Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Min morfar døde nylig, og skal derfor begraves. Begravelsen er kristelig, og min mor nevne noe om at vi i familien skulle møte i kirken litt før de andre. Det jeg lurer på er hva vi skal gjøre da. Grunnen er fordi at hvis det er noe slikt som å be for han osv. så vil ikke jeg være med, fordi jeg er på ingen måte kristen, eller religiøs.

Kondolerer.

Det har ikke vært noen bønn i sånne situasjoner i de 5 begravelsene jeg har vært så nær familie at jeg skulle møte opp litt før. Det er derimot litt orientering om ha som skal skje, hvordan og kanskje spørsmål fra presten om hvordan man skal gjøre diverse ting som ennå ikke er avtalt. F.eks siste kontroll på at alle som skal bære kista er til stede, når dørene åpnes, hvem som skal gå først ut osv.

Hvis begravelsen skjer på et krematorium så er det vanlig at familien går ut først og står ved utgangen og hilser på alle som kommer ut og kondolerer.

Jeg lurer også på om begravelse er gyldig grunn til å få fri fra skole på, og om det skal telle på vitnemålet.

Det er gyldig fraværsgrunn, men jeg vet ikke om det blir stående på vitnemålet. Bare si i fra på skolen noen dager i forveien og be om å ikke få det på vitnemålet.

Synes så absolutt du skal være der under en eventuell bønn og late som du bryr deg i respekt av din familie som familie.

Nå skal det neppe være noen bønn på forhånd, men jeg synes absolutt at familien bør respektere Zekes valg om å ikke være kristen og ikke tvinge han med på religiøse ting han ikke vil være med på. Zeke bør si i fra på forhånd til familien om hva han ikke finner seg i å være med på så det ikke blir noen overraskelser.

Å være med på kristenreligiøse gravferder synes jeg er helt OK så lenge man slipper å simulere bønn eller delta på andre ting man ikke vil være med på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min morfar døde nylig, og skal derfor begraves. Begravelsen er kristelig, og min mor nevne noe om at vi i familien skulle møte i kirken litt før de andre. Det jeg lurer på er hva vi skal gjøre da. Grunnen er fordi at hvis det er noe slikt som å be for han osv. så vil ikke jeg være med, fordi jeg er på ingen måte kristen, eller religiøs.

Det har ikke vært noen bønn i sånne situasjoner i de 5 begravelsene jeg har vært så nær familie at jeg skulle møte opp litt før. Det er derimot litt orientering om ha som skal skje, hvordan og kanskje spørsmål fra presten om hvordan man skal gjøre diverse ting som ennå ikke er avtalt. F.eks siste kontroll på at alle som skal bære kista er til stede.

Jeg lurer også på om begravelse er gyldig grunn til å få fri fra skole på, og om det skal telle på vitnemålet.

Det er gyldig fraværsgrunn, men jeg vet ikke om det blir stående på vitnemålet. Bare si i fra på skolen noen dager i forveien og be om å ikke få det på vitnemålet.

Synes så absolutt du skal være der under en eventuell bønn og late som du bryr deg i respekt av din familie som familie.

Nå skal det neppe være noen bønn på forhånd, men jeg synes absolutt at familien bør respektere Zekes valg om å ikke være kristen og ikke tvinge han med på religiøse ting han ikke vil være med på. Zeke bør si i fra på forhånd til familien om hva han ikke finner seg i å være med på så det ikke blir noen overraskelser.

Å være med på kristenreligiøse gravferder synes jeg er helt OK så lenge man slipper å simulere bønn eller delta på andre ting man ikke vil være med på, eller oppfører seg respektløst mot andre (f.eks det å døpe barn).

Takker for utfyllende svar. ;) Ja jeg er enig. Jeg skal for eksempel være med å bære kisten, og være tilstede. Om det var snakk om noe bønner og slikt, så skulle jeg heller ikke laget noen sak av det. Heller sagt ifra på forhånd at jeg ikke ville være med på det, og hvorfor. ;)

EDIT: Vekk med stor, unødvendig quote.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Takker for utfyllende svar. ;) Ja jeg er enig. Jeg skal for eksempel være med å bære kisten, og være tilstede. Om det var snakk om noe bønner og slikt, så skulle jeg heller ikke laget noen sak av det. Heller sagt ifra på forhånd at jeg ikke ville være med på det, og hvorfor. ;)

Slike tilstelninger kan ofte være en utfordring. På den ene siden skal man ikke støte familiemedlemmer og andre deltakere, og på den andre siden skal man ikke gjøre noe man ikke mener eller er ukomfortabel med.

