Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan hadde kuler sett ut i verdensrommet dersom man klarte å avfyre en pistol?

 

De hadde blitt skutt ut i uendeligheten, altså aldri sluttet å gå fremover i den retningen og med den hastigheten kulen hadde blitt skutt ut med, men sannsynligvis hadde den blitt tatt opp av et eller annet tyngdekraft-felt etter en stund. Har ikke så mye peiling, men det er hvertfall det jeg forestiller meg.

Lenke til kommentar
Hvor i munnen/svelget er stedet man må kjøle ned for å få brainfreeze?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_freeze

¨The effect occurs when something very cold, such as ice cream, touches the top palate in the mouth. The blood vessels constrict due to the cold. As the palate warms, the blood vessels suddenly enlarge and the blood rushes back to the blood vessels. The nerves in this area send a signal for pain to the front of the brain, resulting in a brief headache.

Antar at "top palate" betyr den litt ruglete flaten øverst i munnhulen, ovenfor tungen, dette er vel også en av de hardeste delene i munnen utenom tennene, og det vil da være naturlig å tro at det er skjelett der som overfører kulde videre til hodeskallen og dermed kjøler ned hjernen.

At man føler at det er hjernen som fryses er kun en opplevelse, for selve hjernen har ingen følenerver. Derfor kan hjernekirurgene operere i hjernen mens pasienten er lys våken uten lokalbedøvelse av selve hjernen. Man lokalbedøver kun hud, muskler og hinnen (posen) som ligger mellom skallen og hjernen slik at man åpne skallen. Dette at selve hjernen ikke har følenerver er spesielt nyttig ved hjerneoperasjoner, for ved å gi svake elektriske impulser i hjernevevet kan finne ut om området er i bruk eller ikke. Er området i bruk og friskt, så får man en øyeblikkelig reaksjon fra pasienten, f.eks ved at vedkommende ufrivillig løfter armen eller gjør noe annet, sier noe, opplever noe eller lignende. Et område som er sykt (f.eks selve kreftsvulsten) vil ikke gi noen reaksjon. På denne måten kan skjære ut kun svulsten og ingenting av det friske vevet rundt, alt mens pasienten er ved full bevissthet. Denne metoden har gjort at det har blitt større sjangs for å overleve hjernesvulstoperasjoner uten mén enn tidligere, forutsatt at kreften ikke har rukket å spre seg.

Lenke til kommentar

I matematikk, er det et felt som heter kompleks analyse. Her regner man med komplekse størrelser og med det komplekse plan.

 

Hva menes egentlig med den imaginære størrelsen av det komplekse tallet? Kan noen forklare meg hvordan/hvorfor det er mulig å bruke imaginære størrelser til å analysere/beskrive reelle fysiske prosesser?

Lenke til kommentar
Hvordan hadde kuler sett ut i verdensrommet dersom man klarte å avfyre en pistol?

 

De hadde blitt skutt ut i uendeligheten, altså aldri sluttet å gå fremover i den retningen og med den hastigheten kulen hadde blitt skutt ut med, men sannsynligvis hadde den blitt tatt opp av et eller annet tyngdekraft-felt etter en stund. Har ikke så mye peiling, men det er hvertfall det jeg forestiller meg.

 

Det er også helt riktig. ;)

Lenke til kommentar
*host*Geek*host*

Han er kanskje en geek, men det er han som får bedre karakterer i norsk rettskrivning enn deg. Det er han som vil få svar på en jobbsøknad først av dere to. Get my point? SKjerpings.

 

Ligger på en fin 5+, så jeg bryr meg ikke ;)

 

Sier egentlig mer om lærerene dine. Du kan ikke gi sterk eller svak (+ og -) standpunktkarakter, så da ligger du vel på en fin 5 - men eventuelle arbeidsgivere bryr seg neppe om akkurat dét. Hvorfor du absolutt må kalle en annen person en "geek" (noe som muligens ikke er det ordet du leter etter - prøv "pedant") fordi han retter på deg er en annen sak.

 

Hvordan hadde kuler sett ut i verdensrommet dersom man klarte å avfyre en pistol?

 

De hadde blitt skutt ut i uendeligheten, altså aldri sluttet å gå fremover i den retningen og med den hastigheten kulen hadde blitt skutt ut med, men sannsynligvis hadde den blitt tatt opp av et eller annet tyngdekraft-felt etter en stund. Har ikke så mye peiling, men det er hvertfall det jeg forestiller meg.

 

Det er også helt riktig. ;)

 

Kulen vil endre fart og retning når den blir påvirket av ytre krefter, som materie i rommet, tyngdefelt og lignende. Hadde rommet vært et perfekt vakuum ville kulen fortsatt i det uendelige, rett frem i konstant fart.

 

Men dette var vel heller ikke svar på spørsmålet? Kulen vil se ut som den gjør her på jorden. Grunnen til at kuler ser deformerte ut når man ser de blir pirket ut av lik, vegger og lignende (hvis det var dette du mente), er ganske enkelt fordi de smadres når de treffer målet.

Lenke til kommentar
I matematikk, er det et felt som heter kompleks analyse. Her regner man med komplekse størrelser og med det komplekse plan.

 

Hva menes egentlig med den imaginære størrelsen av det komplekse tallet? Kan noen forklare meg hvordan/hvorfor det er mulig å bruke imaginære størrelser til å analysere/beskrive reelle fysiske prosesser?

Et komplekst tall er på formen z = x + iy, der x = Re(z) er den såkalte reelle delen av tallet, og y = Im(z) er den imaginære delen. Hvis x = 0, kalles tallet et rent imaginært tall (bare imaginær del, ingen reell del). Jeg går altså ut i fra at det er tallet y du tenker på med den "imaginære størrelsen av det komplekse tallet".

