Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

banan skal f.eks IKKE holdes kaldt, da ødelegges den.

Det er kun fargen på skallet som "skades" av at bananer oppbevares kjølig. De blir altså fortere svarte utenpå, men fruktkjøttet holder seg lengre hvis de oppbevares kjølig.

Mens f.eks tomater derimot bør oppbevares i romtemperatur.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg går ute, når det er skumring og ca. 12-13 grader ute, er det alltid en sverm med ca. 30 små innsekter som følger etter meg. De er bak/på skrå over meg og de er ingen andre steder. Noen som vet hvorfor de følger etter meg?

Lenke til kommentar

Sitter her en gjeng og øller, og lurer på hvordan i he...... de klarer å lage en fotball med alle sømmene innover? Hvordan klarer de den siste sømmen, og hvordan får de blæra inn?

Samme spørsmål ang. puldukker, hvor går den siste sømmen?

EDIT: Rettelse; puledåkke

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Sitter her en gjeng og øller, og lurer på hvordan i he...... de klarer å lage en fotball med alle sømmene innover? Hvordan klarer de den siste sømmen, og hvordan får de blæra inn?

Samme spørsmål ang. puldukker, hvor går den siste sømmen?

EDIT: Rettelse; puledåkke

Små hobbitbarn, opplært til å sy. De er der inne ennå :)

Lenke til kommentar
Hvor mye av verdiskapningen i Norge skjer på vestlandet?

Det er veldig vanskelig å regne fordi det går an å regne på så utrolig mange forskjellige måter.

- Størrelsen på vestlandet kan defineres forskjellig

- Regner man naturressursene som Norges eller Vestlandets?

- Regner man med resultatene fra selskapene på vestlandet som har hovedkontor andre steder og dermed skatter fra et annet sted?

- Skal man regne verdiforringelse* som negativt eller bare ignorere at det også finnes på vestlandet? (*= underskuddsnæringer som blir subsidiert)

- Skal man regne det offentliges produksjon av tjenester som verdier eller ignorere det eller regne det som verdiforringende?

Sinnsykt latterlig spørsmål, men hvorfor er det meste av frukt kaldt? Jeg har nettopp vært i butikken og kjøpt en pose pærer, og merka at pærene er mye kaldere enn dem burde være i forhold til romtemperaturen. Dette har ikke noe med at det var kaldere i butikken heller, for jeg har merka det her før. Noen som vet hva det kommer av? Noen spes stoffer elns? -.-

Frukt ligger ofte i fruktdisker med dampdyser. Det gjør at frukten ikke tørker ut. Fordampingen av vannet senker temperaturen lokalt over frukten. Frukten kan altså holde under romtemperatur selv om det ikke er noen kjøleelementer der. Når du tar frukten med deg så vil den sakte men sikkert tørke. Tørkeprosessen kjøler frukten ned, men det er trolig neglisjerbart (1°C under romtemperatur?)

Ellers så har man begrepet følt varme som er noe annet enn temperaturen. For å illustrere dette godt så kan du tenke deg hvordan det er å sleike på metall ute om vinteren i -20°C, sammenlignet med å sleike på en isoporbit ved -20°C. Metallet vil føles svært mye kaldere selv om temperaturen er den samme. Det kommer av at metallet leder varmen fra tunga bort svært effektivt, mens isoporen stopper nesten all varmestrøm fra tunga. Forskjellen kommer av to faktorer: Varmeledningsevne og varmekapasitet. Frukt leder varme fra hendene langt mer effektivt enn f.eks et brød. Derfor vil frukt ved 20°C føles kaldere enn et brød ved 20°C.

Lenke til kommentar

Lurer på om det finnes inteligent liv der ute? Hadde jo vært rart om jorda var den eneste planeten i univærset med intelligent liv på! -Av alle de milliardene/uendlige solsystemene og planetene!

En annen ting jeg ikke kommer over er at univærset bare går utover og utover og aldri slutter! Det er jo faktsik helt umulig! Men hvis det da skulle stoppe et sted, hva er da utenfor der igjen og hvor stort er det?? Irriterende å tenke på:p

Lenke til kommentar
Lurer på om det finnes inteligent liv der ute? Hadde jo vært rart om jorda var den eneste planeten i univærset med intelligent liv på! -Av alle de milliardene/uendlige solsystemene og planetene!

Det er det ingen som kan svare på i dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Nei, regnet ikke med det heller... bare et tenkespørsmål :)

Lenke til kommentar
Når man vokser hår. Altså når man trekker hårsekkene ut, vil det da vokse ut hår der igjen da?

Når man vokser så river man bare ut hårstråene. Ikke hårsekkene. Hårsekkene er de fordypningene i huden der håret vokser fra. Dvs. håret vokser fra et sted i bunnen av hårsekken. Helt nederst i hårsekken er håret veldig mykt slik at det er der det rives av. Hårsekker er ca 3-5 millimeter dype. Når et hårstrå er revet ut står det igjen en stubbe nederst i hårsekken. Denne vokser og kommer etter en stund ut av åpningen i huden.

Lenke til kommentar

Finnes det annet intelligent liv ute der? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=981653

Er det annet liv på andre planeter? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=944657

En annen ting jeg ikke kommer over er at univærset bare går utover og utover og aldri slutter! Det er jo faktsik helt umulig! Men hvis det da skulle stoppe et sted, hva er da utenfor der igjen og hvor stort er det?? Irriterende å tenke på:p

Når man titter opp på himmelen https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=903536

Universet er en liten del av det virkelige universet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=880558

Kommer man tilbake der man startet om man drar i en bestemt retning i rommet? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859492

Og relatert:

Spørsmål om universets alder etc. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=926124

Før big bang https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=905058

stephen hawking og big bang greier! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=899233

Lenke til kommentar

Nei, regnet ikke med det heller... bare et tenkespørsmål :)

Mest sansynlig gjør det det, men vi vet ikke enda. NASA skal sende enn sonde opp til Jupiters måne Europa, og lete etter liv der i 2016. Det er en vann-planet med tykk is som ytterlag, og Nasa vil borre seg gjennom isen og sende ned en selvstyrt miniubåt som skal kikke seg rundt...

Bare i vår galakse antar man at det finnes over 50 millioner planeter/måner med muligheten for liv, og vår galakse er jo bare en av uendelig mange...

Ingen som vet hvordan man lager fotball? Må si jeg er litt skeptisk til denne hobbit teorien, for hvis han fortsatt er der inne, så er jo nåla også det :p

Lenke til kommentar
(Inspirert av en Pondus-stripe) Er det mulig å få snudd korset på taket opp ned og bruke bilen til en satanistisk begravelse?

Jeg tviler det er så veldig lett å overtale et kristent begravelsesbyrå til å gjøre en slik modifikasjon på en av bilene deres. Men det er jo ingenting som stopper noen fra å kjøpe en slik bil, og gjøre det selv.

Nå er jeg ingen ekspert på statistikk om satanister. Men de satanistene jeg har snakket med som liker opp-ned korssymbolet (De som er oppegående og reflekterte mennesker). Bruker det som et symbol for deres misnøye med kristendommen. Noe jeg også gjør (Men også for min misnøye med alle religioner).

De bruker det ikke for å symbolisere sin sataniske tankegang.

Så basert på det virker det lite sannsynlig at noen satanister vil gjøre det. Med mindre de er 15 år gamle og bare kaller seg satanister for å irritere samfunnet og foreldrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...