Selv er jeg ateist men min sønn er døpt i kirken etter ønske fra min samboer og hennes familie. På forhånd hadde jeg en lang samtale med presten hvor jeg klargjorde mitt syn og vi diskuterte selve dåpen. Jeg ønsket å være tilstede under seremonien samtidig som jeg ikke ønsket å ha noen aktiv del av selve dåpshandlingen. Løsningen var at jeg valgte å følge seremonien fra galleriet der organister sitter og spille et musikkstykke sammen med organisten. Det ble en fin opplevelse for alle, samtidig som jeg ikke behøvde å gjøre eller si noe i strid med min overbevisning under seremonien.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke personlig kristen, men jeg er både døpt; konfirmert og kommer nok også til å gifte meg i kriken. Dette har både med tradisjon, og det at jeg synes disse "ritualene" er flotte, å gjøre. Som sagt, så er jeg ikke personlig kristen, men ville ikke lagd noe leven i barnas barnedåp av den grunn f.eks. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke personlig kristen, men jeg er både døpt; konfirmert og kommer nok også til å gifte meg i kriken. Dette har både med tradisjon, og det at jeg synes disse "ritualene" er flotte, å gjøre. Som sagt, så er jeg ikke personlig kristen, men ville ikke lagd noe leven i barnas barnedåp av den grunn f.eks. :)

Jeg er også slik.

Men en kompiss er litt imot sånne kristne folk.

Han er ikke satanist eller lign, men meningene hans er veldig festlige.

"Bibler kan brukes til rullepapir - Nei, han røyker ikke"

"Himmelen og Hellvette er funnet opp av Kristendommen"

"Banneordene er også funnet opp av kristendommen"

"Overkristne folk* har ikke noe skikkelig liv"

*D.V.S Folk som er ekstremt kristne, aldri banner, altid siterer bibelen i ALLE sammenhenger.

Jeg synes han er litt ekstrem, men han er jærbu og snakker veldig bredt, og han snakker på en festlig måte.

Men nokk OT fra min side.

Finnes det personer som har overlevd et liv? :p

Alltid lurt på om hjernen noen gang kan bli full av informasjon.. :hmm: Blir den aldri full, eller blir gammel informasjon 'slettet' fra minnet for å skape plass til ny info.?

Hva tror dere?

Vell, jeg tror at ting som interiserer blir "lagret" i en plass av hjernen som aldri blir full, og kjedelige ting blir lagret i en plass der plassen er liten så det eldste blir slettet først. :p

Lenke til kommentar
ved hvilken hastighet utløses en normal airbag ved viltpåkjørsel?

Det kommer an på hva for slags vilt du treffer og ikke minst hvordan du treffer den.

Frontkolliderer du med et høyt dyr vil du sannstnligvis bare treffe beina med panseret og er du heldig vil den fly over bilen. Er du uheldig får du den gjennom frontruta og da er det ikke noe stort poeng med airbag.

Lenke til kommentar
Alltid lurt på om hjernen noen gang kan bli full av informasjon.. :hmm: Blir den aldri full, eller blir gammel informasjon 'slettet' fra minnet for å skape plass til ny info.?

Hva tror dere?

Hjernen har en endelig masse, så den kan i alle tilfeller ikke lagre uendelig med informasjon.

AtW

Lenke til kommentar

dette hører nok ikke til snedige ting elns. men skolen starter snart. og jeg vet ikke om jeg har komt inn

1 ELELE1---- Elektrofag (Ordinært løp) 11019 JÅTTÅ VIDEREGÅENDE SKOLE 18.08.2008, kl. 09:00 Svart JA til plass Ikke svart

wtf? har jeg komt inn eller ikke? trenger svar kjapt

ikke svart står under svartstatus btw

har heller ikke mottatt brev heller :(

Lenke til kommentar

Det går fint an å være tilstede og å vise respekt i en slik situasjon selv om man ikke aktivt deltar i de religiøse ritualene. Å være taus mens andre synger salmer eller ber er greit, og det er nok få som reagerer på sånt, så lenge du ikke tydelig demonstrerer din motvilje.

Jeg ville neppe forklart på forhånd hvorfor jeg ikke vil ta aktivt del i de religiøse ritualene. Lag minst mulig oppstuss rundt din mangel på deltagelse, og du vil bli respektert av de andre. Hvis noen spør etterpå, så kan de få en enkel forklaring da. Hvis ingen spør, så har du kunnet vise avdøde og de andre pårørende din respekt og din medfølelse.

Å være med å bære kista er ingen spesielt religiøs handling, men en nødvendig handling for å flytte kista fra ett sted til et annet. Blir du spurt om dette, så takk ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...