Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I åssen by ligger fabrikken som lager Ahlgrens Biler? (godteriet)

 

Det heter hvilken! Hater den skrivefeilen.

Skrivefeil ja.. Ikke nødvendigvis talefeil.

Her nede sier vi "åffår en by?" eller "åssen by?", men det kunne likevel aldri falle meg inn å skrive "hvorfor(åffår) en by". Det er jo åpenbart feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg har lurt på i en stund. La oss si man kjører bil, og man begynner å få lite bensin. Nå vet ikke jeg så mye om biler men jeg antar at man bruker mer bensin jo fortere man kjører. Lønner det seg da for å nå fram til nærmeste bensinstasjon å kjøre saktere og bruke mindre bensin, eller å kjøre fortere og bruke mer bensin for å nå fram uten å gå tom?

Lenke til kommentar

Tja, når du kjører fort bruker du et høyt gir, og da bruker jo motoren mindre drivkraft for å holde oppe farten. Du sitter jo ikke og kliner gassen i bånn i 2. gir. Bilen ruller mye bedre i høy fart så du trenger ikke pumpe på gassen for å holde farta oppe.

 

Er jo det rutefly gjør, de flyr opp i marsjhøyde med masse motorkraft, så slakker de ned på motorene og bare ligger og cruiser på farta (og den lavere luftmotstanden på over 10000 meter).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bilers luftmotstand øker voldsomt fra 60 km/t og oppover. Høye hastigheter på motorvegen er derfor en grei måte å øke drivstofforbruket per kjørte km, altså at du har større sjangs for å få tom tank lenge før du kommer fram. Rullemotstanden blir heller ikke mindre ved høyere hastighet. Holder du rett under 60 km/t med minst mulig gasspådrag kommer du lengst. Unngå bremsing med bremsene, brems med motoren, aks raskt opp til marsjfart og hold den omtrent der så mye som mulig. Lukk alle vinduer og unngå å bruke kupévifter og klimaanlegg. Fjern takstativ og bruk smalest mulige dekk med ekstra høyt lufttrykk. Tøm bilen for bagasje, reservehjul, passasjerer og lignende unødvendigheter.

Lenke til kommentar
Hva er definasjonen på gal?

Nermeste jeg kommer:

Definisjon av Insanity på Wikipedia

Traditionally, insanity or madness is the behaviour whereby a person flouts societal norms and may become a danger to himself and others. Greek tragedies and Shakespeare often refer to madness in this sense. Psychologically, it is a general, popular and legal term defining behaviour influenced by mental instability. In modern usage, it is most commonly encountered as an informal, unscientific term, or in the narrow legal context of the insanity defense. In the medical profession the term is now avoided in favour of more specific diagnoses of mental illness such as schizophrenia and other psychotic disorders.[1] When discussing mental illness in general terms, "psychopathology" is also considered a preferred descriptor.[2]
Lenke til kommentar
Jeg ser nå på en dokumentar om glassblåsing, og det ble sagt at toppen av glasset ble skjært med laser. Mitt spørsmål: Hvordan kan en laser skjære glass? Hvilken bølgelengde og styrke må laseren ha?

 

Må vel bare ha et energinivå som er istand til å brenne (eller, skjære) glasset. Da blir det fort en del watt! Bølgelengden kommer an på hvilken laser som blir brukt. Mener det hadde vært naturlig å bruke en laser i UV spekteret hvis dette finnes, da fotonene i disse bølgelengdene har en god del mer energi i seg enn fotoner fra en vanlig rød laser f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...