Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor selges det ikke Kukjøtt i norge?

Hvor har du det fra at det ikke selges kukjøtt i Norge. Jeg er rimelig sikker på at det selges, men at det kalles for oksekjøtt.

Det sies at kua blir okse når den dør ;)

Jeg har nå sendt inn mail til NRK, og også ringt dem og spurt om å slippe å måtte betale nrk lisens da både jeg og min får isåfall betaler for samme TV. Men de har ikke svart. Har hørt det er ganske dyrt og ikke betale lisensen, og fristen går ut idag... Må jeg betale det selv om jeg egentlig ikke skal betale lisensen, er det noe de kan si at jeg er forpliktet til ettersom det ikke er blitt behandlet enda?

Hvis de ikke har lovhjemmel til å kreve lisensen fra deg så har du heller ingen plikt til å betale. Men det blir selvsagt mye trøbbel om man ikke betaler uten å si hvorfor. Si derfor klart og tydelig i fra om hvorfor du ikke skal betale. Sjekk forskriftene og referer til de når du skriver til NRK. Ikke ring, men skriv så du kan dokumentere alt skriftlig i ettertid om det skulle bli mer trøbbel av det. Epost er å anbefale siden det går kjappere.

Hvorfor buldrer det når det lyner?

Lyden kommer som nevnt fra den plutselige utvidelsen av lufta i lynkanalen. Grunnen til at det blir buldring i stedet for et skarpt smell er hovedsaklig fordi avstanden fra deg til ulike steder i lynkanalen varierer. I tillegg vil du høre refleksjoner av lyden som treffer landskapet rundt. Lytt og du vil høre både på lyden og retningen at lyden ruller utover landskapet.

Siden tomrommet i verdensrommet ikke er perfekt vakuum, og det er atomer(eller molekyler?) som svever rundt der, ville det ikke vært teoretisk mulig å bruke noe propelldrevet fartøy i verdensrommet? Eller vil tilogmed tyngdekraften fra andre planeter, måner og stjerner bevege fartøyet mer enn propellkraften?

Det kan tenkes at det er mulig men husk at det er ekstremt lite gasser i rommet mellom planetene. Hvis en stor propell må snurre 100000000000000000000 ganger for å få samme skyvekraft som én omdreining med den samme propellen ville gitt på jordoverflata så sier det seg selv at det er praktisk talt ikke gjennomførbart. Teoretisk mulig, men ikke praktisk mulig.

For å fortsette på den space-propellar ide'en. Hva er det egentlig som stopper en farkost i å oppnå en uendlig hurtig harstighet, når det ikke er noe spesiellt som hindrer som feks luft motstand, gravitasjon osv slik vi har på jorda. Hvorfor kan man ikke bare gi mer gass liksom??

Begrensningen med hastigheten til avgassene som skytes ut bak er allerede nevnt. En annen begrensning er fartøyets vekt. Jo mer drivstoff man skal gi gass med jo tyngre blir skipet. Vekt vs skyvekraft blir en stor begrensning. I tillegg trengs noe vekt til selve fartøyets konstruksjon, drivstoffbeholdere, motorer og nyttelast.

En tredje begrensning, som ikke blir betydelig før hastighetene blir virkelig ekstreme er lysets hastighet. Jo nærmere hastigheten kommer lysets hastighet jo mindre virkning vil gassingen gi. Energiforbruket per ekstra km/t øker jo nærmere man kommer lysets hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det sant at man blir fortere full ved å drikke alkohol stående på hodet?

Man blir i hvert fall fortere svimmel, om det teller.

Hva er fortsgrensen i bomstasjonene inn mot oslo`? Er det greit å ligge i 80-90Km/t gjennom de?

Det er ikke noe særlig snedig spørsmål. Du får roe ned litt så du ser skiltene neste gang.

Hvordan forklarer man den "fargen" man ser når man er i et bekkmørkt rom? For meg så blir det aldri helt køl sort, men jeg ser faktisk bare sykt mange forskjellige farger i bittesmå prikker. Er det likt for dere?

fargestøy eller ISO-støy

Lenke til kommentar
For å fortsette på den space-propellar ide'en. Hva er det egentlig som stopper en farkost i å oppnå en uendlig hurtig harstighet, når det ikke er noe spesiellt som hindrer som feks luft motstand, gravitasjon osv slik vi har på jorda. Hvorfor kan man ikke bare gi mer gass liksom??

Begrensningen med hastigheten til avgassene som skytes ut bak er allerede nevnt. En annen begrensning er fartøyets vekt. Jo mer drivstoff man skal gi gass med jo tyngre blir skipet. Vekt vs skyvekraft blir en stor begrensning. I tillegg trengs noe vekt til selve fartøyets konstruksjon, drivstoffbeholdere, motorer og nyttelast.

En tredje begrensning, som ikke blir betydelig før hastighetene blir virkelig ekstreme er lysets hastighet. Jo nærmere hastigheten kommer lysets hastighet jo mindre virkning vil gassingen gi. Energiforbruket per ekstra km/t øker jo nærmere man kommer lysets hastighet.

For det første, så er det feil det med avgassenes hastighet. Det kan lett vises med Newtons 2. og 3. lov, men det er jo en del begrensninger som du også nevner med drivstoff som tar opp vekt og plass i det eventuelle romskipet. Sett fra romskipets referanseramme, kan de aksellerere til en uendelig hastighet, men det vil aldri nå lysets hastighet, sett utenfra. Det er fordi tiden går saktere, jo fortere man beveger seg. Hvis man kunne holde en fart som var tilnærmet uendelig nærmt lysets hastighet, kunne man kommet seg til der man ville i universet på et blunk, men siden tiden ikke går saktere for personer som ikke beveger seg med denne farten, så går tiden som normalt, så selv om man kan bruke noen timer eller dager for å krysse melkeveien, så vil det fortsatt ha gått over 100 000 år for alt og alle som ikke er i romskipet. Relativitet er morsomt. ;)

Lenke til kommentar
Hvor lenge lever en bur-rotte hvis den slippes løs ute ?

