Khaffner Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg kaller de uten vinger for stankelbein og de med vinger for "Svære myggjævler" De fleste skjønner hva jeg mener også Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har en sånnen på rommet mitt... Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvorfor blir enkelte insekter tiltrukket av lys? For de trives i varme, og tenker at lys = varme? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) antageligvis, og lamper avgir jo varme, så det låter logisk i mine øyne. ØRER Endret 2. august 2008 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har hørt er en misforståelse er at folk tror det er miljøvennlig å kjøpe Toyota Prius pga. den er hybrid. Produksjonen av den er visst så mye mer forurensende enn produksjonen av vanlige biler at det går opp i opp. Men her har jeg ikke kilder så jeg inviterer dere til å debunke eller bekrefte utsagnet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har hørt er en misforståelse er at folk tror det er miljøvennlig å kjøpe Toyota Prius pga. den er hybrid. Produksjonen av den er visst så mye mer forurensende enn produksjonen av vanlige biler at det går opp i opp. Men her har jeg ikke kilder så jeg inviterer dere til å debunke eller bekrefte utsagnet. Vil ikke det jevne seg ut i lengden? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Vil ikke det jevne seg ut i lengden?Vet ikke. Har som sagt bare hørt det. Det har visst med produskjonen av batterier og sånn å gjøre. Men siden jeg ikke har kilder så er det derfor jeg spør her. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Har et par snedige spørsmål: Hvorfor gir kua melk hele året, og ikke bare når den har en kalv? Og hvorfor gir høna egg hele året? Er det mensen til høna? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvorfor gir kua melk hele året, og ikke bare når den har en kalv? Pattedyr lager melk dersom det er behov for det. Mennesker kan også lage melk hele tiden sålenge det blir tømt jevnlig. Det fins mødre som ammer sitt 7-8 år gamle barn Lenke til kommentar
Argument Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvorfor gir kua melk hele året, og ikke bare når den har en kalv? Pattedyr lager melk dersom det er behov for det. Mennesker kan også lage melk hele tiden sålenge det blir tømt jevnlig. Det fins mødre som ammer sitt 7-8 år gamle barn Men kua må melkes for at juret ikke skal sprenges (eller noe, har jeg hørt). Jeg er ganske så sikker på at damer ikke må melkes... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvorfor gir kua melk hele året, og ikke bare når den har en kalv? Pattedyr lager melk dersom det er behov for det. Mennesker kan også lage melk hele tiden sålenge det blir tømt jevnlig. Det fins mødre som ammer sitt 7-8 år gamle barn Men kua må melkes for at juret ikke skal sprenges (eller noe, har jeg hørt). Jeg er ganske så sikker på at damer ikke må melkes... Hva jeg skriver nå er bare antakelser: Vi har avlet fram kyr som lager mer melk enn vanlig, så derfor tar juret skade dersom det ikke tømmes. Dersom mødres bryst ikke tømmes mens produksjon er i gang vil de bare hovne opp litt, så stopper produksjonen. Noen som kan rette eller bekrefte? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Har hørt er en misforståelse er at folk tror det er miljøvennlig å kjøpe Toyota Prius pga. den er hybrid. Produksjonen av den er visst så mye mer forurensende enn produksjonen av vanlige biler at det går opp i opp. Men her har jeg ikke kilder så jeg inviterer dere til å debunke eller bekrefte utsagnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Prius#Lifetime_energy_cost Her menes LCA. Det kan nok heller virke som en svertekampanje. Men, som Clarkson sa da han ble spurt om man burde kjøpe en BMW M3 istedet (da den viste seg mer økonomisk rundt TG banen enn en Prius); "no.....it isn't what you drive that matters, but how you drive it". Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvem har rettigheter på verk fra avdøde komponister? som feks. johann sebastian bach. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvorfor har denne brukeren null innlegg, selv om han har postet flere innlegg? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hvem har rettigheter på verk fra avdøde komponister? som feks. johann sebastian bach. Når det har gått cirka 50-70 år etter dødsfallet til opphavspersonen bortfaller opphavsretten. Altså er det ingen som har rettighetene på verkene til for eksempel Bach. Men orkestre kan fortsatt ha rettigheter til deres egne, spesielle innspilling av hans verker. Altså er det ingen som har rettighetene på notene til Bach, men man kan likevel ha rettighetene på selve musikken som lages (da man har en unik tolkning av notene til Bach). Hvorfor har denne brukeren null innlegg, selv om han har postet flere innlegg? Jeg skulle til å svare at det er fordi h*n poster i off-topic, men så så jeg at brukeren poster i et "vanlig" forum... EDIT: Aha, nå skjønner jeg det. Brukeren er artikkelforfatter på kulturo.no. Det regnes ikke med på post-counten når man starter en diskusjon sammen med en artikkel, selv om det blir innlegg tilhørende denne brukeren. Endret 3. august 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvorfor gir kua melk hele året, og ikke bare når den har en kalv? Kua må ha en kalv hvert år for å kunne produsere melk. Den siste tiden før kua kalver, stopper vanligvis melkeproduksjonen opp. At den produserer melk i så mange måneder etter kalvingen, er vel fordi det er så lenge det er behov for det for å livnære kalven, slik khaffner sa tidligere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hvem har rettigheter på verk fra avdøde komponister? som feks. johann sebastian bach. Det kommer sikkert an på hvilket lands lover man bruker. I følge amerikansk åndsverklov bortfaller rettighetene 75 år etter at verket ble utført. F.eks 75 år etter at johann sebastian bach komponerte Brandenburg Concerto No. 2. Uavhengig av om han var død eller ikke på det tidspunktet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Var det ikke 75 år etter komponistens død? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg tror det er 75 år etter verket ble laget. Men jeg kan jo ta feil. Redigert: Jeg fant ikke noe bekreftelse på det i farta. De som lurer på hvordan disse lovene er i USA kan finlese denne lange teksten: http://www.copyright.gov/title17/92chap1.html I Norge er det 70 år etter artistens død: http://lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#40 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg tror det er 75 år etter verket ble laget. Men jeg kan jo ta feil. "In most of the world, the default length of copyright is the life of the author plus either 50 or 70 years. In the United States, the term for most existing works is a fixed number of years after the date of creation or publication." Altså, i USA x antall år etter tilblivelsen av verket. I mesteparten av resten av verden 50-70 år etter skaperens død. "In the United States, all books and other works published before 1923 have expired copyrights and are in the public domain." I USA er altså alt fra før 1923 uten copyright, selv om det var copyrightet da. Kilde: Wikipedia I Norge har vi ifølge Åndsverkloven §40: "Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår. For de verk som er nevnt i § 6, regnes de 70 år fra utløpet av den lengstlevende opphavsmanns dødsår. For filmverk løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende av hovedregissøren, forfatteren av filmmanuskript, dialogforfatteren og komponisten av musikk som er frembragt med henblikk på filminnspillingen." Det den nevnte §6 sier er at hvis flere har vært sammen om å lage et verk, har de copyrighten sammen. Kilde: Åndsverkloven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå