Fruktkake Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hvor lenge kan slike personer som trenger en lastebil for å flytte på seg (veldig overvektige) overleve uten mat såfremt de får drikke? Lenke til kommentar
dj_vega Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hvor lenge kan slike personer som trenger en lastebil for å flytte på seg (veldig overvektige) overleve uten mat såfremt de får drikke? Tja, sånn ca like lenge som "ikke overvektige", da jeg tviler på at kropen klarer å få noe vann ut av fettet på kroppen. Muligens noen timer at overvektige svetter ofte mer, og dermed mister raskere veske. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Men de får jo drikke. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Kroppen kan ikke leve kun på fett, den trenger også mange andre næringsstoffer. Så jeg ville gjettet på cirka like lenge, muligens litt lenger enn tynne folk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Vil nok bli litt lengre. David Copperfield eller hva han heter, satt jo i et glassbur i 40 døgn uten noen form for mat. Det eneste han fikk av næring var vann gjennom en tube. Han mistet dog mange kilo, og hadde i forkant spist seg feit, og brukte flere uker, om ikke måneder på å komme seg i normal form igjen. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Dersom jordas måne blir vesentlig tyngre i løpet av noen år fordi den blir kolonisert av mennesker, ville dens bane rundt jorda blitt påvirka av dette? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Månen veier 73,5 trillioner tonn, så litt kolonisering kommer neppe til å endre dens bane i merkbar grad. Det skal med andre ord ekstremt mye til for at den blir «vesentlig tyngre». Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Månen veier 73,5 trillioner tonn, så litt kolonisering kommer neppe til å endre dens bane i merkbar grad. Det skal med andre ord ekstremt mye til for at den blir «vesentlig tyngre». Forsvinnende lite ja.. Sære meg begynte jo å regne på dette da.. Hvis vi forutsetter samme befolkningstetthet som på jorda (6mrd folk) får vi rundt 11,7 stykker pr km². Det blir 444.510.130 personasjer i alle forskjellige størrelser tilsammen. Deretter ganger vi det med en total snittvekt på 50kg pr. pers., og da tenker jeg at jeg har tatt kraftig i på vekten. Da blir det 22.225.510.130 kg. Så regner vi med at èn% av området er bygningsmasse, og da har jeg regnet *kun* betong med egenvekt på 2,8kg/liter. Det skulle bli sånn i området 1.060.394.184.000 kg. Totalt vil det bli 1.082.619.694.070 kg ca 1,08mrd. tonn. Totalt vil vel det være en masseøkning av månen på rundt 0,00000000147%. Hmm, tror ikke månen faller ned med det første.. Hvis jeg ikke har rotet meg totalt og fullstendig vekk i kommafeiler her så skulle det bli riktig.. Her er tallene jeg brukte: 6.000.000.000 mennesker à 50kg Jordas radius: 6.378km. 4*pi*r² = 511.185.932,5km² Befolkningstetthet 11,74 personer/km² Månens radius: 1.736km. = 37.871.220,9km² (*11,74 = 444.510.129,6 folk) Bygningsmasse 1% i ren betong, egenvekt 2800kg/m³ Jeg har ikke tatt med biler, båter eller fly, men jeg regner med at totalvekten på dette skulle bli "forsvinnende liten" i sammenhengen. En annen ting er at jeg nå har brukt "jordiske" vekter. Massen er jo den samme, men gravitasjonskraften på månen er 1/6 av jordens, så i "veid vekt" må tallene mine deles på 6, og da er vel den reelle vektøkningen enda mindre.. Eller hva? Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) En annen ting er at jeg nå har brukt "jordiske" vekter. Massen er jo den samme, men gravitasjonskraften på månen er 1/6 av jordens, så i "veid vekt" må tallene mine deles på 6, og da er vel den reelle vektøkningen enda mindre..Eller hva? Vekten på månen er vel også oppgitt med "jordisk" vekt. Og da trenger du vel ikke å dele på 6? I hvert fall ikke på det med % økning. amirite? Endret 21. august 2008 av Shinganzer Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vekten på månen er vel også oppgitt med "jordisk" vekt. Og da trenger du vel ikke å dele på 6? I hvert fall ikke på det med % økning. amirite? yesyouare Glemte meg i et svakt øyeblikk. Massen er jo konstant. Det er jo egentlig gravitasjonskraften vi måler når vi regner "vekten". Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Hvorfor staves det engelske ordet "Whoa" som det gjør? Etter min engelskforståelse ville dette normalt uttales noe som "wo-a"(rett frem), mens den faktisk uttalen av whoa er mer som "wow" men uten A-lyd. Ligner på "woe". Finnes det noen logisk forklaring, kan noen som ikke har hørt ordet, lese det og uttale det riktig? Endret 21. august 2008 av toth Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvorfor staves det engelske ordet "Whoa" som det gjør?Etter min engelskforståelse ville dette normalt uttales noe som "wo-a"(rett frem), mens den faktisk uttalen av whoa er mer som "wow" men uten A-lyd. Ligner på "woe". Finnes det noen logisk forklaring, kan noen som ikke har hørt ordet, lese det og uttale det riktig? Hmm, nå jobber jeg i et engelsk/amerikansk miljø, og "whoa" uttales vel mere som "hoo-aa" mens "wow" uttales "wåow" eller "wæow". Da blir vel "whoa" å gå under samme regel som f.ex "who" (hvem) som uttales "hoo". elns.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvorfor staves det engelske ordet "Whoa" som det gjør?Etter min engelskforståelse ville dette normalt uttales noe som "wo-a"(rett frem), mens den faktisk uttalen av whoa er mer som "wow" men uten A-lyd. Ligner på "woe". Finnes det noen logisk forklaring, kan noen som ikke har hørt ordet, lese det og uttale det riktig? Hmm, nå jobber jeg i et engelsk/amerikansk miljø, og "whoa" uttales vel mere som "hoo-aa" mens "wow" uttales "wåow" eller "wæow". Da blir vel "whoa" å gå under samme regel som f.ex "who" (hvem) som uttales "hoo". elns.. "Hoo-aa" tror jeg er et annet ord. Ifølge ordbøker er "whoa" ordet man brukte/bruker for å bremse hester. Og som vi alle har sett på westernfilmer, er det mer "woe" eller i lydspråk "oåo" Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ok, da prøver vi å forklare det slik da: http://en.wiktionary.org/wiki/whoa Regner med det har noe med diftonger da, og "oa" uttales forskjellig basert på øvrig konsonantsammensetning i ordet. Det samme har vi jo i f.ex "steak" som *egentlig* burde uttales "stiik", men uttales "steik". Eller vår (kjære) ex-president Ronald Reagan som heter "reigan" og ikke "riigan". Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det kan vel varriere litt i presis hvordan det sies/ropes. Men jeg vil si whoa utales mer oååo, og wow blir mer oææo. Og btw, sitatet i signaturen din tooth er så bra. Humrer hver gang jeg leser den. Savage ftw. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vekten på månen er vel også oppgitt med "jordisk" vekt. Og da trenger du vel ikke å dele på 6? I hvert fall ikke på det med % økning. amirite? yesyouare Glemte meg i et svakt øyeblikk. Massen er jo konstant. Det er jo egentlig gravitasjonskraften vi måler når vi regner "vekten". Tenkte berre å nemne at dette problemet er allereide oppdaga og løyst på jorda. Vi får nemelig det samme problemet her, sidan jorda ikkje er heilt sirkelrund så er havoverflata litt nærmare sentrum av jorda ved ekvator en den er ved pol områda. Dette slår ut f.eks ved kjøp av x antall tonn polar fisk som skal selgast til afrika, då fisken er lettare i polarhavet en den er ved ekvator. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tenkte berre å nemne at dette problemet er allereide oppdaga og løyst på jorda. Vi får nemelig det samme problemet her, sidan jorda ikkje er heilt sirkelrund så er havoverflata litt nærmare sentrum av jorda ved ekvator en den er ved pol områda. Dette slår ut f.eks ved kjøp av x antall tonn polar fisk som skal selgast til afrika, då fisken er lettare i polarhavet en den er ved ekvator. Du har det akkurat motsatt av riktig.. Havet er lengere unna sentrum ved ekvator enn ved polene og fisken blir "lettere" ved ekvator enn i polhavet.. Men det er snakk om sånn der 0,5%. http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_gravity Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det kan vel varriere litt i presis hvordan det sies/ropes. Men jeg vil si whoa utales mer oååo, og wow blir mer oææo. Det er vi enige om.. Jeg mente bare at "whoa" ligner mer på "wow" i uttale enn på "(v)ooa" som man naturlig leser det om man ikke har hørt det.Og btw, sitatet i signaturen din tooth er så bra. Humrer hver gang jeg leser den. Savage ftw. (toth, ikke tooth ) Takker for det, Adam er selvsagt inspirasjonen ja! Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvordan fungerer fotobokser? That is - hvilket måleprinsipp benyttes? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) 2 stykk sensorer i asfalten. En liten boks ved veien tar tiden fra den ene sensoren til den andre. Stolpen med kamera er kun kamera og blitz. Endret 21. august 2008 av khaffner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå