Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det slik at det er kaldere å sove under et vindu om natten enn over, mens det i større skala er kaldere jo høyere opp i atmosfæren du kommer? Hvor går grensen der kaldt blir lettere enn varmt?

Kald luft synker, varm luft stiger. Det er det som skjer ved vinduet.

 

I atmosfæren er det litt annerledes siden det er enorme trykkforskjeller. Når varm luft stiger langt så synker trykket, lufta utvider seg og temperaturen faller. Duggpunktet faller og luftfuktigheta går mot 100%. Kondensering til vann/sky/tåke "stjeler" frigir varme til lufta slik at lufta blir varmere. Og sånn baller det på seg. Man kan til og med lese så mye om emnet at man blir meterolog. :p

 

Er det best å blande saft/kaffe med å ta vannet først eller etter?

Ta det du skal ha mest av til slutt. Det gir mest masse i bevegelse og dermed best omrøring. Blander du f.eks 1 del vann med 6 deler saft (ekstremt sterk saft) så tar du safta til slutt. Blander du vanlig saft med 1 del saft og 6 deler vann så tar du vannet til slutt. Kaffepulver veier nesten ingenting så det tar du først. Karsken blir for sterk om du bruker mer sprit enn kaffe så start med karsken i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Er det best å blande saft/kaffe med å ta vannet først eller etter?

Vannet til slutt. Da "forstyrrer" det saften, og hjelper til å blande.

Om man bare heller litt saft i toppen av en mugge vann, har det en tendens til å skille seg/ikke blande seg, og du må røre.

Jeg ville sagt omvendt. Saften er tyngre enn vannet og vil synke ned. Hvis du lar en mugge ferdigblandet saft stå lenge vil det være merkbart svakere øverst. Jeg heller i vann først

 

Kanskje det, men hellingen av vann etter saften vil fortsatt blande de to væskene markant bedre og raskere enn å bare la saftens tyngde, blande saften.

Lenke til kommentar
Karsken blir for sterk om du bruker mer sprit enn kaffe så start med karsken i det tilfellet.
karsken skal være sterk, helst for sterk...

Vel, da står man ovenfor dilemmaet om man vil se ut som man bare nipper til karsken eller bli dritings før vorspielet er halvveis. I følge norsk drikketradisjon velger nok mange sistnevnte...

Lenke til kommentar
Det er mere penger i totalverdi og omløp i verden i dag enn for 50 år siden.

Kilde på det?

 

Isåfall må det jo være enten ved utvinning, f.eks av gull, eller kanskje rett og slett pga inflasjon frem og tilbake mellom valutaer?

 

Selv om det skulle være nøyaktig like mange dollar i verden idag som for ett år siden, betyr jo ikke det at disse dollarne utgjør like mange kroner som for ett år siden.

 

Så hypotetisk; hvis man hadde hatt alle valuttaene for 50 år siden identisk med det de er i dag (Jeg vet at euro bl.a. har kommet inn i bilde, men sett bort i fra sånt), så hadde man fått samme tallet? Da bør det også å være mulig å regne ut verdien av planeten?

 

Hvilken tone kommer dersom man klemmer sammen et trekkspill uten å trykke inn noen knapp eller tangent?

 

Du klarer ikke trekke ut eller presse inn et trekkspill uten videre, men du slipper/suger luft in/ut gjennom ventiler som styres av tangentene/knappene. Men der finnes en for å åpne den helt opp for å kunne hurtig slå den sammen "lydløst". Hvis du holder inne denne "release"-knappen og trekker trekspillet inn og ut, "spiller" du noe som kalles "Hesten sover", så det gir vel et inntrykk av hva slags lyd som kommer...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Hvorfor blir man trøtt av å gråte?

Det lurer jeg også på så om noen kan svare så hadde det vært kult.

 

Det første jeg fant på et google-søk etter "crying+tired":

 

To begin with, something upsetting has happened to bring you to the point of tears. This in itself is stressful. Stress and tension break down the ammune system and can lead to illness over time. So, when you cry, and I mean really sob, your body is releasing stress, sadness, perhaps anger, and all around tension. It isn't just the crying that is tiring, it is the emotional drainage. Did you know it takes more muscles to frown than to smile?

 

 

EDIT: Min tur til å spørre! :D Er det noen butikker i Bergen eller bergensområdet som fortsatt selger brett med colabokser? Jeg vet det har vært salg på dem på en Rimi-butikk (Rimi Steinsviken, selv om ingen kommer til å vite hvilken det er), men har ikke sjekket andre Rimi-butikker.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...