Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sant at hvis man dreper en veps så vil den sende en slags feromon eller liknende slik at andre vepser "lukter" dette og vil komme til den plassen vepsen ble drept. Sliter litt med veps problem her på student hybelen. Drepte akkurat en og er redd "gjengen" hans vil ta hevn...

Ein spesiell type bier har dette som eit forsvarsopplegg ja. Dei såkalla morderbiene. Men slike bier finn ein ikkje i Noreg. Dessutan trur eg desse morderbiene er litt overratet.

 

Eg såg i alle fall eit innslag frå National Geographic om desse biene i mine yngre dagar, og eg hadde sikkert mareritt i mange veker seinare. Det som er litt skummelt er at desse biene er menneskeskapte, og sprer seg med rundt 200 km i året.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Eg såg i alle fall eit innslag frå National Geographic om desse biene i mine yngre dagar, og eg hadde sikkert mareritt i mange veker seinare. Det som er litt skummelt er at desse biene er menneskeskapte, og sprer seg med rundt 200 km i året.

Biene er ikke menneskeskapte, de er derimot importert til det amerikanske kontinent fra Afrika.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det kategoreres som "snedig", men prøver likevell.

 

Finnes det plasser på nett som kan forme plast etter ditt behov? Tenker da på ganske hard plast, og hvor nøyaktig kan det i tilfelle bli?

 

Beklager om dette er feilpostet, fant ikke noen passende kategori for spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Finnes det plasser på nett som kan forme plast etter ditt behov? Tenker da på ganske hard plast, og hvor nøyaktig kan det i tilfelle bli?

Forme plast? Hva slags plast? Det finnes flere tusen plasttyper, noen av de er herdeplaster (de kan ikke smeltes om), men de fleste er termoplaster (de kan smeltes). Noen plaster tåler vær og vind, andre ikke. Hva er ditt behov?

 

De fleste plasttyper kan freses omtrent slik man freser tre og metall. Noen termoplasttyper kan varmes opp til rett før de smelter og de kan deretter presses/suges over en form (vakuumforming/pressforming). Noen få herdeplaster skummer seg opp inne i en form og danner en hud ytterst mot formen (integralskumming). Noen termoplaster kan også skummes med ulike skummestoffer. Noen plasttyper kan brukes til å bygge opp 3D-objekter lag for lag i en slags 3D-printer (såkalt stereolitografi). Noen plasttyper tåler høye temperaturer, noen er myke, noen er strekkbare, noen er omtrent umulig å bearbeide.

 

Ingen plastbedrifter kan gjøre alt, de har alle sammen spesialisert seg på sin nisje. Så jeg spør igjen: Hva er ditt behov?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har skjønt var det afrikanske bier som slapp ut i natueren, der de parret seg med de lokale variantene.

 

Jo ser ut som du har rett:

 

The Africanized bee in the western hemisphere descended from 26 Tanzanian queen bees (A. m. scutellata) accidentally released by a replacement bee-keeper in 1957 near Rio Claro, São Paulo State in the southeast of Brazil from hives operated by biologist Warwick E. Kerr, who had interbred honey bees from Europe and southern Africa. Hives containing these particular queens were noted to be especially defensive. Kerr was attempting to breed a strain of bees that would be better adapted to tropical conditions (i.e., more productive) than the European bees used in North America and southern South America. The hives from which the bees were released had special excluder grates which were in place to prevent the larger queen bees from getting out but to allow the drones free access to mate with the queen. Unfortunately, following the accidental release, the African queens eventually mated with local drones, and their descendants have since spread throughout the Americas.

 

siden vi er inne på veps og bier. Hva er forskjellen på de to egenklig?

Og begge kan vel stikke og lage honning?

 

Ifølge wikpedia så er en veps en blanding mellom maur og bie. De fleste veps kan ikke stikke, men noen kan det. Og det ser ikke ut som veps kan lage honning.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Ifølge wikpedia så er en veps en blanding mellom maur og bie. De fleste veps kan ikke stikke, men noen kan det. Og det ser ikke ut som veps kan lage honning.

Veps er ikke en blanding av maur og bie. Det du har linket til er ikke det vi i dagligtalen kaller veps, men det som heter årevinger på norsk, og som innebefatter veps (dagligtale), maur, humler og bier. Det vi omtaler som veps (Stikkvepser) er en familie innenfor denne ordenen. Liten oversikt her.

Lenke til kommentar
hvis et helt nakent menneske løper gjennom et kratt med brennelsle, vil kroppen kutte ut etterpå ?

 

ikke at jeg hadde tenkt å prøve på noe slikt :p

 

Brennesle har små "hår" som stikker inn i huden og brekker av, og disse inneholder små mengder maursyre, så hvis du bare ruller deg godt nok rundt i brennesle-busker så vil det vel være mulig å omkomme av det. Men skulle tro at det er psykologisk umulig å gjøre dette, siden det blir veldig smertefullt etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvor mye Co2 avgir kull som blir brent i forhold til ved som blir brent, og hvorfor?

Først en liten rettelse: Grunnstoffet Cobolt har forkortelsen Co. Co2 blir derfor di-cobolt.

 

Karbondioksid har forkortelsen CO2 fordi det består av ett Karbon-atom © og to (2) Oksygen-atomer (O).

 

For å finne ut hvor mye CO2 tre og kull lager trenger vi å vite atommassen til karbon og oksygen. I tillegg trenger vi å vite hvor mange vektprosent karbon tre og kull inneholder.

 

La oss starte med kull. Det er ca 95% karbon i trekull. Resten er aske-stoffer (mineraler). Hvis det er steinkull er det noe mer askestoffer og i tillegg nitrogen og svovel. Men la oss konsentrere oss om trekull. 1 kg trekull er 0,95 kg karbon. Atommassen til karbon er 12 mens oksygen har 16. CO2 har dermed atommassen 12+16+16 = 44. Kullet utgjør i vekt 12/44 av karbondioksidet. Snu brøken og gang med mengden karbon så får vi mengden CO2. 44/12 * 0,95 kg = ~3,5 kg CO2. Med andre ord forbindes 0,95 kg karbon med 2,55 kg oksygen og danner ca 3,5 kg CO2. 1 kg trekull blir altså til 3,5 kg CO2.

 

På samme måte kan vi regne ut med tre som basis. Normalt tørre vedkubber inneholder ~10% vann, litt svovel og nitrogen, samt de samme askestoffene. Dvs. rundt 80% karbon.

 

1 kg ved gir altså 0,8 kg karbon som i sin tur gir 44/12*0,8 = ~2,9 kg CO2.

 

Hvis dette høres spennende ut så kan jeg anbefale 1KJ på videregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...