Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er formulert i Pauli-prinsippet og betyr at to elektroner rundt en atomkjerne ikke kan ha samme kvantemekaniske tilstand samtidig. Med kvantemekanisk tilstand menes kombinasjonen av energi-nivå, spinn og angulært moment. Eksempel Helium med to elektroner: Disse to elektronene kan ha samme energinivå, men i følge Pauli må de ha motsatt spinn. Alle elektroner må derfor pent finne seg i å innta ulike tilstander i forhold til sine brødre.

Lenke til kommentar

Elektronene har fire kvantetall, som betegnes n (hovedkvantetall), l (orbitalvinkelmoment), ml (magnetisk kvantetall) og ms (spinn). Disse fire parametrene definerer elektronets kvantemekaniske tilstand, og Paulis utelukkelsesprinsipp sier at to elektroner ikke kan være i samme kvantetilstand. De tre første kvantetallene, som har heltallige verdier, definerer hvilken orbital elektronet befinner seg i (en orbital er et slags volum rundt atomkjernen der elektronene kan befinne seg). Spinnkvantetallet kan bare ha verdiene +1/2 og -1/2, og antall elektroner i en orbital er derfor begrenset til 2 (med motsatt spinn, som nevnt over).

Lenke til kommentar

På et språk normale dødelige kan forstå?

Gidd å poste bare en link. Kom med litt forklaring.

Hva konkret er du lurer på? Hva med å gidde å lese lenken som er gitt deg, som svar på et spørsmål der du lett får informasjon bare av å google "hot water freezing quicker than cold".

AtW

Jeg lurer på: Hva er grunnen til at varmt vann fryser raskere enn kaldt vann?

Jeg har lest lenken lenge før jeg fikk svar her på diskusjon.no, jeg har også søkt mye på google om emnet. Men jeg har ikke funnet et konkret svar eller noe jeg kan forstå. Derfor spør jeg her, for å få et enkelt og greit svar på mitt snedige spørsmål.

Jeg er i mot at folk bare legger ut en link fra wikipedia uten en egen forklaring. Dette er noe alle kan. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg er i mot at folk bare legger ut en link fra wikipedia uten en egen forklaring. Dette er noe alle kan. :thumbdown:

Enig. Dette er jo forsåvidt en tråd for å få svar på ting du lurer på. Jeg vet mange lett kunne funnet svaret på google, men svarene her er jo til underholdning for flere, og jeg har funnet svaret på mange interessante spørsmål her.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hva konkret er du lurer på? Hva med å gidde å lese lenken som er gitt deg, som svar på et spørsmål der du lett får informasjon bare av å google "hot water freezing quicker than cold".

AtW

Jeg har lest lenken lenge før jeg fikk svar her på diskusjon.no, jeg har også søkt mye på google om emnet. Men jeg har ikke funnet et konkret svar eller noe jeg kan forstå. Derfor spør jeg her, for å få et enkelt og greit svar på mitt snedige spørsmål.

Hva konkret med forklaringen er det du lurer på. Hva med den er det du ikke forstår? Alt kan ikke forklares like enkelt uten å forklare det feil, og det er ikke akkurat så lett å vite hvor man skal begynne når det du sier er mer eller mindre er "jeg skjønner ikke forklaringen, forklar".

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Hva konkret med forklaringen er det du lurer på. Hva med den er det du ikke forstår? Alt kan ikke forklares like enkelt uten å forklare det feil, og det er ikke akkurat så lett å vite hvor man skal begynne når det du sier er mer eller mindre er "jeg skjønner ikke forklaringen, forklar".

AtW

Dette skjønner jeg ikke: http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect

Altså det jeg oppfatter som for "avansert" engelsk. Noen annen forklaring har jeg ikke fått.

Lenke til kommentar

Dersom man setter seg i et romskip og farer avgårde fra jorden i en rett linje, vil man da etter en tid komme tilbake til jorden igjen?

(Her forutsettes at man ser bort fra kursendringer pga. gravitasjon og at planeter o.l. kommer i veien. Man legger dessuten til grunn at universet ikke utvider seg.)

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Dersom man setter seg i et romskip og farer avgårde fra jorden i en rett linje, vil man da etter en tid komme tilbake til jorden igjen?

(Her forutsettes at man ser bort fra kursendringer pga. gravitasjon og at planeter o.l. kommer i veien. Man legger dessuten til grunn at universet ikke utvider seg.)

Nei.

Lenke til kommentar

Utifra dagens observasjoner ville jeg ikke satser på det :) .

Lenke til kommentar

Vil absolutt ikke si det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...