Spørs vel en del på hvilken sesong det er, hvor tam den er og hvilket område den blir sluppet løs i. Det er uansett galt å sette ut en rotte som har blitt avhengig av et menneske. Hadde en mus en gang som jeg slapp ut i skogen etter den fikk en øre-infeksjon pga katten som gikk løs på den, mesteparten av øret var råtnet bort og det så ut til å spre seg, husker musen satte seg på skoen min når jeg slapp den løs og ville virkelig ikke være i skogen, men likevel lot jeg den bli der :( Har aldri hatt så dårlig samvittighet tror jeg. :( Hater meg selv når jeg tenker på det. Er bedre å bare kverke de med et dunk i hodet eller lignende.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hvorfor er jeg ikke redd for stankelbein-eddekopper (sånne med veldig lange, tynne bein og veldig liten kropp), disse kan jeg holde i hånden, mens jeg får hysteri-anfall hvis jeg får andre typer edderkopper på meg?

Jeg vet ikke, men det samme gjelder for meg :p Kanskje ikke i like stor grad, men jeg bryr meg ikke om slike stankelbein-edderkopper, men jeg er kjapp å få vekk andre, norske og totalt ufarlige edderkopper, hvis de krabber på meg.

Det har nok uansett med instinkter. Selv om de ikke er farlige for oss, så finnes det jo giftige edderkopper i verden, og en stor del av denne frykten for edderkopper og lignende små, raske insekter, kommer av at jeg ikke vet hvor de befinner seg. Finner jeg en edderkopp inne, frykter jeg den ikke i det heletatt, men om jeg vet at det er en edderkopp i sengen min, hadde jeg nok vært svært forsiktig når jeg lette etter den. Jeg hadde heller ikke lagt meg ned i sengen før jeg visste at den ikke var der. ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Har hørt at enkelte av de norske edderkoppene faktisk kan bite. Så kanskje det er en ting man er opplært til gjennom generasjonene, gjennom det kollektive underbevisste, til at enkelte edderkopper som oppfyller visse kriterier angående utseende kan være farlig, noe som gir beskjed til hjernen? Og de som mangler dette, mangler kanskje disse genene eller noe? :dontgetit:

Lenke til kommentar

De fleste edderkopper kan bite, men de aller færreste har gift som kan skade oss mennesker. Jeg snakker da om norske edderkopper. Som jeg sa, det ligger nok i instinktene. Vi har jo tross alt ikke alltid bodd i Norge, og lengre bak i tiden hadde vi langt mindre medisiner, og bodde i mer sørlige strøk hvor det finnes giftige edderkopper og andre insekter. Jeg vil tro det er der det kommer fra.

Lenke til kommentar
må det til dekoder med moderne kabeltv?

Kommer an på. Vanligvis er det ikke nødvendigvis hvis det er analogt. Digitalt er det absolutt nødvendig.

Nå er det jo ikke helt usannsynlig at det samme skjer i synssystemet, feks at nervene fyrer avogtil selv uten lys, og at man derfor får "fargestøy", evt at hjernen "dikter opp noe" når den ikek få input. Dette er dog ren spekulasjon fra min side.

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan forklarer man den "fargen" man ser når man er i et bekkmørkt rom? For meg så blir det aldri helt køl sort, men jeg ser faktisk bare sykt mange forskjellige farger i bittesmå prikker. Er det likt for dere?
fargestøy eller ISO-støy
Han spør vel om øyet, ikke om kameraer.

Jeg skjønte det og svaret gjelder også øyne. Et øye og et kamera er ikke så rent ulikt. Øyets "bildesensor" retinaen har svært mange individuelle lyssensorer for hver av grunnfargene, samt noen uten fargefilter. Signalet som sendes videre fra retina er også ganske likt det i et kamera. Ved svært lave lysstyrker må øyet/hjernen justere opp ISO-verdien for se noe. Da vil også den statistiske fargestøyen forsterkes. Øyet vil altså gi samme type fargestøy som et kamera. Dermed kan man også forklare "fargen" man ser med øyet med bilder tatt under dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar
Hvorfor er jeg ikke redd for stankelbein-eddekopper (sånne med veldig lange, tynne bein og veldig liten kropp), disse kan jeg holde i hånden, mens jeg får hysteri-anfall hvis jeg får andre typer edderkopper på meg?

Jeg vet ikke, men det samme gjelder for meg :p Kanskje ikke i like stor grad, men jeg bryr meg ikke om slike stankelbein-edderkopper, men jeg er kjapp å få vekk andre, norske og totalt ufarlige edderkopper, hvis de krabber på meg.

Én av de norske edderkoppene kan det være lurt å fjerne relativt raskt, nemlig flått. Jepp, flått er en edderkopp, ikke et insekt.

Lenke til kommentar
Alt er "gift på nivå med dødelighet" dersom man får for mye av det.

Jeg har også hørt myten om giftige stankelbein som ikke klarer å stikke/bite gjennom huden. Aner ikke hvor mye sannhet som ligger i det.

Tok de ikke opp det på mythbusters en gang?

Lenke til kommentar

Stemmer det. De kan faktisk bite gjennom huden, men er ikke giftige for oss mennesker. Husker ikke om de er giftige for andre.

Heter de stankelbein i Norge? De ekle flyvende beistene med lange bein kaller jeg stankelbein. Men har aldri hørt et skikkelig navn for de vingløse som holder seg i kjellere og garasjer (Som er de vi snakker om nå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...