 

Det viser seg videre at det er en matematisk sammenheng mellom den såkalte komplekse eksponentialfunksjonen (dvs. et tall opphøyd i i, den imaginære enheten), og de trigonometriske funksjonene (sinus, cosinus etc.). Denne sammenhengen kalles Eulers formel.

 

Mange fysiske systemer kan beskrives vha. differensialligninger, dvs. ligninger der det inngår en funksjon og den deriverte av funksjonen (f.eks. posisjon og fart). Et typisk slikt system er et lodd som henger i en fjær. Avhengig av hvordan systemet settes opp mht. massen av loddet og eventuell demping av svingningene, kan differensialligningen som beskriver systemet, få reelle eller komplekse løsninger. Det blir litt omfattende å ta dette i stor detalj, men en kompleks løsning av differensialligningen vil til syvende og sist gi en trigonometrisk funksjon som beskriver svingningen til loddet (trigonometriske funksjoner beskriver bølger/svingninger).

 

Vanskelig å forklare uten å bruke masse tid og detaljer, men håper du kjøper denne enkle forklaringen. :)

Lenke til kommentar
Hvor gjør man av amputerte kroppslemer på sykehus? Hundemat?

 

Joikakaker.

 

Nei, gjetter villt på at det blir brent opp, f.eks. blir det vel en del morkaker og navlestrenger fra fødeklinikkene og kreftinfiserte lunger og den slags, går jo ikke ann at de bare lar sånne ting ligge og slenge på en søppelfylling og utgjøre smittefare og det er vel ikke helt etisk riktig heller, så jeg satser på at de brenner det.

 

Edit: Mener jeg leste en artikkel om et feltsykehus i Irak en gang, og der tror jeg de gravde ned operasjons-avskjærene etter folk som hadde tråkket på miner f.eks. Men tviler på at dette er vanlig praksis ved større sykehus.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Jepp, ser ut som jeg hadde rett: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_waste

 

Disposal of this waste is an environmental concern, as many medical wastes are classified as infectious or biohazardous and could potentially lead to the spread of infectious disease. Examples of infectious waste include blood, potentially contaminated "sharps" such as needles and scalpels, and identifiable body parts. Infectious waste is often incinerated, and is usually sterilized if it is to be placed in a landfill.

Antar at de fleste kropsdeler blir ansett som smittefarlig avfall, og at de hvertfall ikke sender det til alminnelige søppelfyllinger hvis det er identifiserbare kroppsdeler.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Og et spørsmål fra meg:

Jeg hørte et sted at det er flere dyr enn bare noen mennesker som har sex med samme kjønn. Eneste forskjellen er at dyrene ikke nødvendigvis er homoseksuelle. Jeg tror delfiner er blant disse. Er dette sant, og hvilke flere dyr er det?

Det finnes såvidt man nå vet homoseksualitet blant alle dyrearter, f.eks:

sau: http://www.forskning.no/artikler/2002/november/1036587470.19

japanmakaker (aper): http://www.forskning.no/artikler/2003/februar/1045828587.22

bananfluer: http://www.forskning.no/artikler/2002/sept...r/1032338537.29

Lenke til kommentar

Ja, tror faktisk det er faktiske fuglereir som det blir lagd suppe av. Da er det snakke om reir fra tårnsvaler tror jeg, fuglene til disse består av strå som blir holdt sammen av spytt eller noe. Har ikke noe dokumentasjon som støtter det, var noe jeg så på tv en gang når jeg var liten.

Lenke til kommentar

* bird saliva ( in swiftlet )

 

The swiftlet is remarkable on two counts: the nest, made chiefly or entirely of saliva, is the basis of bird’s-nest soup; and, with the oilbird (q.v.), certain swiftlets are the only birds known to use echolocation to find their way around dark caverns, as do bats. The swiftlet’s “sonar” consists of clicking sounds at frequencies of 1,500 to 5,500 hertz—audible to the...

in apodiform: Importance to humans )

 

...of concentric layers of this salivary cement. These nests and, to a lesser extent, those of some other swiftlets are gathered commercially in the East Indies and form the base for the famous bird’s-nest soup of the Orient.

 

Britannica Online Encyclopedia

 

Culinary use

 

Main article: Bird's nest soup

 

Authentic bird's nest soup is made from nests of some species of swiftlet, mainly the Edible-nest (or White-nest) swiftlet (Aerodramus fuciphagus) and the Black-nest Swiftlet. Instead of twigs, feathers and straw, these swiftlets make their nest only from strands of their gummy saliva, which harden when exposed to air. Once the nests are harvested, they are cleaned and sold to restaurants. Eating swiftlet nest material is believed to help maintain skin tone, balance qi ("life energy") and reinforce the immune system. It is also believed to strengthen the lungs and prevent coughs, improve the constitution and prolong life. The nutritional value of 100 g of dry nest includes 49.9 g of water-soluble protein (including amido nitrogen, monoamine nitrogen, non-amino nitrogen, arginine, humin, histidine, lysine and cysteine), 30.6 g carbohydrate (glycoprotein and mucin), 4.9 g iron, 2.5 g inorganic salt (including potassium, sodium, calcium, magnesium, sulfur, phosphorus, silica and other trace elements), and 1.4 g fiber (Dictionary of Traditional Chinese Medicine, The History of Chinese Medicine and the Nutrition Table).

 

The energy contained in 100 g of swiftlet nest is 345 kcal. The nests are often served simmered in chicken broth.

 

Authentic bird's nest soup is quite popular throughout Asia. It is also extremely expensive; many western restaurants serve a less expensive version consisting of soup with noodles shaped to resemble a bird's nest.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiftlet#Culinary_use

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...