Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor mange OS fins det nå idag for den private bruker?

Du har utallige versjoner av Windows (f.eks Vista i 5 ulike versjoner som fortsatt kan nedgraderes til XP), dessuten en hel drøss Linux-varianter (f.eks Ubuntu), pluss Mac OSX (som kun finnes i én "ultimat-versjon"). Både Linux og Mac OSX er basert på unix-kjerner, mens Windows er basert på en Windows-kjerne.

 

Hvis man ser litt videre og tar med proffe servere, så eksploderer bildet, da må man f.eks ta med Sun OS (unix-basert) og Mac OSX Server (unixbasert). IBM hadde tidligere et eget OS, men de kjører nå Sun OS på sine servere, og hele PC-biten ble solgt til noen andre for et par år siden.

 

Det er nå stort sett kun Microsoft som lager OS som ikke er basert på unix-kjerner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det slik at noen ganger når man skal sove,så våkner man pltselig med et rykk?

Jeg hater når det skjer!

 

Vi lærte om dette i biologitimen en gang. Det har noe med at for lenge lenge siden var mennesker/aper vandt til å tilbringe mesteparten av tiden i trærne. Når de skulle sove/slappe satt de fortsatt i trærne, og for å hindre at dem datt ned ble det utviklet en slags refleks som gjorde at vi rykker til i det vi faller i søvne. Det er vel noe av det samme som skjer med oss den dag i dag :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om vanlige privatpersoner får kjøpt rent salpeter uten sertifikat.

Tja.. Nå er det jo en stund siden jeg brukte å lage svartkrutt, men "den gang da" fikk vi nå kjøpe inntil 50gram, forutsatt at en var over 18 år.

Svovel ble jo naturligvis kjøpt på et annet apotek da, også her var regelen "over 18", og mengde var vel faktisk 100gram.. Den tredje ingrediensen får du kjøpt i kilovis som 6-åring nær sagt hvor som helst, f.ex obs.. ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke om vanlige privatpersoner får kjøpt rent salpeter uten sertifikat.

Tja.. Nå er det jo en stund siden jeg brukte å lage svartkrutt, men "den gang da" fikk vi nå kjøpe inntil 50gram, forutsatt at en var over 18 år.

Svovel ble jo naturligvis kjøpt på et annet apotek da, også her var regelen "over 18", og mengde var vel faktisk 100gram.. Den tredje ingrediensen får du kjøpt i kilovis som 6-åring nær sagt hvor som helst, f.ex obs.. ;)

Selv kjøpte jeg 25KG salpeter da jeg var 15 ;) Det er tross alt bare gjødsel.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det fremdeles "cigarette burns" på helt nye kinofilmer? Blir ikke filmene tatt opp digitalt for tiden?

Jo, men de tas ennå over på vanlig filmrull og vises på slike filmruller. Da har man ennå cigarette burns.

 

Ifølge flere kilder på nett (Wikipedia og siteringer fra Fight Club blant annet) skal det vissnok være en remedie fra "gamle dager" når man hadde filmen over to ruller på to separate projektorer som man skiftet manuelt mellom, og kinomaskinisten trengte en påminning om når han/hun måtte skifte projektor. Det er ikke nødvendig på moderne kinomaskiner, men det hender likevel at de fortsatt har dem på moderne filmer.

 

Og cigarette burns vil nok fortsette med å leve helt til alle kinomaskiner har blitt heldigitale, noe som ligger et godt stykke frem i tid.

 

Faktisk synes jeg det er noe med "cigarette burns" som gir denne "film-atmosfæren" som man bare får på kino, så jeg kommer til å savne dem dagen de forsvinner :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor er det fremdeles "cigarette burns" på helt nye kinofilmer? Blir ikke filmene tatt opp digitalt for tiden?

Jo, men de tas ennå over på vanlig filmrull og vises på slike filmruller. Da har man ennå cigarette burns.

 

Ifølge flere kilder på nett (Wikipedia og siteringer fra Fight Club blant annet) skal det vissnok være en remedie fra "gamle dager" når man hadde filmen over to ruller på to separate projektorer som man skiftet manuelt mellom, og kinomaskinisten trengte en påminning om når han/hun måtte skifte projektor.

