Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et spørsmål: På wikipedia.no står det at folketallet i Indonesia er 237 512 355. Hvordan kan man vite det eksakte tallet når noe av befolkningen bor i urskog der det nesten aldri har vært andre mennesker enn bare de fastboende?

 

De tar vel bare med den registrerte befolkingen i beregningen, altså de som har et fødsels- og personnummer.

Lenke til kommentar
Et spørsmål: På wikipedia.no står det at folketallet i Indonesia er 237 512 355. Hvordan kan man vite det eksakte tallet når noe av befolkningen bor i urskog der det nesten aldri har vært andre mennesker enn bare de fastboende?

 

De tar vel bare med den registrerte befolkingen i beregningen, altså de som har et fødsels- og personnummer.

Ok.. Eller er det den antatte befolkningen etter beregning fra årene før o.l.?

Lenke til kommentar

Nei, det tas med mer enn registrert befolkning. Hvordan de regner seg frem til det vet jeg ikke. Det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på, og tallene varierer i forhold til hvem som kommer med anslagene (insdtanser i USA, instanser i Europa osv.). Spesielt land i tredje verden mangler oversikt, så det blir gjort beregninger basert på økonomi, satelittbilder av bebyggelse og struktur, samt logaritmer for befolkningsvekst.

 

I det minste tror jeg det er slik.

Lenke til kommentar
Nei, det tas med mer enn registrert befolkning. Hvordan de regner seg frem til det vet jeg ikke. Det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på, og tallene varierer i forhold til hvem som kommer med anslagene (insdtanser i USA, instanser i Europa osv.). Spesielt land i tredje verden mangler oversikt, så det blir gjort beregninger basert på økonomi, satelittbilder av bebyggelse og struktur, samt logaritmer for befolkningsvekst.

 

I det minste tror jeg det er slik.

Kan vel til en viss grad høres fornuftig ut det ja...

Lenke til kommentar
Et spørsmål: På wikipedia.no står det at folketallet i Indonesia er 237 512 355. Hvordan kan man vite det eksakte tallet når noe av befolkningen bor i urskog der det nesten aldri har vært andre mennesker enn bare de fastboende?

Hørte en gang jeg gikk på skolen om et land der det hadde vært presidentvalg e.l., og over 100% av befolkningen hadde stemt. Det var fordi at man hadde tellt inbyggere fra fly, og hadde oversett en del tydligvis.

 

Eller kanskje som jeg også tenkte den gangen; korrupsjon. Men det var det som var den offisielle historien.

Lenke til kommentar
Et spørsmål: På wikipedia.no står det at folketallet i Indonesia er 237 512 355. Hvordan kan man vite det eksakte tallet når noe av befolkningen bor i urskog der det nesten aldri har vært andre mennesker enn bare de fastboende?

Hørte en gang jeg gikk på skolen om et land der det hadde vært presidentvalg e.l., og over 100% av befolkningen hadde stemt. Det var fordi at man hadde tellt inbyggere fra fly, og hadde oversett en del tydligvis.

 

Eller kanskje som jeg også tenkte den gangen; korrupsjon. Men det var det som var den offisielle historien.

De må nok sannsynligvis ha oversett en god del ja. Ikke verst at over 100% av befolkningen stemmer... :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ok, så ikke noe vanlige dødelige kan forstå, med andre ord. Jeg skjønner at det er noe som svinger, og at det kan svinge fort eller langsomt, men skjønner ikke hva det er som svinger.

Det som svingar er ein masselaus partikkel som heiter foton. Av og til kan ein observere det som ein partikkel, andre gonger kan ein observere det som ei bylgje.

 

Så vidt eg har forstått, så er det liksom

+

-

 

som skiftar side, altså

+ - + -

- + - +

 

og det er det som er bylgja.

Lenke til kommentar
Hva er en frekvens da? Eller et radiosignal for den saks skyld.

Radio(signal) er en måte å sende ut et elektronisk signal ved modulasjon av elektromagnetisk stråling i luften. Frekvensen (i Hertz) (og derav bølgelengen), samt signalstyrken (i Watt) bestemmer hvor langt vekke signalet kan mottas. Desto lavere frekvens og høyere signalstyrke, desto lenger vekke kan signalet fanges opp. "Trådløst" elektronisk utstyr pleier å sende på frekvenser enten høyt oppe i UHF spekteret eller i SHF spekteret. Bluetooth f.eks. sender på rundt 2.4GHz, som er i toppen av UHF spekteret.

 

2.4 GHz faller også innefor frekvensspekteret som er brukt i microbølgeovner (og mobiltelefoner). Noe som er årsak til endel hysteri. Noe folk som regel ikke tar til rette når de whiner om hvor farlig elektromagnetisk stråling er, er at penetreringsdybden (hvor langt ned i huden den går) til strålingen bestemmes av styrken på signalet. Eksemeplvis har microbølgeovnen min (på 750W) en styrke som er 375 000 ganger sterkere enn en bluetooth enhet med 10m rekkevidde. I tillegg kan ikke dette legges sammen, 2 bluetooth enheter med 10m rekkevidde er fortsatt 375 000 ganger svakere enn microbølgeovnen min.

 

Det sier seg selv at en frekvens ikke kan sende noe dersom den står helt iro. Derfor sendes informasjonen enten ved å endre amplitude (W) eller frekvensen (Hz), dette endres pittelittgranne, og dermed får man muligheten til å sende et signal

 

Her er en grei gif som viser hvordan det fungerer:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Amfm2.gif

 

Her er signalet du vil sende linjen øverst, mens de to andre er hhv AmplitudeModulasjon og FrekvensModulasjon. Dog i noe ekstrem grad (signalet blir ikke SÅ forskjellig normalt sett).

 

Ved digital modulasjon byttes det ganske enkelt mellom 2 frekvenser, i motsetning til analog hvor den endres gradvis.

 

MYE mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Radio

Lenke til kommentar
Ok, så ikke noe vanlige dødelige kan forstå, med andre ord. Jeg skjønner at det er noe som svinger, og at det kan svinge fort eller langsomt, men skjønner ikke hva det er som svinger.

Det som svingar er ein masselaus partikkel som heiter foton. Av og til kan ein observere det som ein partikkel, andre gonger kan ein observere det som ei bylgje.

 

Hmm, Ok. Hvordan I alle dager kunne egentlig noen finne opp noe sånt som en radio. Det er vel det som var starten på all trådløs kommunikasjon og elektronikk. Hvis man tar en helt enkel "ur-radio" hvordan kunne egentlig noen finne opp en sånn dings? Hva slags kunnskaper var det det ble bygget på?

Lenke til kommentar
Hvor i munnen/svelget er stedet man må kjøle ned for å få brainfreeze?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_freeze

¨The effect occurs when something very cold, such as ice cream, touches the top palate in the mouth. The blood vessels constrict due to the cold. As the palate warms, the blood vessels suddenly enlarge and the blood rushes back to the blood vessels. The nerves in this area send a signal for pain to the front of the brain, resulting in a brief headache.

 

Antar at "top palate" betyr den litt ruglete flaten øverst i munnhulen, ovenfor tungen, dette er vel også en av de hardeste delene i munnen utenom tennene, og det vil da være naturlig å tro at det er skjelett der som overfører kulde videre til hodeskallen og dermed kjøler ned hjernen.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...