ATWindsor Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Om de løser ut for motorsykler eller ikke spiller ingen rolle, for motorsykler har bare registreringsskilt bak. Så selv om motorsykler registrereres og fotograferes i en fotoboks så har påtalemyndighetene ingen mulighet til å finne synderen. I England tas bildet bakfra, nettopp av denne årsaken, så der er ikke motorsykler immune mot fartsbokser, slik de altså er i Norge. I norge så må man også identifiseres, noe som i praksis er umulig med hjelm, så det hadde neppe hjulpet så mye. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei. Var ned med elven i ste, og så noe rart med strømmen. Den gikk som vanlige rett nedover, men bak noen steiner, gikk den oppover. Og det var ikke bare rett bak, strømmen gikk oppover et godt stykke bak. Kalles vel bakevje om jeg ikke tar helt feil. Badet i en for noen uker siden. 8: Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Foelsomheten er nok stillbar nettopp saa man kan kutte ut motorsykler. Minner meg om en 'prank' vi planla men aldri utfoerte paa ingenioerhoegskolen. Ta klassebildet paa fotoboks, still klassen opp foran boksen mens en mann med to haandslegger slaar paa sensorene for aa simulere en rask bil. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvem får inntektene for DVD-ene som selges til Live Aid og slike ting? Lenke til kommentar
drz Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvem får inntektene for DVD-ene som selges til Live Aid og slike ting? Går vel til en god sak? Tipper produsentene og distrubutørene får dekket utgiftene men ikke tjener så særlig på det, burde iaff være sånn. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Eller et hvisst magnetfelt? => som når en stor klump med metall (en bil) kjører forbi den Det virker ved hjelp av induksjon med noen spoler som er begravd under veibanen. Så når noe av metall (nokk metall) kjører over det blir magnetfeltet til disse spolene endret (som i en metalldetektor) og man vet at en bil har kommet over spolen. => Så trenger man to slike spoler (eller fler for og være på den sikre siden) for og måle farten til bilen. Problemet med Vektsensorer, spesiellt i norge er påvirkninger som is, ol. på veibanen Pluss at målingene ville blitt veldg unøyaktige hvis disse vektsensorene skulle vært under asfalten (faktisk helt ubrukelige i og med at asfalt er veldig tungt og ikke så veldig fleksibelt) De få vektsensorene jeg har sett bilder av i andre land er synelge Piezo-elektriske strips oppå veibanen. Så det er nokk magnetiske (induktive) sensorer ja. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvorfor staves det engelske ordet "Whoa" som det gjør?Etter min engelskforståelse ville dette normalt uttales noe som "wo-a"(rett frem), mens den faktisk uttalen av whoa er mer som "wow" men uten A-lyd. Ligner på "woe". Finnes det noen logisk forklaring, kan noen som ikke har hørt ordet, lese det og uttale det riktig? Hmm, nå jobber jeg i et engelsk/amerikansk miljø, og "whoa" uttales vel mere som "hoo-aa" mens "wow" uttales "wåow" eller "wæow". Da blir vel "whoa" å gå under samme regel som f.ex "who" (hvem) som uttales "hoo". elns.. "Hoo-aa" tror jeg er et annet ord. Ifølge ordbøker er "whoa" ordet man brukte/bruker for å bremse hester. Og som vi alle har sett på westernfilmer, er det mer "woe" eller i lydspråk "oåo" hmm. http://www.youtube.com/watch?v=AB2Dq2uDsvo Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Eller et hvisst magnetfelt? => som når en stor klump med metall (en bil) kjører forbi den Det virker ved hjelp av induksjon med noen spoler som er begravd under veibanen. Så når noe av metall (nokk metall) kjører over det blir magnetfeltet til disse spolene endret (som i en metalldetektor) og man vet at en bil har kommet over spolen. => Så trenger man to slike spoler (eller fler for og være på den sikre siden) for og måle farten til bilen. Problemet med Vektsensorer, spesiellt i norge er påvirkninger som is, ol. på veibanen Pluss at målingene ville blitt veldg unøyaktige hvis disse vektsensorene skulle vært under asfalten (faktisk helt ubrukelige i og med at asfalt er veldig tungt og ikke så veldig fleksibelt) De få vektsensorene jeg har sett bilder av i andre land er synelge Piezo-elektriske strips oppå veibanen. Så det er nokk magnetiske (induktive) sensorer ja. Det er meget mulig du har rett Men hva med en Honda Goldwing eller svær firehjuling kontra en Smart Crossblade da? Hvis det er fullstendig uavhengig av vekt, kun metallmengde, ser jeg for meg Goldwingen blir knipset før smarten. Eller en Ford Think for den saks skyld, som stort sett er plast. Endret 22. august 2008 av toth Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Om de løser ut for motorsykler eller ikke spiller ingen rolle, for motorsykler har bare registreringsskilt bak. Så selv om motorsykler registrereres og fotograferes i en fotoboks så har påtalemyndighetene ingen mulighet til å finne synderen. Jeg vet det ikke spiller noen rolle straffemessig, men det spilte en rolle for å fundere på hva som utløser boksen, og om det er avhengig av vekt eller ei. iom at de ikke reagerer på motorsykler, indikerer det at sensorene må være selektive, enten på vekt, metallmengde, antall hjul eller noe annet. