Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg har bare ett par solbriller som jeg skal bruke til å se på solformørkelsen i morgen. Det er fortsatt veldig skarpt å se på solen, men vil øynene mine ta skade av det? (solbrilleglass stopper vel den farlige UV-strålingen som kan skade øynene?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å se Mars med det blotte øye? Så noe som lignet på en stjerne i går, men den byttet farge hele tiden. Enkelte her mente det var en UFO :p

Kommer an på forholdene, men ja du kan se Mars med det blotte øye.

Five planets can be recognised as planets from earth with the naked eye: Mercury, Venus, Mars, Jupiter, and Saturn.

Kilde

Lenke til kommentar
Er det mulig å se Mars med det blotte øye? Så noe som lignet på en stjerne i går, men den byttet farge hele tiden. Enkelte her mente det var en UFO :p

Kommer an på forholdene, men ja du kan se Mars med det blotte øye.

Five planets can be recognised as planets from earth with the naked eye: Mercury, Venus, Mars, Jupiter, and Saturn.

Kilde

Mars har også høyere lysstyrke enn de fleste stjerner, så den er ikke veldig vanskelig å få øye på.

Jeg har bare ett par solbriller som jeg skal bruke til å se på solformørkelsen i morgen. Det er fortsatt veldig skarpt å se på solen, men vil øynene mine ta skade av det? (solbrilleglass stopper vel den farlige UV-strålingen som kan skade øynene?)

Jeg ville ikke tatt sjansen på å benytte solbriller til å se på solformørkelsen, men er ikke helt sikker på at det er skadelig.

Lenke til kommentar
Hvorfor selges det ikke Kukjøtt i norge?

selges ikke kukjøtt i norge? hvis det er tilfelle så tipper jeg det kommer av økonomiske grunner (etterspørsel osv..) eller pga. fare for kugalskap?

uansett hvis det norske folk vil ha kukjøtt og det ikke finnes noen lover som regulerer dette så vil markede levere...

Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt inn mail til NRK, og også ringt dem og spurt om å slippe å måtte betale nrk lisens da både jeg og min får isåfall betaler for samme TV. Men de har ikke svart.

Har hørt det er ganske dyrt og ikke betale lisensen, og fristen går ut idag... Må jeg betale det selv om jeg egentlig ikke skal betale lisensen, er det noe de kan si at jeg er forpliktet til ettersom det ikke er blitt behandlet enda?

Lenke til kommentar
Drikk G&T! Evt tilsett tonic til andre drinker, quinine (norsk kinin) i tonicen er selvlysende i uv-lys. Sjekk
. Det ultimate partytrikset spør du meg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quinine#Non-m...uses_of_quinine

Genialt! Jeg visste ikke at kinin reagerte sånn på uv-lys. Kinin ble jo også brukt mot malaria før. Må passe for faren min som stadigvekk jobber i Afrika. Da gjelder det å finne en tonic med ekstra masse kinin i hehe. Blacklightlamper får man jo tilogmed kjøpt i lekebutikker så den delen er ikke noe problem. Her skal det bli selvlysende drinker i løpet av høsten en gang. :D

edit: offtopic: et annet partytriks jeg lærte av en kamerat på Høyskolen i Telemark er å putte metylenblått i drinkene. Skal visstnok ikke være farlig det heller, men gjør at det uvitende offeret tisser helt blå urin dagen etterpå

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt sjansen på å benytte solbriller til å se på solformørkelsen, men er ikke helt sikker på at det er skadelig.

Jeg får skaffe meg noe annet å se gjennom, da. Jeg vil helst ikke at en solformørkelse skal være det siste jeg noengang kommer til å se. :)

Lenke til kommentar

Sent på kvelden retning syd kan du nå se Jupiter. Planeter tindrer sjelden på himmelen, så om det du så skiftet farve hele tiden, ville jeg tippe en sterk stjerne. Om du husker retning og tid, kan du lett finne ut av det med denne linken:

http://www.fourmilab.ch/yoursky/

Lenke til kommentar

Solbriller er ikke godt nok. Synet kan bli varig skadet hvis de ikke beskyttes tilstrekkelig. Eksempler på utilstrekkelig beskyttelse er mysing, solbriller, sveisebriller/sveisemaske, ueksponert film, sotet glass og lignende. Selv når man bruker spesialbriller for solformørkelser (kan kjøpes på vitensentre og på nettstedet astronomi.no) må man ikke se på sola mer enn noen få minutter av gangen.

Les mer om dette på:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1124735.ece

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1124171.ece

http://www.astronomi.no/sol010808/sol010808.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...