Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aNZFa3
Hvordan varierer fargene i en pixel?

Magnetstyrke?

I gamle CRT skjermer så brukte man 3 stråler (RGB) som skøt ut mot et punkt (pixel), fosfor?, for svart så ble det ikke sendt ut noe, hvit så ble alle strålene sendt ut på likt i full styrke, fargene varierer med lysstyrken. Jeg er ikke helt sikker på dette, men noen andre kan fylle ut tomrommene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Er det sant at hjertet stanser i det man nyser og at det er derfor man på engelsk sier "God bless you"?

-Finnes det en eller annen liste med påstander / fakta imot evolusjons teorien?

-Hva er det lengste vi har sendt menneskeskapte strukturer ut i verdensrommet som har klart å gi tilbake signaler?

-Hva ville konsekvensene vært dersom en meteroide knuste månen vår?

-Dersom hele verden ble "reseta", dvs miljøet og ikke menneskene. Altså alt ble skog og jungler og ørkner og fjell og isbreer, men menneskene var de samme. Hvor lang tid ville "vi" da brukt på å lage to funksjonelle mobiltelefoner?

Lenke til kommentar
-Finnes det en eller annen liste med påstander / fakta imot evolusjons teorien?

det gjør det sikkert, disse kommer somregel fra religiøse fanatikere som ikke vil innse fakta. evolusjon er fakta!

-Hva er det lengste vi har sendt menneskeskapte strukturer ut i verdensrommet som har klart å gi tilbake signaler?

vet at det hvertfall er 2 satelitter som nå forlater solsystemet vårt som fortsatt sender singnaler tilbake til jorda. kan ikke si helt nøyaktig hvor de befinner seg, men er hvertfall et godt stykkke forbi pluto.

-Hva ville konsekvensene vært dersom en meteroide knuste månen vår?

det som er sikkert er at det ville ha katastrofale følger. for det første ville det ha skapt masse "måne meteoritter" som ville ha kræsja i jorda igjen. disse ville hatt mye større effekt en den som utryddet dinosaurene. menneskeheten og alt annet liv (utenom muligens bakterier) ville ha blitt utrydda. dessuten uten månen ville vi ikke hatt tidevanseffekter osv.. som er avgjørende for mye av livet på jorda. enkelt og greit ville jorda aldri ha blitt den samme igjen.

-Dersom hele verden ble "reseta", dvs miljøet og ikke menneskene. Altså alt ble skog og jungler og ørkner og fjell og isbreer, men menneskene var de samme. Hvor lang tid ville "vi" da brukt på å lage to funksjonelle mobiltelefoner?

litt krunglete forklart, men hvis jeg forstår deg rett så mener du at all sivilisasjon forsvant og bare menneskene satt igjen med sin akkumulerte kunnskap i hodene sine? vel, folk dør så ~90% av all kunnskap ville sikkert ha gått tapt i løpet av de første 50 år selv om folk hadde begynt å skrive ned alt de visste på bambus el.er alt for mange variabler til at man kan gi noe svar med noen som helst sikkerthet, men jeg tipper mellom 1000-5000 år.

Lenke til kommentar

Hvordan navigerer man i verdensrommet?

Her på jorden er det temmelig enkelt, vi har nord, sør, øst og vest. Og alle ting er som regel på samme plass. Men i verdensrommet kan man jo bevege seg etter en 3. akse.

Er det utviklet standarder for hvordan man skal navigere i verdensrommet. Der har vi jo 3 akser å navigere etter, i motsetning til 2 vi bruker på jorden, siden vi (kun) navigerer oss på overflaten av jorden. Og hva gjør man dersom man vil nå fram til planeter, de beveger jo seg i rotasjon rundt solen, og avhengig av reisetiden vil det variere hvor du støter på dem.

Finnes det noe 3 dimensjonalt kart over det kjente universet? Evt solsystemet, og da gjerne et som oppdaterer seg kontinuerlig?

Endret av Eremal
Lenke til kommentar
-Er det sant at hjertet stanser i det man nyser og at det er derfor man på engelsk sier "God bless you"?

http://en.wikipedia.org/wiki/God_bless_you

Det står "A legend holds that it was believed that the heart stops when you sneeze", noe som tyder på at det var noe de trodde før, og ikke noe som stemmer nå lengere.

Jeg var/er mer kjent med denne versjonen:

Another version says that people used to believe that your soul can be thrown from your body when you sneeze, that sneezing otherwise opened your body to invasion by the Devil or evil spirits, or that sneezing was your body's effort to force out an invading evil spirit. Thus, "bless you" or "God bless you" is used as a sort of shield against evil.

Lenke til kommentar
Hvordan navigerer man i verdensrommet?

Man navigerer ikke i verdensrommet. Man sikter seg inn på dit man skal i utgangspunktet og gjør kun mindre justeringer underveis hvis det er nødvendig. Alle relevante planetbaner beregnes på forhånd, inkludert deres tyngdefelt. Av og til utnytter man planeters eller solas tyngdefelt for å gi romskipet en ekstra dytt utover. Skal man til Mars må man altså vite hvor Mars befinner seg om så og så mange måneder, da man kommer fram, og beregne romskipets ferd for å nå fram til møtestedet på rett tidspunkt. I mange tilfeller går det fortere hvis man først stuper innover i solsystemet og bruker solas enorme tyngdefelt til å oppnå større fart utover. Reiser man til Mars, som er den nærmeste planeten utenfor Jorda, så er det i de fleste tilfellene mulig å korte ned reisetiden med et par måneder ved først å sende romskipet i en bane innom sola tyngdefelt. Dermed blir reisetiden kanskje bare 6 måneder i stedet for 8, noe som gjør at man slipper å dra med seg mat for 2 måneders ekstra romferd.

Hvis man om noen hundre år bestemmer seg for å reise utenfor solsystemet, så kunne kanskje noen tro at stjernebildene måtte være et greit reisekart, men når man reiser utover i verdensrommet så endres stjernebildene til det ugjenkjennelige, fordi de stjernene som tilsynelatende ligger i nærheten av hverandre slett ikke gjør det i virkeligheten. Ta en titt på slutten av dette utdraget fra TV-serien Cosmos (som delvis handler om hvordan stjernebilder endres over tid), på slutten flyr man rundt dagens utgave av Karlsvogna og ser hvordan stjernene i den virkelig ligger plassert:

http://www.youtube.com/watch?v=AJzDiZlqFgA

Lenke til kommentar

Noen som har peil på hårprodukter? Hvis du går til frisøren blir du gjerne anbefalt noen (dyre)spesialprodukter og frisørene har aldri noe godt å si om sånt som selges på rema. Er virkelig de spesialproduktene så mye bedre enn det du får kjøpt i vanlige butikker?

Lenke til kommentar
Det blir jo som å kjøpe PC på Coop i stedet for f.eks. Komplett. Så klart er det forskjell på produktene.

Ja, det er klart det er forskjell. Men er denne forskjellen verdt det? Vil det faktisk være merkbart forskjell?

Det er en ting jeg ofte lurer på når jeg skal velge mellom dyrt vs. billig av produkter.

Lenke til kommentar
Jeg blindtestet eplesaft fra First Price og Lerum nylig. Prisforskjellen lå på rundt 10 kroner for 2 liter tror jeg, og forskjellen var minimal. Lerum sin var litt søtere.

Konklusjon: Ikke verdt å kjøpe den dyrere

Prøv å blindtest first price appelsinjuice vs tine sin hvite appelsinjuice.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg blindtestet eplesaft fra First Price og Lerum nylig. Prisforskjellen lå på rundt 10 kroner for 2 liter tror jeg, og forskjellen var minimal. Lerum sin var litt søtere.

Konklusjon: Ikke verdt å kjøpe den dyrere

Prøv å blindtest first price appelsinjuice vs tine sin hvite appelsinjuice.

AtW

Eller få tak i en flaske fra Askim Frukt og Bærpresseri, da snakker vi godsaker. :)

Men, tilbake til hårproduker. Har noen sett noen ordentlige tester på dette? Kan noen dokumentere at feks. hårrøttene har det bedre med shampoo x?

Lenke til kommentar

Om ikke dokumentere, så kan jeg hvertfall bevitne at det er stor forskjell på hårvokser. Billigvokser fra Rima og H&M har gitt flere kjente plager, både med hår og hud. Bl.a. utslett. Samtidig er mange av billigvoksene heller ikke vannbaserte, og er noe skikkelig dritt å vaske ut.

Det er jo også stor merkbar forskjell på hvor gode de rett og slett er, til å få håret som man vil, og holde seg slik.

Lenke til kommentar
Om ikke dokumentere, så kan jeg hvertfall bevitne at det er stor forskjell på hårvokser. Billigvokser fra Rima og H&M har gitt flere kjente plager, både med hår og hud. Bl.a. utslett. Samtidig er mange av billigvoksene heller ikke vannbaserte, og er noe skikkelig dritt å vaske ut.

Det er jo også stor merkbar forskjell på hvor gode de rett og slett er, til å få håret som man vil, og holde seg slik.

Eneste jeg kan bruke er shockwave på røde bokser, den er bløt og gjør ikke håret stivt, men litt "fuktig". Den er relativt billig og jeg håper den aldri går ut av produksjon.

Er kun en butikk her nede som selger den :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...