Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om et menneske puster ren oksygen, klarer da kroppen å utnytte mér enn 20-21%? I så fall, vil dette han noen innvirkning på kroppen?

Et googlesøk på "ren oksygen" sender deg rett inn på denne linken...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=483554

Kanskje du finner noe av interesse der..

Jeg vet i hvertfall at verdensrekorden i å holde pusten under vann er på under 10 minutter med vanlig luft, men på over 16-17 minutter med 15 minutter med ren oksygen før forsøkene. Så ren oksygen fører nok både til bedre opptak, i tillegg til at du selvsagt kan holde pusten lengre, ettersom du har mer ren oksygen å utnytte, og CO2-nivået vil være lavt i forhold til oksygennivået lengre.

Lenke til kommentar

Hvor mye smerte føler en fisk når jeg prøver å dra en krok ut av munnen dens? Hvordan reagerer nervesystemet deres på smerte i forhold til vårt? (Jeg vil gjerne vite om jeg er en torturist når jeg er ute å fisker. :wee: )

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Nettop. ;)

Men litt harde fakta fra wikipedia:

In 2003, Scottish scientists at the University of Edinburgh performing research on rainbow trout concluded that fish exhibit behaviors often associated with pain.[20] Professor James D. Rose of the University of Wyoming critiqued the study, claiming it was flawed.[21] Rose had published his own study a year earlier arguing that fish cannot feel pain as they lack the appropriate neocortex in the brain.
Lenke til kommentar
Er 2x 600mg Ibux og en slurk konjak farlig sammen?

Nei. Det er, såvidt jeg vet ingen kjente tilfeller hvor selve kombinasjonen av alkohol/etanol og ibuprofen (virkestoffet i Ibux) har medført noen fare. I hvert fall ikke i så liten dose som du angir.

Dersom denne dosen og kombinasjonen imidlertid gjentas hyppigere, kan det oppstå farlige tilstander. Den mest kjente bivirkningen ved Ibuprofen, er som ved andre såkalte NSAIDS (Non-Steroid Anti Inflammatory Drugs) fare for utvikling av blødende magesår. Bruken av alkohol kan i seg selv øke faren, da alkohol også kan bidra til irritasjon og skade på slimhinner i spiserør og magesekk. Ved høyt inntak av alkohol er det også mulig at leverens evne til å bryte ned stoffene i Ibux svekkes.

Selv om det dermed isolert sett ikke er farlig å ta 2x600mg Ibux og en slurk konjakk er farlig, er det imidlertid ikke en vane man bør tillegge seg.

Håper det var greit svar på spørsmålet ditt :-)

Mvh,

akuttsykepleier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Er 2x 600mg Ibux og en slurk konjak farlig sammen?

Nei. Det er, såvidt jeg vet ingen kjente tilfeller hvor selve kombinasjonen av alkohol/etanol og ibuprofen (virkestoffet i Ibux) har medført noen fare. I hvert fall ikke i så liten dose som du angir.

Dersom denne dosen og kombinasjonen imidlertid gjentas hyppigere, kan det oppstå farlige tilstander. Den mest kjente bivirkningen ved Ibuprofen, er som ved andre såkalte NSAIDS (Non-Steroid Anti Inflammatory Drugs) fare for utvikling av blødende magesår. Bruken av alkohol kan i seg selv øke faren, da alkohol også kan bidra til irritasjon og skade på slimhinner i spiserør og magesekk. Ved høyt inntak av alkohol er det også mulig at leverens evne til å bryte ned stoffene i Ibux svekkes.

Selv om det dermed isolert sett ikke er farlig å ta 2x600mg Ibux og en slurk konjakk er farlig, er det imidlertid ikke en vane man bør tillegge seg.

Håper det var greit svar på spørsmålet ditt :-)

Mvh,

akuttsykepleier

Takk skal du ha :) da våkner jeg i morgen også! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...