert av vann, fettsyrer og sukker - og blir omformet til varmeenergi.

En mer avansert måte å forklare det på er at de påvirkede stoffene er polare molekyler som kompanserer for det skiftende magnetfeltet skapt av mikrobølgeovnen ved å rotere. Rotasjon skaper friksjon, og friksjon skaper varme. Denne varmen varmer opp mediet.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ikke tannlegebesøk for voksne dekket av staten, men alt annet(?) helserelatert?

Optiker må du som regel også betale selv. :)

Lurer på om tanken bak er at syke folk trenger hjelp og derfor skal slippe å betale mens tannpleie og briller er noe som angår friske og da stiller disse tjenestene på linje med strøm og mat...

Lenke til kommentar
Tror du kanskje også at alle typer fisk har sex for nytelsens skyld? Laks for eksempel tenker "nå skal jeg ha sex og reprodusere meg".

Laks og annen gytefisk har ikke sex overhodet. Hunnen legger eggene i sanden, hvorpå hannen kommer etter og befrukter.

Det er ingen fysisk kontakt i "parringen", det skjer ikke samtidig engang.

Lenke til kommentar

Jo visst har de sex. Det vi snakker om her er seksuell reproduksjon, ikke hva du oppfatter som sex.

Fra Wikipedia:

Sexual reproduction is characterized by processes that pass a combination of genetic material to offspring, resulting in diversity. The main two processes are: meiosis, involving the halving of the number of chromosomes; and fertilization, involving the fusion of two gametes and the restoration of the original number of chromosomes. During meiosis, the chromosomes of each pair usually cross over to achieve genetic recombination.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_reproduction

Lenke til kommentar

I dag da jeg spiste frokost i dag (nesquick frokostblanding, sjokolade kuler) , la jeg merke til en ting. Da de ble blandet med vann, ble de sugd sammen, akkurat som magneter.

Jeg har en teori på dette:

Tørre sjokolade kuler suger til seg melk, akkurat som en svamp. Da blir kulene sugd mot hverandre.

Men er det noen som har fakta på bordet?

Lenke til kommentar
I dag da jeg spiste frokost i dag (nesquick frokostblanding, sjokolade kuler) , la jeg merke til en ting. Da de ble blandet med vann, ble de sugd sammen, akkurat som magneter.

Jeg har en teori på dette:

Tørre sjokolade kuler suger til seg melk, akkurat som en svamp. Da blir kulene sugd mot hverandre.

Men er det noen som har fakta på bordet?

Jeg vet ikke hva du liker å ha i frokost blandinga, men jeg har ivertfall aldri testa med vann :\

Lenke til kommentar

Er vel mer en effekt av vanlig overflatespenning. Om du ikke tror på meg, så kan du teste det med zalo-vann, da vil de ikke bli trekt ihop på samme måte.

En slik sugeeffekt som du beskriver vil ikke i praksis være sterk nok til å overvinne presset fra resten av vannet når det blir vannmangel ved siden, ei heller vil de trekke til seg nok vann til å få merkbart mindre avstand. De vil heller ikke få noen impuls av det, siden effekten er lik over hele overflaten, og man da bare får motvirkende impulser i 360 grader.

Lenke til kommentar
Er det forskjell på en strømkilde og en spenningskilde?

Det ligger i navnene. Den ene gir strøm. Den andre gir spenning.

En spenningskilde kan f.eks gi spenningen 12 volt (under gitte betingelser som maks strømstyrke, ofte veldig lav strømstyrke når det omtales som spenningskilde)

En strømkilde kan f.eks gi strømmen 1 ampere (under gitte betingelser som maks spenning og minimum spenning)

Strøm måles i ampere og er et mål på mengden elektroner som strømmer gjennom en ledning.

Spenning måles i volt og er et mål på mengden "statisk elektrisitet" som dytter/drar i elektronene. Dersom materialet i mellom + og - ikke leder strøm så kan fortsatt spenningen dytte/dra i hver ende uten at elektronene flytter seg over til den andre siden.

Sammenlign f.eks med en demning med slusa nederst åpen. Strømmen er den vannmengden som renner ut av slusa. Spenninga er høyden på vannstanden. Jo høyere vannstand i demninga jo hardere presses vannet ut av slusa. Høy vannstand fører også til press på en demning med lukket sluse. Akkurat som høy spenning fører til "press" på isolatorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...