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 nei, det tror jeg ikke er riktig. Boksen sender ut et infrarødt signal (eller en eller annen form for langbølget stråling), og så måler den hvor mye dette signalet ble presset sammen når det når tilbake. Du tror ikke det er riktig? For et tullesvar. Khaffner har helt rett når vi snakker om norske bokser, de bruker sensorer i bakken. Dette kan du rett og slett gå ut å sjekke ved å kikke på bakken foran boksen. Det du innbiller deg er infrarødt; den rød sirkelen der, er simpelthen blitzen, og det lille hullet oppe er selve kameraet. Nå står det rød plastfilm foran blitzen fast i alle bokser, for at man ikke skal kunne avsløre hvilke bokser som faktisk har kamera eller ikke, noe man kunne enkelt tidligere. Var det rødt bremset man. Var det ikke, kunne man bare kjøre på. Ah, så klart. Jeg tenkte på sånne "fartspistoler" som politiet bruker til å måle farta. Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Da benyttes vekselvis laser og radar. Lenke til kommentar
drz Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Er vel ikke infrarød? Trodde de sendte ut to lasere og målte hvor lang tid det tok før de ble sendt tilbake og regnet ut farten ut ifra det. (snakker ikke om fotobokser, selv om jeg trodde de brukte noe av det samme systemet, må utvilke en bil som kan "hoppe" =D) Endret 22. august 2008 av drz Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror) Hvordan fungerer dem med magnetisme? Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke. Eller et hvisst magnetfelt? => som når en stor klump med metall (en bil) kjører forbi den Det virker ved hjelp av induksjon med noen spoler som er begravd under veibanen. Så når noe av metall (nokk metall) kjører over det blir magnetfeltet til disse spolene endret (som i en metalldetektor) og man vet at en bil har kommet over spolen. => Så trenger man to slike spoler (eller fler for og være på den sikre siden) for og måle farten til bilen. Problemet med Vektsensorer, spesiellt i norge er påvirkninger som is, ol. på veibanen Pluss at målingene ville blitt veldg unøyaktige hvis disse vektsensorene skulle vært under asfalten (faktisk helt ubrukelige i og med at asfalt er veldig tungt og ikke så veldig fleksibelt) De få vektsensorene jeg har sett bilder av i andre land er synelge Piezo-elektriske strips oppå veibanen. Så det er nokk magnetiske (induktive) sensorer ja. Det er meget mulig du har rett Men hva med en Honda Goldwing eller svær firehjuling kontra en Smart Crossblade da? Hvis det er fullstendig uavhengig av vekt, kun metallmengde, ser jeg for meg Goldwingen blir knipset før smarten. Eller en Ford Think for den saks skyld, som stort sett er plast. Plasseringen av metallet har selvsagt også noe å si. I en bil er det meste av metallet plassert helt nede ved bakken mens en motorsykkel har metallet "stablet" oppover i høyden. Når det gjelder think og plast så tror jeg nokk det er veldig mye metall i den spesiellt i batteriene. Det er en grunn til at den veier 940 kilo selvom den er så liten. Endret 22. august 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hvor mange grader skal til i badevannet før man blir steril av å sette seg neddi? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Mottok SMS fra Lånekassen for noen dager siden. Jeg lurer på hvordan avsenderadressen bare kan være «Lanekassen» og ikke et vanlig nummer? Til informasjon har jeg selvfølgelig ikke lagret Lånekassen som kontakt på mobiltelefonen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Eller en Ford Think for den saks skyld, som stort sett er plast. Think er stort sett en kraftig aluminiumsramme, kledd med et plastskall, og nede i bunnen er det nesten 400 kg med blybatterier. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hvor tykt skydekke må det være for at solen skal se ut som en grå kule som lett kan ses på med det blotte øyet? Hvilket dyr har færrest like gener som mennesket? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hvilket dyr har færrest like gener som mennesket? Vil tru ein eller anna form for mark eller hai. Veit at fisk er meir i slekt med oss enn fisk er med hai (Kjelde: Your Inner Fish) Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Skifter øyenstikkere noen form for skall, skinn eller no på denne tiden av året? Det har sitte en øyenstikker på stue-gardinet i en time nå, den flytter seg ikke om vi tar på den engang.. Har bedt alle i huset om å la den være, så den kan gjøre det den skal Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Mottok SMS fra Lånekassen for noen dager siden. Jeg lurer på hvordan avsenderadressen bare kan være «Lanekassen» og ikke et vanlig nummer? Til informasjon har jeg selvfølgelig ikke lagret Lånekassen som kontakt på mobiltelefonen. Og når jeg skulle få pinkoden fra Lånekassen på sms idag fikk jeg den fra nummeret: * Hvordan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå