Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når man høyreklikker og ser på egenskapene til en mappe, hvorfor er "diskforbruken" og "størrelsen" forskjellige?

Nope, det er ikke noen sånn forskjell.

(Mac OSX 10.4.11)

 

SeaLion, det er det i XP.

Er dette kun et dedikert XP-forum da? :thumbdown:

Nei

Da er det snodig å få smekk på fingeren for et svar der jeg til og med poengterer for hvilket OS jeg svarer for. Hadde vedkommende poengtert at spørsmålet gjaldt Vista eller XP, eller stilt spørsmålet på et supportforum for XP, hadde jeg selvsagt latt være å svare, men spørsmålet slik det ble stilt var stilet helt nøytralt som om dette gjaldt alle datamaskiner.

 

Det var ikke det faktum at du svarte når du har Mac, som jeg reagerte på. Heller på den arrogante holdningen. Det var også derfor jeg reagerte på det faktum at du har Mac. Svaret ditt var mer en protest mot Windows, enn en konstruktivt svar til Blink-182.

 

Uansett, er det tåpelig å påstå at en slik forskjell ikke finnes, sidet du da mer eller mindre påstår at Blink-182 lyver, og som jeg har sagt før, så finnes den forskjellen i filstørelse (som man spesielt ser på små filer under 4 kB) på alle OS, siden det kommer an på klyngestørelsen på harddisken.

 

Når det kommer til høyreklikking på OS X, var det ikke slik at man kunne lett høyreklikke selv med de musene som bare hadde en knapp? Jeg mener å huske at Shift+museklikk, var det samme som høyreklikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det kommer til høyreklikking på OS X, var det ikke slik at man kunne lett høyreklikke selv med de musene som bare hadde en knapp? Jeg mener å huske at Shift+museklikk, var det samme som høyreklikk.

Man holdt nede ctrl-tasten når man klikket. På bærbare Mac-er uten ekstern mus gjør man dette fortsatt. Dette høres sikkert merkelig ut for Windowsbrukere som bruker ctrl-tasten til bl.a klipp og lim. Det går ikke på Mac, der brukes eple-tasten (cmd-tasten på de nyeste tastaturene). Eple+X, eple+C og eple+V gjør altså det samme på Mac som ctrl+de samme tastene gjør på Windows. Mac har ikke alt-gr-tast, men på Mac fungerer alt-tasten på omtrent samme måte.

 

Mac er forøvrig et eldre OS enn Windows. De første versjonene av MS Word og MS Excel ble derfor utgitt kun til Mac-plattformen høsten 1984, for Windows 1.0 ble ikke lansert før året etter. Den første Apple-maskinen med mus (og én museknapp) ble lansert i 1983 (Apple Lisa). Apple Macintosh ble lansert 24. januar 1984, så Mac OS fyller altså 25 år i januar 2009.

Lenke til kommentar
Ja, vi vet hva et paralelt univers er, men vi vet ikke om de eksisterer.

 

Vi har vel ideer om hva andre dimensjoner er, men vi vet heller ikke om disse eksisterer.

jeg saa paa TV.Det var et programm om en maskin som skal lage et lite THE BIG BANG, Fordi man vil vite hvordan univaerset ble skapt. Ogsaa fortalte de at man kunne finne ut om det eksisterer parralelle univaerser ved hjelp av denne maskinen.

 

Er det noen som har noen teorier om hva det kan vaere.

Lenke til kommentar
Hvem bestemmer hvor mye penger som skal trykkes opp, og hvem får disse pengene?

Norges Bank får laget det som trengs av mynter og sedler. Verdien av sedler og mynter i omløp (i banker, butikker, bedrifter og hos private) utgjør ca. 7% av de samlede betalingsmidlene, resten opptrer kun som tall som overføres mellom kontoer. Hvis alle i hele Norge plutselig ha ut alle sparepengene sine i kontanter så ville det altså være altfor lite kontanter i omløp til dette.

Tror du/dere misforsto spørmålet. Nå tar jeg noen verdier jeg finner på i farta. For 50 år siden fantes det 100 millioner kroner i Norge. I går fantes det 100 milliarder kroner i Norge. I dag ble det behov for mere, så vi lagde/trykkte opp 5 milliarder kroner til. Hvem fikk/får de 5 milliardene?

Er vi ikkje rimelig sikre på den 4. dimensjonen?

Hvis du tenker på tid som den fjerde dimensjonen: Ja.

Hvis du tenker på en fjerde romlig dimensjon i tillegg til tiden: Nei.

Selv om vi kun vet om 3 dimensjoner med sikkerhet, så snakker forskere om opptil 11 dimensjoner som forkjellige luringer opp igjennom har snakket om, og visstnok kommer det frem mye logiske svar ved å ta hensyn til alle disse dimensjonene.

 

PS! Dette er egentlig for vanskelig for meg å forstå, men jeg gjengir det slik jeg husker det. Så det på "The Universe" serien på History Channel, tror det var episoden som heter Gravity.

Lenke til kommentar
Wow, det har ikke jeg hørt om før. Skal begynne å gå på do oftere tror jeg, vil ikke at noen skal finne liket mitt fult av dritt.

 

Neida, det er jo da du skal ha i deg masse mat, masse burger king burgere, bab osv, slik at du får den perfekte spraylakkeringa. I tillegg må du karre deg opp og bøye deg forover for å få en full fonteneeffekt slik at du effektivt spraylakkerer alt i en meters omkrets. Mmm, herlig, nå går jeg og spiser. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Hvem bestemmer hvor mye penger som skal trykkes opp, og hvem får disse pengene?

Norges Bank får laget det som trengs av mynter og sedler. Verdien av sedler og mynter i omløp (i banker, butikker, bedrifter og hos private) utgjør ca. 7% av de samlede betalingsmidlene, resten opptrer kun som tall som overføres mellom kontoer. Hvis alle i hele Norge plutselig ha ut alle sparepengene sine i kontanter så ville det altså være altfor lite kontanter i omløp til dette.

Tror du/dere misforsto spørmålet. Nå tar jeg noen verdier jeg finner på i farta. For 50 år siden fantes det 100 millioner kroner i Norge. I går fantes det 100 milliarder kroner i Norge. I dag ble det behov for mere, så vi lagde/trykkte opp 5 milliarder kroner til. Hvem fikk/får de 5 milliardene?

 

De som tar ut konto-verdiene sin i kontanter. Det er hvor mye vi har "på bok" og som kontanter tilsammen som bestemmer hvor mye vi har av penger, om alle plutselig motte ha dobbelt så mye kontanter måtte norges bank trykt opp 100 milliarder til, men ingen hadde blitt rikere som sådan, de hadde bare hatt mere kontanter, og mindre på bok.

 

Men et relatert spørsmål: Jeg er diktator i bananrepublikken jallaland. Jeg vil berike meg selv, å trykke opp penger er uaktuelt, da inflasjonen vil spise det opp, men jeeg har en plan, jeg ber sentralbanken i landet påstå at de har 500 millioner dollar på en konto (noe som ikke er tilfellet såklart, men noen i banken gjør noen kjappe tastetrykk). Disse fabrikerte pengene er i dollar, og det er således USA som tar inflasjonsstøyten, og jeg som diktator blir rik. Hva hindrer meg i å gjøre dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker ikke konkret om kontanter! Men det finnes flere penger i omløp i dag enn det gjorde før i tiden, både elektronisk og muligens også i kontanter. Hadde plutselig 1 mrd kinesere flytt til Norge, så hadde vi knapt hatt penger til alle mann, inkludert elektroniske penger eller hva jeg skal kalle de.

 

Av og til så må vi jo øke totalbeløpet. Det finnes flere kroner i omløp i dag enn det gjorde da kronen kom. Når vi finner ut at vi trenger mere penger, så må jo noen enten gjøre noe lurt på en datamaskin i norges bank eller printe ut sedler.

 

La oss si at denne karen skal tilføre Norge 1 milliard kroner, hvem sin konto setter han de inn på(Ikke kontanter)? kongens?

 

 

Interessant tankegang om han diktatoren fra bananrepublikken forøvrig.

Lenke til kommentar
Men et relatert spørsmål: Jeg er diktator i bananrepublikken jallaland. Jeg vil berike meg selv, å trykke opp penger er uaktuelt, da inflasjonen vil spise det opp, men jeeg har en plan, jeg ber sentralbanken i landet påstå at de har 500 millioner dollar på en konto (noe som ikke er tilfellet såklart, men noen i banken gjør noen kjappe tastetrykk). Disse fabrikerte pengene er i dollar, og det er således USA som tar inflasjonsstøyten, og jeg som diktator blir rik. Hva hindrer meg i å gjøre dette?

 

AtW

Tenkte på noe av det samme.. Om jeg driver en bank, eller IT'n i en f.eks, og klarer å fabrikere en dollarkonto på meg med 1 mill. på.. Deretter overfører jeg dem til en bank i sveits, drar ned og casher dem ut.

Hvem tar dette tapet? Det må vel bli den USAnske sentralbank(som forøvrig ikke er statseid, absurd nok)?

Lenke til kommentar
Av og til så må vi jo øke totalbeløpet.

Det skjer jo automatisk, f.eks ved salg av olje og annen eksport. Dette gir mer penger i totalkassa. Om disse veksles elektronisk til NOK, vil ikke ha noe å si?

Vi har vel aldri hatt like mye fysisk cash som det faktisk er kroner i landet, etter at banker ble oppfunnet.

Lenke til kommentar
Det er mere penger i totalverdi og omløp i verden i dag enn for 50 år siden.

Kilde på det?

 

Isåfall må det jo være enten ved utvinning, f.eks av gull, eller kanskje rett og slett pga inflasjon frem og tilbake mellom valutaer?

 

Selv om det skulle være nøyaktig like mange dollar i verden idag som for ett år siden, betyr jo ikke det at disse dollarne utgjør like mange kroner som for ett år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...