Ikke bare påminning. Jeg har vært med i kinomaskinistrommet i militæret, og der var det fortsatt manuelt skifte av ruller. Det første "sigarettmerket" betyr "klar" og det andre betyr "kjør", altså der neste rull/prosjektor skal ta over. For at bildet ikke skal hoppe i rullskiftet er det alltid et sceneskifte der prosjektorene byttes. Alltid. Legg merke til det neste gang! Selv på gamle kinofilmer som vises på TV kan man se "sigarettmerkene" ca midt ute i filmen.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg flytter til Afrika, og en i familien min ønsker seg milliardformuen min kan han bare melde meg savnet og arve alt? Regner meg at staten er rimelig sikre før de utsteder døderklæringer uten å finne noe lik? Har man i utgangspunktet rett til å være savnet, slik som i USA?

 

Håper i det minste jeg hade fått velge mitt nye navn selv: "Jesus Rockefeller Rex".

Jeg tror politiet ikke gjør noe særlig med mindre det er skjellig mistanke til at det har skjedd noe kriminelt eller personen er død. F.eks en voksen person som blir meldt savnet kan ha dratt uanmeldt på helgetur eller lignende. Men blir man f.eks observert på skitur i bratt terreng og ikke kommer frem som avtalt og man vet det har gått et snøras i området så rykker de ut øyeblikkelig og organiserer leting. Men forsvinner man på merkelig vis, tar med seg toalettmappa, ryggsekken, en haug med penger osv så gjør de neppe noe mer enn å registrere personen savnet.

 

Er det lov å snakke i mobiltelefon uten handsfree på sykkel?

Jeg fant ikke noe om mobiltelefon i det hele tatt i veitrafikkloven, men siden sykkel blir sett på som kjøretøy* på lik linje med andre kjøretøy i veitrafikkloven så tror jeg det gjelder sykkel også. (* Med unntak av om man går/står ved siden av sykkelen). På teorikurset lærte jeg at syklister kan bli tatt for sykling med promille og miste lappen på lik linje med bilister som kjører med promille. Det har vist skjedd at syklister har mistet lappen på denne måten også, men jeg tror det er svært sjeldent.

 

Om man sprayer en hengelås med flytendes nitro og kjøler den ned til -190C, kan man knuse den med en hammer da?

Det kommer an på hvilket materiale som er brukt. Men de fleste typer stål blir sprø som glass når de blir så kalde. Hvis det er en av disse vanlige typene stål så knuser man det lett. Aluminium og titan og en del sterkt legerte stål (krom, vanadium, molybden, mangan, nikkel) mister ikke styrken på samme måte. Moderne låser består av flere materialer for å hindre ulike påkjenninger. Hvordan det? Planlegger du å bli sykkeltyv?

Takker for svar - du er vel det nærmeste man kommer et levende leksikon. :p

 

Så i utgangspunktet har man lov til å være savnet, men hvis man burde visst at man var meldt savnet har man da plikt å melde i fra til myndighetene? Ser for meg at en person som tar ut alle pengene sine fra banken og plutselig "forsvinner" lager en del hodebry, og ikke minst papirarbeid, for politiet?

 

 

VELDIGT gammelt innlegg, men tenkte jeg kunne nevne dette for de som måtte lure.

Min mor jobber på et alu verk, og hun har fått diagnosen Astma. Dette har hun fått pga daglig utsetting for dette støvet. Hun venter nå på erstatning fra hydro.

Lenke til kommentar

Sinnsykt latterlig spørsmål, men hvorfor er det meste av frukt kaldt? Jeg har nettopp vært i butikken og kjøpt en pose pærer, og merka at pærene er mye kaldere enn dem burde være i forhold til romtemperaturen. Dette har ikke noe med at det var kaldere i butikken heller, for jeg har merka det her før. Noen som vet hva det kommer av? Noen spes stoffer elns? -.-

Lenke til kommentar

oldboy, ikke all frukt. Melon, ananas og banan skal f.eks IKKE holdes kaldt, da ødelegges den.

 

---

 

Jeg er klar over overtroen som eksisterer blant byggherrer, hotellkjeder og lignende når det kommer til tallet 13, og har sett det på alle hoteller jeg har vært på, og også flere bygninger (blant annet hybelhuset jeg bor i), det finnes ikke noe rom 13, for det er et ulykkestall.

 

Men, finnes det noen artikler, litt morsom informasjon og lignende om fenomenet? Det er jo også tilfeller av fenomenet der man i en bygning med 13 eller flere etasjer merker den 13. etasjen som 14., og går videre derfra. Litt morsom fakta. For de av dere som ikke er klar over det, neste gang dere er på et sted med romnummerering, se etter noe som inneholder 13. F.eks rom 313.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...