Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor, og hvordan lager de gule popkorn på kinoen?

Er vel pga smøret de bruker antar jeg.

Ja. Tror jeg kan bekrefte dette, at det er fordi det brukes smør til poppingen instedenfor olje.

 

Edit: Nei jeg tok feil

 

Hos oss (jobber på kinokiosk her i Bergen) bruker vi kokosnøttolje som inneholder betakaroten og et gult finkornet salt. Saltet og oljen er med på å gjøre popcornet gult.

 

Begynner i grunn å bli litt lei popcorn nå.

 

Maisen og oljen er importert inn fra USA, saltet vet jeg ikke helt hvor kommer fra.

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t525431.html

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er oddsen for å få tvillinger, trillinger, firlinger, femlinger, sekslinger og sjulinger? Går det ann å få flere enn det på en gang?

 

Rekorden er visst 15. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_multi...aplets_.2815.29

 

 

Angående odds, fra wikipedia:

 

In North America, dizygotic twinning occurs about once in 83 conceptions, and triplets about once in 8000 conceptions. To put this into perspective, in the US in 2003 there were over 136,000 multiple human births. [1] A traditional approximation of the incidence of multiple pregnancies is as follows:[2]

Twins 1:80

Triplets 1:80² = 1:6400

Quadruplets (Etc) 1:80³ = 1:512,000[2]

 

Så da er det bare å fyre opp kalkisen og leke seg.

 

Barn	Sjanse 1/n
2	6 400
3	512 000
4	40 960 000
5	3 276 800 000
6	262 144 000 000
7	20 971 520 000 000
8	1 677 721 600 000 000
9	134 217 728 000 000 000
10	10 737 418 240 000 000 000
11	858 993 459 200 000 000 000
12	68 719 476 736 000 000 000 000
13	5 497 558 138 880 000 000 000 000
14	439 804 651 110 400 000 000 000 000
15	35 184 372 088 832 000 000 000 000 000

 

Metoden er sikkert ikke så nøyaktig når det er snakk om "mange" barn, men det er litt morsomt å se på tallene :p

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar
Er det noen tilfeller av siamesiske trillinger? :O

 

Can conjoined triplets (or other higher multiples) exist? Dr. Rowena Spencer's 2003 book Conjoined Twins: Developmental Malformations and Clinical Implications discusses several cases of supposed conjoined triplets and quadruplets, most of which consist of one autosite with a number of parasites or acardiac twins (see above). However, a 2004 article in The American Journal of Obstetrics and Gynecology describes a case of parapagus dicephalus dibrachius dipus twins with triplet joined to the shared sternum, in the manner of xiphopagus twins. All three fetuses were well-formed and had approximately normal heads and extremities. This article provides conclusive proof that conjoined triplets, although extremely uncommon, can occur.

 

Hentet herfra:

 

http://www.phreeque.com/conjoined_twins.html

Lenke til kommentar
Er det noen tilfeller av siamesiske trillinger? :O

 

"Can conjoined triplets (or other higher multiples) exist? Dr. Rowena Spencer's 2003 book Conjoined Twins: Developmental Malformations and Clinical Implications discusses several cases of supposed conjoined triplets and quadruplets, most of which consist of one autosite with a number of parasites or acardiac twins (see above). However, a 2004 article in The American Journal of Obstetrics and Gynecology describes a case of parapagus dicephalus dibrachius dipus twins with triplet joined to the shared sternum, in the manner of xiphopagus twins. All three fetuses were well-formed and had approximately normal heads and extremities. This article provides conclusive proof that conjoined triplets, although extremely uncommon, can occur."

http://uk.answers.yahoo.com/question/index...18085151AAIwpRZ

Lenke til kommentar
Ganske rart at jeg og kjeklulf fant akkurat den samme infomasjonen samtidig (dog fra uavhengige kilder).

 

Ofte har jeg følt at folk begynner å snakke om noe jeg allerede tenker på. Er det en vitenskaplig forklaring på dette?

Kilden Yahoo bruker er den Kjekkulf ga ;) , det var kun et sitat der.

Men takker for svaret fra begge.

 

Det er vel flere tanker i underbevisstheten som trigges under spesielle ord som nevnes. Tenk på alle gangene folk starter å snakke om noe du ikke tenker på, sett det i sammenheng og statistikken viser at det er relativt liten sjanse for hver gang et tema bringes opp av en annen person så tenker du på det, men når du ser på alle gangene et tema faktisk kommer opp så vil det treffe et par ganger :) .

Lenke til kommentar
Hvorfor synes folk flest at kjøttprodukter smaker bedre enn fiskeprodukter? Det er jo proteiner begge deler, og like næringsrikt?

Hvem er egentlig folk flest i denne sammenheng?

 

Jeg er oestlending men har vokst opp i en familie hvor vi har hatt over snittet god tilgang paa fisk, samt kunnskap om hvordan den skal tilberedes og jeg synes det er paafallende hvor mange av mine kamerater som i utgangspunktet ikke liker fisk men synes det er godt hvis de faar det skikkelig tilberedt.

 

Saa naar 'folk flest' ikke liker fisk er det fordi moedrene deres har oedelagt fisken under tilbereding(pluss at innholdet i fiskedisker paa oestlandet ofte er soergelige saker)

Lenke til kommentar
Er der eit vitskapeleg ord på dette?

Snodige tilfeldigheter :) De skjer hele tiden og har fått sitt eget ordspråk "snakker om sola så skinner den". Tenk på alle de 999999 snodige tilfeldighetene som ikke skjedde. Da er det kanskje ikke rart at det dukker opp en snodig tilfeldighet i blant.

Lenke til kommentar
Hvorfor synes folk flest at kjøttprodukter smaker bedre enn fiskeprodukter? Det er jo proteiner begge deler, og like næringsrikt?

Hvem er egentlig folk flest i denne sammenheng?

 

Jeg er oestlending men har vokst opp i en familie hvor vi har hatt over snittet god tilgang paa fisk, samt kunnskap om hvordan den skal tilberedes og jeg synes det er paafallende hvor mange av mine kamerater som i utgangspunktet ikke liker fisk men synes det er godt hvis de faar det skikkelig tilberedt.

 

Saa naar 'folk flest' ikke liker fisk er det fordi moedrene deres har oedelagt fisken under tilbereding(pluss at innholdet i fiskedisker paa oestlandet ofte er soergelige saker)

 

Jeg selv er definitivt blant de som liker fisk. Det er ikke mange ting som smaker bedre enn nykokt torsk med rømme og potet og agurk-salat. Men nå har jeg jo skikkelig tare-torsk i fryseren, fanget fra en øy ut mot havet, og likevel går det i pølser og kjøttdeig og denslags. Har også fiskekaker liggende, og jeg synes ikke dette smaker dårlig heller, men de har ligget så lenge i kjøleskapet at det er vel på tide å kaste de snart.

 

Edit: barn er vel også den ultimate sannhetstesten på hvilken mat som er velsmakende, siden de ikke har lært hva som smaker godt, men bare reagerer helt ærlig, og barn flest liker jo bedre kjøttprodukter som f.eks. pølser enn fiskeprodukter. Jeg prøvde meg f.eks. på laksepølser til guttungen, men det spyttet han fort ut.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...