Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke mulig å se lengre enn 13,7 milliarder lysår ut i verdensrommet, uansett hvor stort og bra teleskop du har eller hvor langt du reiser?

Jeg tenkte på dette fordi at det er jo før det big bang, og da fantes det jo ikke lys der ute. Og det er vel ikke mulig at det er lengre avstand til der hvor big bang forekom enn 13,7 mrd lysår? da må jo isåfall vår galakse ha brutt lysets hastighet en gang i tiden, og igjen vil vi kunne se oss selv på vei mot der vi er nå.

Håper ikke det ble for klønete beskrevet :)

Du har et poeng, men dessverre, man kan ikke konkludere med at universets opprinnelsested må befinne seg innefor den radiusen som vi kaller det observérbare universet, altså omtrent 13,7 milliarder lysår ut til alle kanter. For i følge teorien om Det store smellet (som egentlig heter Inflasjonsteorien), så skjedde den første voldsomme utvidelsen, det som kalles inflasjonsfasen i rasende raskt tempo, mye raskere enn 1c (lyshastigheten). Så arnestedet for den opprinnelige singulariteten med ren energi kan godt ligge laaangt utenfor den delen av universet som vi har noen som helst mulighet for å observere.

Når det er sagt, så må det tillegges at den opprinnelige singulariteten ikke etterlot noen måte å regne seg fram til i hvilken retning opprinnelsen var. Hadde inflasjonsfasen vært en eksplosjon slik det misvisende kallenavnet Det store smellet (Big Bang) antyder, så ville materien i universet vært fordelt på et stadig større kuleskall på vei bort fra opprinnelsespunktet. Men Det store smellet var slett ikke et stort smell, men en inflasjon som betyr en helt jevn utvidelse med noenlunde jevn fordeling av materien som resultat, noe som gjør det umulig å regne seg tilbake til opprinnelsestedet.

Singulariteten utvidet seg forresten ikke ut i et tomrom, for singulariteten var hele universet. Da singulariteten infladerte så var dette samtidig universet som utvidet seg. Da energien litt senere ble til materie, så ble rommet skapt som mellomrom mellom materien, og i tiden etterpå har materien dratt i rommet og utvidet det. Det er nemlig materien som definerer rommet. Dette betyr at hvis universet slutter et sted, så er det materie som danner yttergrensene, og det er ingenting utenfor denne grensen, heller ikke rom.

Lenke til kommentar
Hva er de insektene ?

Jeg ville sagt blomsterfluer, men nå er ikke jeg sikker på alle de forskjellige artene som er.

Er iallefall vant med at klegg har grønne øyne og først og fremst svartbrune flekker på vingene. Men alt dette varierer jo.

Lenke til kommentar
Blir det alkohol i en gjæra blåbærjuice? Hvis ja, hvor mye?

ja, da blåbæra inneholder sukker vil det dannes alkohol ved tilsettnig av gjærsopp.

hvor mye alkohol det blir kommer an på hvor mye sukker som er i blåbærjuicen og ved hvilket alkoholnivå gjærsoppen dør.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Hvilket årstall blir brukt i den originale "Tonight we're gonna party like it's (...)"-frasen? =D

Jeg antar det stammer fra sangen 1999 av Prince, i så fall er det 1999 (selvsagt).

Mer info om 1999: Link

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Sitter i en diskusjon og som vanlig svikter googleskillsa.

Hvilket firma var det som introduserte oxazepam/"sobril"?

Jeg finner masse info om oxazepam på nettet, men klarer ikke finne frem til hvem det var som først produserte det.

Jeg mener det er Roche og min motdebatant mener det er Pfizer.

Kan noen hjelpe meg å avslutte debatten?

Lenke til kommentar
Hva skjedde med brukeren Bundy?

Etter gjentatte advarsler fikk han beskjed om at neste overtramp ville medføre permban. Han tok ikke det "rådet" til etteretning.

Han har vært minst en gang med ny bruker, men også denne brukeren er bannet.

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=33331

Jeg har ikke hørt om han før, men han hadde da postet noe helt sinnsykt i OT-baren! Ser at hans siste innlogging var 11.01.2008, så kanskje han dro i militæret eller noe sånt?

Hadde han på den gamle msn'en min. Han er permbannet. Ingenting å spekulere om. Han viste meg warnloggen sin og for å si det sånn så er det ikke rart han ble permbannet. :p

Lenke til kommentar
Hvilke synonymer finnes til ordet "skussmål"?
Vitnesbyrd eller attest? Kommer litt an på sammenheng også tror jeg.

Så man kan for eksempel si at man fikk gode skussmål fra en arbeidsgiver?

Hva skjedde med brukeren Bundy?

Etter gjentatte advarsler fikk han beskjed om at neste overtramp ville medføre permban. Han tok ikke det "rådet" til etteretning.

Han har vært minst en gang med ny bruker, men også denne brukeren er bannet.

Provoserte han folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...