Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan unngår små stammer (urfolk) inavl?

Kort og greit: De unngår det ikke. Men faktisk vil en sånn minipopulasjon bli "immun" mot innavl-skader etter hvert. Innavl fører gjerne til at dårlige gener kommer til overflaten og bryter ut som skavanker, javisst. Men forutsett at de rammede ikke formerer seg så blir denne minipopulasjonen faktisk rensket for skadelige gener i løpet av relativt få generasjoner. Gener som derimot ikke påvirker det enkelte individs overlevelsesmuligheter kan forsterkes. I ei isolert bygd i Nord-Spania er det f.eks ikke uvanlig å ha 6 fingre på hver hånd, men dette er en "skavank" som det er lett å leve med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan unngår små stammer (urfolk) inavl?

Kort og greit: De unngår det ikke. Men faktisk vil en sånn minipopulasjon bli "immun" mot innavl-skader etter hvert. Innavl fører gjerne til at dårlige gener kommer til overflaten og bryter ut som skavanker, javisst. Men forutsett at de rammede ikke formerer seg så blir denne minipopulasjonen faktisk rensket for skadelige gener i løpet av relativt få generasjoner. Gener som derimot ikke påvirker det enkelte individs overlevelsesmuligheter kan forsterkes. I ei isolert bygd i Nord-Spania er det f.eks ikke uvanlig å ha 6 fingre på hver hånd, men dette er en "skavank" som det er lett å leve med.

Hmm intressant.. Da lurer jeg på om det faktisk er mulig for oss som ikke er vant til innavl å faktisk bli seksuellt opphisset av nær slekt? Er det virkelig bare vår moral som holder oss tilbake?

Lenke til kommentar

Er nok mest moralen ja. Man kan jo alltids ha hatt ei dødsheit kusine man var småforelsket i i tenårene f.eks. Som bare har det pene ansiktet og den flotte kroppen.

Men moralen vår sier at man ikke skal være kjæreste med nærmeste familien, hvertfall, så da gjør vi ikke det.

Han ene gangsteren i Godfather III blir jo forelska i kusina si.

Lenke til kommentar
Men moralen vår sier at man ikke skal være kjæreste med nærmeste familien, hvertfall, så da gjør vi ikke det.

Det har nok lite med moral å gjøre men mer med opplysthet å gjøre. Man skal ikke gå mer enn et par tre generasjoner tilbake før det var helt vanlig at fettere og kusiner giftet seg med hverandre her i Norge, og dette er fortsatt vanlig blant en del innvandrergrupper. I våre dager vet vi at dette er uklokt genetisk sett.

Lenke til kommentar
Moral i samfunn forandrer seg til stadighet.

Det er helt korrekt. Spørsmålet er om det er noen grunn til at moralen rundt dette skulle endre seg i løpet av bare et par generasjoner. Jeg tviler på det og heller til at det snarere skyldes kunnskap om de komplikasjonene dette medfører genetisk sett.

Lenke til kommentar
hmm ja du har nok rett i det. Det er jo flere mennesker som har hatt seksuell kontakt med folk så nært som søsken kun fordi de ikke visste at de var søsken.

DUDUDUDUUUU. STAR WARS! :new_woot:

Anyways. Mennesker og delfiner er de eneste skapninger som har sex bare for nytelsenens skyld, right?

Er vi virkelig de eneste? Og, hvorfor delfinene? Ja. De er veldig smarte skapninger, men er det ikke en mer ... naturlig årsak?

Lenke til kommentar
Anyways. Mennesker og delfiner er de eneste skapninger som har sex bare for nytelsenens skyld, right?

Og hvor har du det fra? :dontgetit: Det er vel stort sett et etablert faktum at de aller fleste dyr har sex for nytelsens skyld. Det er ingen dyr som tenker at "nå skal jeg ha sex og reprodusere meg". Sex mellom lik kjønn og sex på tvers av arter er atferd som har blitt observert i svært mange arter, noe som bare bekrefter min påstand.

Lenke til kommentar
Til og med oralsex faktisk. Egentlig tror jeg det med at det bare er mennesker og delfiner som har sex for nytelsebs sjyld er en myte.

Om jeg hadde vært gris, så tror jeg at jeg hadde enten laget mange unger, eller brytt regelen om bare delfiner og mennesker for nytelse. :whistle:

(Derav at griser har orgasme i 20min!)

Lenke til kommentar
Speaking of stikking med nål: For noen år siden, satt jeg med en nål i hendene og begynte å stikke meg selv i foten. Etter en god del stikk fant jeg en plass på innersiden av leggen der jeg kunne stikke hele nålen (som var på ca. 3-4 cm) inn, uten å føle en dritt! Har jeg klart å unngå nerver der? Hvorfor var ikke det vondt?

Ps. Jeg har video av dette om noen er interessert. :p

Jeg siterer meg selv, denne gang med video. Jeg håper fortsatt på svar.

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Og hvor har du det fra? :dontgetit: Det er vel stort sett et etablert faktum at de aller fleste dyr har sex for nytelsens skyld. Det er ingen dyr som tenker at "nå skal jeg ha sex og reprodusere meg". Sex mellom lik kjønn og sex på tvers av arter er atferd som har blitt observert i svært mange arter, noe som bare bekrefter min påstand.

Du tror altså at de fleste dyr har sex for nytelsens skyld? Jeg forstår ikke hvordan du kan kalle det for et faktum.

Tror du kanskje også at alle typer fisk har sex for nytelsens skyld? Laks for eksempel tenker "nå skal jeg ha sex og reprodusere meg".

Endret av Argument
Lenke til kommentar
Grisene må jo være helt ferdig etter en orgasme. Fantastisk må det ihvertfall være!

Jeg tipper det blir nogenlunde ála "jaaaaaaaa,jaaaaaaa,åååååååh,åååååh, eeeh. eh .eh. er vi ferdig snart?" :p

Jeg har det ifra allemannslæren jeg fikk engang. Jeg la på "right?" for å vise at jeg egentlig ikke visste mer :wee:

Er vi virkelig de eneste?

Nei da, noen sjimpanse-stammer praktiserer også sex for nytelsens skyld :thumbup:

Link eller utfyllelse? :)

Lenke til kommentar
Du tror altså at de fleste dyr har sex for nytelsens skyld? Jeg forstår ikke hvordan du kan kalle det for et faktum.

Tror du kanskje også at alle typer fisk har sex for nytelsens skyld? Laks for eksempel tenker "nå skal jeg ha sex og reprodusere meg".

Jeg snakker om dyr, ikke om fisk. Kom gjerne med eksempler på dyrearter som ikke nyter å ha sex, så skal jeg innrømme at jeg tar feil :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg snakker om dyr, ikke om fisk. Kom gjerne med eksempler på dyrearter som ikke nyter å ha sex, så skal jeg innrømme at jeg tar feil :)

Fisk er dyr. Du mener vel kanskje pattedyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...