Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg har lurt litt på, hvorfor er det sånn at når jeg ligger litt på en side av kroppen for å sove så MÅ man tilslutt bytte pga det verker eller noe sånt. Klarer ikke helt forklare tingen, men føles som hvis man legger seg på siden, så er ryggen som et timeglass hvor sanda renner ned i bunnen av ryggen, når alt er rent ned må man bytte side.

Lenke til kommentar

Er ingen av insektene som ble sagt nøkkelarter? Ingen planter eller andre dyr som er avhengig av den? Det blir ingen over-eller underpopulasjon hvis en av artene forsvinner? Jeg ser for meg at edderkopper trenger mygg som mat, planter trenger veps for å forplante seg, kadavre trenger fluer til å råtne fornuftig. Finnes det noen insekter som ikke har NOEN (nevneverdig) innvirkning på økosystemet?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på, hvorfor er det sånn at når jeg ligger litt på en side av kroppen for å sove så MÅ man tilslutt bytte pga det verker eller noe sånt. Klarer ikke helt forklare tingen, men føles som hvis man legger seg på siden, så er ryggen som et timeglass hvor sanda renner ned i bunnen av ryggen, når alt er rent ned må man bytte side.

Det *kan* være fordi du er dårlig trent? Jeg har noe av det samme, etter å ha sovet noen timer(6-8) har jeg vondt 'under vingene', det er såpass at jeg våkner av det og er vanskelig å sove mer. Dette er noe som forsvinner hvis jeg begynner å trene, noen uker/måneder med allsidig styrketrening er alt som skal til så kan jeg sove dobbelt så lenge uten å kjenne noe som helst.

Min lille teori er at når jeg er dårlig trent blir spenningsforholdene i kroppen feil og knokler blir liggende å gnage på muskler etc. Litt som et ekstremt dårlig bardunert telt.

Lenke til kommentar
Er ingen av insektene som ble sagt nøkkelarter? Ingen planter eller andre dyr som er avhengig av den? Det blir ingen over-eller underpopulasjon hvis en av artene forsvinner? Jeg ser for meg at edderkopper trenger mygg som mat, planter trenger veps for å forplante seg, kadavre trenger fluer til å råtne fornuftig. Finnes det noen insekter som ikke har NOEN (nevneverdig) innvirkning på økosystemet?

Ganske sikker på mygg, mulig vepsen hjelper til med pollenering men vet ikke om den har andre 'funksjoner'.

At alle arter har en funksjon utover egen overlevelse er en veldig utbredt misforståelse. Det henger vel igjen fra den tiden hvor det var god latin å hevde at Gud har en plan med alt. ;)

Lenke til kommentar

'Noe' er veldig forskjellig fra 'nøkkelart'.

Selvfølgelig har myggen noe å si, mange spiser den og den stresser svært mange andre ved sitt nærvær men hvis den skulle bli borte ville de artene som spiser den uten videre finne seg andre ting å spise og de som er plaget av myggen vil merke at den er borte men verden ville klart seg utmerket uten.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på en stund,- hvor er egentlig restene etter Adolf Hitler dumpet?

De brente han og begravet han (samtidig?), så de ligger vel et sted i Berlin.

Mener at jeg har hørt at russerene fant levningene og dumpa det i et eller annet hav..?

Det var en god del som skjøt seg selv i Hitler sin bunker, når russerne var på vei inn i Berlin. Hitler og frue tok gift tror jeg. Tror han ble brent opp med en hel del liter bensin. Var hvertfall dette som ble skildret i filmen "Der Untergang" som skal være veldig historisk korrekt.

I følge "Der Untergang" skjøt Hitler (og fruen?) seg selv i hodet. Ungene fikk gift. Liket av Hitler ble så brent med bensin.

Alltid lurt på om hjernen noen gang kan bli full av informasjon.. :hmm: Blir den aldri full, eller blir gammel informasjon 'slettet' fra minnet for å skape plass til ny info.?

Hva tror dere?

Hjernen har en endelig masse, så den kan i alle tilfeller ikke lagre uendelig med informasjon.

AtW

Jeg har hørt at hjernen er merkelig iom. at den får mer "kapasitet" jo mer den lærer/husker.

Lenke til kommentar

Ifølge Guiness World Records er den ukrainske Leonid Stadnyk verdens høyeste mann, som fortsatt er i live. Han målte i 2006 2,57m.

http://www.guinnessworldrecords.com/record...n_-_living.aspx

Det er også en veldig høy mann fra Mongolia, med navn Bao Xishun. Han var tidligere verdens høyeste mann, før den Leonid Stadnyk slo rekorden.

Endret av Thantophobia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...