Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke snedig i den forstand, men det er snedig hvorfor Lånekassen ikke har skrevet noe om dette på skjemaet.

____

Hvor farlig er det å røyke 10 sigaretter en gang i måneden?

9123197[/snapback]

<----->

Noe sånt.

Finnes nok ikke noe fasitsvar på det. Om sigaretter jevnt over fungerte likt på alle ville vel f.eks lungekreft ha inntruffet i en høyere grad, samt på et omtrent forutsigbart tidspunkt for mange.

Tviler på at det er veldig farlig for helsen din i forhold til mye annet, men spesielt smart er det vel ikke.

Lenke til kommentar
Hvor farlig er det å røyke 10 sigaretter en gang i måneden?

9123197[/snapback]

I følge denne statistikken dør det ca 41-44.000 nordmenn hvert år. Av disse dør ca 10% av "sykdommer i åndedrettsorganene". Det sto ikke noe mer spesifikt enn det men jeg vil tro at en stor del av de rundt 4000 døde av røyking som indirekte årsak. Anslagsvis 2-3.000.

Denne siden sier at ca 20.000 nordmenn får kreft hvert år og at ca halvparten av de dør av kreften.

Nå er sikkert kreft langt mer utbredt blant storrøykere enn en som røyker bare 10 sigaretter hver måned, men hvis jeg skal gjette så tror jeg det gir en viss risiko det også. Kreftrisikoen ligger i så fall litt over risikoen for ikkerøykere, kanskje ca 50% i stedet for ca 40%. I tillegg så har man risiko for å få astma, kols, åreknuter og en del andre røykerelaterte sykdommer. Det har jeg ingen tall på. 10 sigaretter per måned er ganske nært det å være ikkerøyker men man heller sikkert ørlite mot røykerne med tanke på risiko for ulike sykdommer.

Redigert: Jeg fant en side med mye info.

Kreftrisikoen øker lineært med antallet sigaretter. Det er ikke noe sikkert nedre antall sigaretter per dag eller per uke som man kan konsumere uten å øke risikoen for å utvikle kreft. Risikoen er større desto yngre en person er når han eller hun begynner å røyke.

Videre står det om risiko for Lungekreft, Hjerte og karsykdommer.

Ennå mer info: 1, 2, 3, 4.

Det er tydeligvis gjort mye forskning på risikoer ved røyking opp gjennom årene og dette materialet viser hvor høy risiko det gir for en rekke ulike ting. Mulig det ble litt for mye lesestoff og litt mer detaljert enn du hadde håpet på, men nå er det i hvert fall ikke underdokumentert og bare synsinger du får som svar. ;)

Lenke til kommentar
Spiser fluer? Og evt hvor lenge kan de overleve uten mat, mi flue som er innestengt i colaflaska har levd lenge syns jeg...  :p

9123328[/snapback]

Inne i en colaflaske er det vel mye rester etter sukker som fluen kan patte i seg. :hmm:

Flue som kjæledyr? Kan den gjøre triks? :p

Endret av IQ
Lenke til kommentar

La oss si at jeg har lastet ned en film ulovlig. Har jeg da lov å spørre her på forumet hvordan jeg legger den på DVD? (For ordens skyld har jeg aldri lastet ned en piratkopi :whistle: )

jeg vil minne om ordensreglenes #8.

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
La oss si at jeg har lastet ned en film ulovlig. Har jeg da lov å spørre her på forumet hvordan jeg legger den på DVD? (For ordens skyld har jeg aldri lastet ned en piratkopi :whistle: )

jeg vil minne om ordensreglenes #8.

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

9123894[/snapback]

Hvis du laster ned ISO, og spørr hvordan å brenne den ut, så ja, det er lov :) Hvis du ikke linker til nedlastningssiden, eller sier at du har lasta den ned, og heller sier du har laget den selv ;)

Lenke til kommentar
Du trenger en Mentos pakke og en Cola Light! ;)

Hvis du ser i spørsmålet hans ser du han har prøvd Cola Light og det funket ikke, han har også fått svar som "avslutter" spørsmålet hans...

9125078[/snapback]

Jeeezes, sorry da :) Prøvde bare å hjelpe da :ermm:

EDIT: For meg funka det ihvertfall veldig bra med Cola Light, når jeg ved et uhell mista en Mentos oppi Cola-boksen i en buss! :cry:

Hvilken spillserie er verdens eldste? Der det fortsatt kommer spill ut?
Endret av KoffeiinKaniin
Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med "spillserie". Med litt slakke definisjoner kan man vel si Pong, for det hender rett som det er at nye versjoner lanseres. Jeg ville imidlertid stilt kravet at spillene var mer eller mindre laget og utgitt av samme selskap hele tiden. Kan det være Mario?

Lenke til kommentar
Min yngre broder fikk høre om dette med å blande Cola og Mentos for en liten stund siden. Selvfølgelig ville han teste dette selv, men nøyaktig hvilke ingredienser trenger man? Han testet med vanlig Light, og med Zero, men ingen av dem funket. Noen som vet hva som ble gjort galt?

Funker Mentosene i Norge til dette? Har ikke de sånn tynn hinne over hele dropsen som stopper "nucleation" effekten? Ikke at jeg har prøvd noe særlig mye, men har ikke fått det til å funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...