Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at vannet vibrerer av mikrobølgene, og dermed varmer opp sine omgivelser, så vet ikke om det er direkte koking. Det er vel mer koking innenfra, i motsetning til ting man slipper i gryta?

Har også lest at denne reaksjonen på vannmolekylene gjør at man "deformerer" atomene(?) i maten, og at det derfor faktisk ikke er så positivt med mikromat. Altså at vitaminer og mineraler og slikt mister sine opprinnelige egenskaper i mikron.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm..

 

Jeg leste at en atomvinter blir forårsaket av partikler som vil oppstå når hele byer brenner opp, og når disse partiklene legger seg i atmosfæren for en viss periode og blokkerer ute sol-lyset. (det samme som kan skje ved utbrudd fra en super-vulkan eller et meteor-treff mot jordkloden)

 

Vil det være praktisk mulig å "forurense" atmosfæren med partikler, for å senke den globale temperaturen til et idellt nivå?

Det finnes bedre metoder å skygge for solen på. Speil i verdensrommet f.eks.

Lenke til kommentar
CO2-gass (og KFK-gasser?) som ligger i atmosfæren hindrer varme og stråling fra sola til å sige ut i verdensrommet igjen

KFK-gassene er ikke drivhusgasser, men har med nedbrytingen av ozonlaget å gjøre. KFK-gassene virker som akselererende katalysatorer som øker nedbrytingen av ozonet som naturlig skjer ved hjelp av sol og mikroskopiske iskrystaller. KFK-gassene brytes svært langsomt ned, og de kan derfor virke som katalysatorer i mange tiår etter at utslippene opphørte. Ozonlaget skjermer kun mot skadelig UV-stråling, som har en ubetydelig varmeoverføringeffekt. Klimaeffekten av ozonnedbrytingen er derfor minimal og neglisjerbar, KFK-gassenes effekt gjør bare at vi blir lettere solbrent.

 

Grunnen til at klimaendringene ofte nevnes i samme åndedrag som ozonlagendringene er at begge fenomenene ble oppdaget omtrent samtidig, men egentlig er det altså ingen direkte sammenheng mellom de. Et tynnere ozonlag påvirker ikke klimaet på Jorda. Og klimaet på Jorda påvirker ikke tykkelsen på ozonlaget.

Lenke til kommentar
KFK-gasser bidrar også til drivhuseffekten, bare ikke i like stor grad, da det er mye mindre av det ;)

En viss kjemiprofessor Martin Ystenes er ikke enig, dette ble skrevet 29. mars 2001:

Sammenblandingen av drivhuseffekten og hullet i ozonlaget har vært en av de vanligste blemmene innen naturvitenskap i media. Slike feil begynner etter hvert å bli sjeldnere, dermed blir sitater av denne kategorien desto mer verdifulle. Når i tillegg kvaliteten på sprøytet er så stort som her, da må jeg bare gratulere tipseren med kjempefangst:

 

Forskere mener at uvær og stigende havnivåer skyldes hull i det beskyttende ozonlaget og andre miljøskader, som i sin tur fører til en oppvarming av atmosfæren rundt jorda. Den såkalte drivhuseffekten. Hullene i ozonlaget skyldes stadig større utslipp av karbon dioksid og andre forurensende gasser.

 

Ozonhullet skyldes ozonødeleggende gasser (særlig KFK, klorfluorkarboner), og gjør at mer UV-stråling slipper gjennom atmosfæren. Drivhuseffekten skyldes gasser som absorberer varmestråling fra jordens overflate, og gir jorden et behagelig klima. Utslipp av gasser som absorberer varmestråling, særlig CO2 og metan, bidrar til å øke drivhuseffekten, og gir en temperaturøkning av usikker størrelse. Selv om disse to fenomenene til en viss grad påvirker hverandre, og selv om det finnes gasser som både påvirker drivhuseffekten og virker ozonnedbrytende, så er de i det alt vesentlige uavhenige fenomener med ulik årsak og ulik virkning.

kilde: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/sproyt/arkiv/mars_01.htm

Lenke til kommentar
Har også lest at denne reaksjonen på vannmolekylene gjør at man "deformerer" atomene(?) i maten, og at det derfor faktisk ikke er så positivt med mikromat. Altså at vitaminer og mineraler og slikt mister sine opprinnelige egenskaper i mikron.

