Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nei, det tror jeg ikke er riktig.

Boksen sender ut et infrarødt signal (eller en eller annen form for langbølget stråling), og så måler den hvor mye dette signalet ble presset sammen når det når tilbake.

Du tror ikke det er riktig? For et tullesvar.

 

Khaffner har helt rett når vi snakker om norske bokser, de bruker sensorer i bakken. Dette kan du rett og slett gå ut å sjekke ved å kikke på bakken foran boksen.

 

Det du innbiller deg er infrarødt;

180px-Photobox.jpg

 

den rød sirkelen der, er simpelthen blitzen, og det lille hullet oppe er selve kameraet.

Nå står det rød plastfilm foran blitzen fast i alle bokser, for at man ikke skal kunne avsløre hvilke bokser som faktisk har kamera eller ikke, noe man kunne enkelt tidligere.

Var det rødt bremset man. Var det ikke, kunne man bare kjøre på.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror)

Hvordan fungerer dem med magnetisme?

 

Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man ikke spise før bedøvelsen etter tannlegebesøk er borte?

Etter det jeg har hørt er det fordi man ikke kan føle like bra pluss har tyngre for å bevege på seg i de områdene som er bedøvet, og dermed kan risikere å bite seg selv og få sår uten å merke det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror)

Hvordan fungerer dem med magnetisme?

 

Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke.

 

Jeg trodde det var fordi de ikek har aksel, ikke pga vekta?

 

AtW

Lenke til kommentar
Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror)

Hvordan fungerer dem med magnetisme?

 

Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke.

 

Jeg trodde det var fordi de ikek har aksel, ikke pga vekta?

 

AtW

Hva med firehjulinger? Blir de målt?

Lenke til kommentar
Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror)

Hvordan fungerer dem med magnetisme?

 

Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke.

 

Jeg trodde det var fordi de ikek har aksel, ikke pga vekta?

 

AtW

Ikke har aksel, som at det bare er ett og ett hjul som passerer?

Tror du den vil registrere en go-kart da? Vet ikke helt jeg..

Lenke til kommentar

Hei. Var ned med elven i ste, og så noe rart med strømmen. Den gikk som vanlige rett nedover, men bak noen steiner, gikk den oppover. Og det var ikke bare rett bak, strømmen gikk oppover et godt stykke bak.

 

Lagde et bilde for å illustrere, håper noen kan gi meg et svar :)

 

Funket ikke å lage til bilde her, så legger til URLen bare: http://bildr.no/view/243193

 

edit: Det jeg ville ha svar på, var såklart hvorfor strømmen gikk oppover bak steinen.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar
Hei. Var ned med elven i ste, og så noe rart med strømmen. Den gikk som vanlige rett nedover, men bak noen steiner, gikk den oppover. Og det var ikke bare rett bak, strømmen gikk oppover et godt stykke bak.

 

Det oppstår virvler bak gjenstander som står stille i en strøm, dette gjelder både i vann og luft. Samme typen virvler oppstår også bak gjenstanden hvis man beveger en gjenstand gjennom stillestående vann eller luft. For å unngå slike virvler (som fører til ekstra vann-/luftmotstand) så brukes det vindtuneller eller slepetanker for å optimalisere formen på fly, biler og båtskrog.

 

Flyvinger er utformet slik at det oppstår minst mulig virvler rundt vingen, men dette forutsetter at vingen ikke har for stor vinkel mot luftstrømmen. Blir vinkelen for stor forsvinner løftet, og flyet faller ned (flyet "staller").

dragtl6.jpg

Lenke til kommentar
Sensorene i bakken på kameraet synes jeg forøverig og huske at var magnetiske (og ikke vekter som mange tror)

Hvordan fungerer dem med magnetisme?

Jeg vet hvertfall at de er vektavhengige på den måten at det må en viss vekt til å utløse dem. Motorsykler f.eks utløser dem jo ikke.

Om de løser ut for motorsykler eller ikke spiller ingen rolle, for motorsykler har bare registreringsskilt bak. Så selv om motorsykler registrereres og fotograferes i en fotoboks så har påtalemyndighetene ingen mulighet til å finne synderen.

 

I England tas bildet bakfra, nettopp av denne årsaken, så der er ikke motorsykler immune mot fartsbokser, slik de altså er i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...