Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir enkelte insekter tiltrukket av lys? For de trives i varme, og tenker at lys = varme?

Det finnes en teori (hypotese?) om at møllene har utviklet et navigasjonssystem der de bruker lyset fra stjernene til å navigere. Møllen har veldig spesielle øyne som ligner tusenvis av korte rør som ligger inntil hverandre. Siden stjernene er tilnærmet uendelig langt borte kan møllen se lyset fra en stjerne gjennom ett eller noen få slike rør og fly uten at vinkelen til lyset forandrer seg. Dette bruker den for å fly i en tilnærmet rett linje; hvis møllen svinger vil lyset treffe noen av de andre rørene og da kan møllen korrigere dette ved å svinge slik at lyset treffer de korrekte rørene.

Dette har fungert i tusenvis av år, helt til menneskene kom og laget kunstig lys.

Siden bål, lamper, telys osv. ikke er tilnærmet uendelig langt borte vil navigasjonssystemet til møllene slå feil. Hvis møllen flyr i en rett linje ved siden av en lampe vil lyset fra lampen etter hvert treffe feil rør ettersom møllen passerer lampen. Møllen tror selvfølgelig at lampen er uendelig langt borte, og den eneste forklaringen på at lyset treffer feil er at møllen ikke flyr i en rett linje. For å korrigere dette må møllen fly i en spiral slik at lyset fra lampen hele tiden treffer den riktige delen av øyet, dette betyr at møllen tror den flyr i en rett linje. Denne spiralen ender da med at møllen treffer lampen og dør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er gjennomsnittshastigheten på urinstrålen hos en mann som står og tisser?

Nå beveger jeg meg ut på dypt vann, men det vanlige er vel å rette strålen fremover, altså strålen beveger seg langs x-aksen, men denne farten vil avta mer og mer, samtidig som farten langs y-aksen øker som følge av gravitasjon. Når urinen treffer toalettet, eller en annen gjenstand man av forskjellige grunner måtte føle for å urinere på, vil strålen ha liten eller ingen fart langs x-aksen. Dermed vil farten omtrent tilsvare gravitasjonen.

Starter strålen 1 meter over vannet i skålen, vil urinen ha en fart på 9.8 m/s i det den treffer.

Edit: Hvis det tar 1 sekund før strålen treffer, vil den ha en fart på 9,8 m/s

Ren spekulasjon fra min side :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Hva er gjennomsnittshastigheten på urinstrålen hos en mann som står og tisser?

Nå beveger jeg meg ut på dypt vann, men det vanlige er vel å rette strålen fremover, altså strålen beveger seg langs x-aksen, men denne farten vil avta mer og mer, samtidig som farten langs y-aksen øker som følge av gravitasjon. Når urinen treffer toalettet, eller en annen gjenstand man av forskjellige grunner måtte føle for å urinere på, vil strålen ha liten eller ingen fart langs x-aksen. Dermed vil farten omtrent tilsvare gravitasjonen.

Starter strålen 1 meter over vannet i skålen, vil urinen ha en fart på 9.8 m/s i det den treffer.

Edit: Hvis det tar 1 sekund før strålen treffer, vil den ha en fart på 9,8 m/s

Ren spekulasjon fra min side :p

Hvordan får du det til å bli 9,8 m/s?

Hvis det er 1 meter til vannet, og strålen bruker 1 sekund blir det 1 m/s. :hmm:

Hvis man skal måle hastigheten til strålen, så må man måle utgangshastigeten.

Lenke til kommentar

Hvis man vet volumet til urinblæren og antar at urinrøret er under blæren (så alt trykket i urinblæren kommer i urinrøret) og at urin har egenskaper som er tilnærmet lik vann, og kan anslå omtrent arealet til tverrsnittet av urinrøret, så kan man vel regne ut anslagsvis hvor fort urinstrålen vil komme ut av urinrøret.

Ikke at jeg gidder gjøre dette på en sløv søndagskveld altså.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvis man vet volumet til urinblæren og antar at urinrøret er under blæren (så alt trykket i urinblæren kommer i urinrøret) og at urin har egenskaper som er tilnærmet lik vann, og kan anslå omtrent arealet til tverrsnittet av urinrøret, så kan man vel regne ut anslagsvis hvor fort urinstrålen vil komme ut av urinrøret.

Ikke at jeg gidder gjøre dette på en sløv søndagskveld altså.

VAH? Latsekk.

Lenke til kommentar
Hvordan får du det til å bli 9,8 m/s?

Hvis det er 1 meter til vannet, og strålen bruker 1 sekund blir det 1 m/s. :hmm:

Se bort fra 1 meter til vannet, men at strålen bruker 1 sekund.

Det er riktig at strålen vil akselerere 9.8m/s2 vertikalt om du kun tenker på gravitasjon.

Derimot har urinet allerede en utgangshastighet, og du tisser vaneligvis ikke rett nedover. Dessuten tar det mye mindre tid enn 1 sekund før strålen treffer vannet.

Lenke til kommentar
Flott levert. Your google skills increase by +4 and you are now a Second Tier Black Belt Master.

Men seriøst... Hvor vanskelig er det å skrive inn "google.no" og så skrive "velocity of urine" og trykke på enter?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Men seriøst... Hvor vanskelig er det å skrive inn "google.no" og så skrive "velocity of urine" og trykke på enter?

Akkurat litt vanskeligere enn det er å skrive inn "google.com" og så skrive "farten på urin" og trykke på Google search.

Lenke til kommentar

Jeg hørte nettopp om en måte å fjerne tatoveringer på, kan noen si meg om dette faktisk virker? Man smører inn tatoveringen med geitefett og pakker kroppsdelen(i dette tilfellet armen) inn i bandasje eller noe annet VELDIG stramt, så det gjør vondt. Man lar det være der i en ukes tid, og tattoveringen går ut sammen med geitefettet. Går dette virkelig an?

Dette var visstnok vanlig i noen steder i sør-amerika

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Hva er inni bleier? Ungen hadde kastet en bleie i mini-bassenget sitt på verandaen, da jeg oppdaget den hadde den blåst seg opp til en diger pølse og når jeg skulle slenge den ut av bassenget raknet den og det rant ut et slags gele-stoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...