Jeg tok en kjapp sjekk på verdensveven, og det ser ut som det er mange kilder både for og mot mikromat. Men de mer "seriøse" ser ut til å helle mot at mikromat kan være sunt, faktisk sunnere enn kokt mat så lenge man gjør dette riktig, altså ikke mer styrke enn nødvendig (frosne grønnsaker skal kun ha tine-styrke), og ikke lenger enn nødvendig.

 

Jeg vil nok være litt forsiktig med å være så bastant med for/mot mikrobølgeovnmat så lenge jeg ikke har noen sterke, pålitelig kilder for/mot.

 

Uansett er det så mye, mye bedre om man tilbereder sunn mat i mikrobølgeovnen enn om man kjøper seg en usunn "kjappis" på bensinstasjonen eller gatekjøkkenet. Personlig tilbereder jeg mye mat i mikro'n og bekymrer meg ikke for det, fordi det uansett fører til at jeg spiser sunnere mat enn om jeg ikke hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Hmm..

 

Jeg leste at en atomvinter blir forårsaket av partikler som vil oppstå når hele byer brenner opp, og når disse partiklene legger seg i atmosfæren for en viss periode og blokkerer ute sol-lyset. (det samme som kan skje ved utbrudd fra en super-vulkan eller et meteor-treff mot jordkloden)

 

Vil det være praktisk mulig å "forurense" atmosfæren med partikler, for å senke den globale temperaturen til et idellt nivå?

Ja, det skulle gått. Det er en av de mer absurde idéene for å løse global oppvarming.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg inngående kunnskap om hvordan atmosfæren funker, men den er jo også en del av jordklodesystemet. En temperaturøkning der vil vel ikke være særlig annerledes enn en temperaturøkning lengre ned mot overflata, ettersom temperatur har en lei tendens til å ville jevne seg ut. Jeg kan ikke forstå annet enn at global oppvarming også innbefatter atmosfæren.

Lenke til kommentar
Finnes det en slags blydetektor som reagerer på blyantskrift?

Blyantskrift har en tendens til å reflektere lys en del, så man kan lage en detektor som kaster lys på arket og måler lyset som kastes tilbake, og bruke det til å detektere blyantskrift. Denne detektoren vil ikke gi utslag på for eksempel penneskrift da denne ikke reflekterer like mye som blyantskrift.

Lenke til kommentar
Finnes det en slags blydetektor som reagerer på blyantskrift?

Blyantskrift har en tendens til å reflektere lys en del, så man kan lage en detektor som kaster lys på arket og måler lyset som kastes tilbake, og bruke det til å detektere blyantskrift. Denne detektoren vil ikke gi utslag på for eksempel penneskrift da denne ikke reflekterer like mye som blyantskrift.

Men hva er poenget med den når man da faktisk kan SE skriften?

Lenke til kommentar
Finnes det en slags blydetektor som reagerer på blyantskrift?

Blyantskrift har en tendens til å reflektere lys en del, så man kan lage en detektor som kaster lys på arket og måler lyset som kastes tilbake, og bruke det til å detektere blyantskrift. Denne detektoren vil ikke gi utslag på for eksempel penneskrift da denne ikke reflekterer like mye som blyantskrift.

Men hva er poenget med den når man da faktisk kan SE skriften?

Jeg vet en slik teknologi er i bruk på en veldig utbredt skanner for multiple-choice eksamener i USA. Jeg vet ikke helt hvorfor, men skulle jeg gjette ville jeg anta at det har med å gjøre at:

 

- De ville at folk skulle bruke blyant, mulig å viske vekk

- Disse ble opprinnelig designet i en tid da teknologien var mye enklere enn i dag, det var antagelig enklere og billigere å få til med en slik teknologi.

- Mulig å skille fra markeringer som er trykt på arket.

 

EDIT: Wikipedia-artikkel som forklarer litt mer om dette.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...