Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Apropo det med trykk og kuler, jeg la merke til at ukokte egg synker i vann. kan man kaste et egg i havet, så synker det til det imploderer? (hvis dybden tillater det)

9111037[/snapback]

utfyllende svar simen1, men hvis man tar utgangspunkt i disse forutsetningene vil vel egget slutte å synke omtrent samtidig som trykket på innsiden og utsiden er like stort.

hence vil det aldri implodere hvis det bare synker for egen maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fant menneskene ut at det ikke var luft i verdensrommet?

9026654[/snapback]

Det ble nok ikke bekreftet før vi faktisk tok turen ut og målte. Men det var mange indikasjoner på at det måtte være vakuum der. F.eks det at jo høyere opp i fjellet man drar jo lavere blir lufttrykket. Jo lengre ned i sjøen man drar jo høyere blir trykket. Det ble antatt at atmosfæren hadde en lignende overflate som sjøen. Fly og ballonger kunne fortelle det samme om det samme trykkfallet jo høyere man kom. Ved å stipulere kurven for trykk kunne man estimere omtrentlig tykkelse på atmosfæren. Radiobølger (HF) ble reflektert i en viss høyde og ga indikasjon på at det fantes et slags tak i atmosfæren. Avbøyning av solinnstråling og de ulike fargene på himmelen ved soloppgang, midt på dagen og solnedgang ga ytterligere indikasjoner. Luftas begrensede gjennomsiktighet stemte ikke over ens med avstanden til himmellegemer som måne, sol og stjerner. De ville vært helt usynlige dersom det var luft som begrenset og spredte lyset hele veien. Videre visste man tidlig hvordan planetene beveget seg på himmelen og at hastighet og avstander ikke tydet på at det kunne være luft som ga jorda luftmotstand på veien rundt sola. Det er sikkert en drøss med andre indikasjoner også så man var rimelig sikker lenge før man sendte opp den første raketten for å sjekke de faktiske forholdene.

fins det en frukt eller grønnsak som har grønn saft når man moser den? isåfall, hvilke?

9026819[/snapback]

Agurk?

9027046[/snapback]

Kiwi er nevnt, kaktus og lime også. Men hva med sukkererter, brokkoli, rabarbra og grønne druer? Man kan også bruke ulike salatsorter eller urter og blande med noe. F.eks lager man knallgrønn pestosaus av blant annet basilikumblader.

Lenke til kommentar
Apropo det med trykk og kuler, jeg la merke til at ukokte egg synker i vann. kan man kaste et egg i havet, så synker det til det imploderer? (hvis dybden tillater det)

9111037[/snapback]

utfyllende svar simen1, men hvis man tar utgangspunkt i disse forutsetningene vil vel egget slutte å synke omtrent samtidig som trykket på innsiden og utsiden er like stort.

hence vil det aldri implodere hvis det bare synker for egen maskin.

9114471[/snapback]

Nei, ikke nødvendigvis. Likt trykk behøver ikke å bety lik egenvekt. Både vann og olje er svært inkompressible, men en ballong med olje vil fortsatt gi oppdrift uansett dybde. På samme måte kan eggemassen ha høyere egenvekt enn vann samtidig som trykket er likt på utsiden og innsiden og dermed synke for egen maskin til det når bunnen av Challengerdypet.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er neon trær mer Co2-effektiv enn andre? Puster grantrær inn noe særlig, med tanke på at de ikke har blader?

9084296[/snapback]

9110592[/snapback]

Jo raskere et tre vokser, jo raske binder det CO2, og jo mer CO2-effektivt er det om du definerer effektivitet som CO2 pr. tidsenhet.

Gran og furu står i mange ti-år før de er hugstklare, det er nok mange typer trevirke som er mer effektive.

Om du derimot definerer effektiviteten som det prosentvise karboninnholdet i trevirket, så er effektiviteten muligens lik brennverdien.

9114103[/snapback]

Jeg kan bekrefte en nær korrelasjon mellom de to faktorene. Helt tørt trevirke (eucalyptus) består av omtrent 96 vt% karbon og resten nitrogen, hydrogen, mineraler og sporstoffer. Men så er jo vanligvis ikke trevirke fullstendig tørt heller. I det de hogges er ca 2/3 av vekta vann. Når det selges som ved skal det være maksimalt 20% fuktighet i trevirket.

Lenke til kommentar
Når det tordner og lyner ute, og det blir et lynnedslag i strømnettet, lynet blir så ledet til hus, og inn til diverse stikkontakter, TV'n står på, man trykker på en knapp på fjernkontrollen, får man da støt imellom fjernkontrollen fra TV'n pågrunn av lynet?

9031061[/snapback]

Nei. Eneste forbindelsen mellom fjernkontroll og tv er et IR signal. Og IR leder ikke strøm (strøm ledes generelt ikke noe særlig bra gjennom luft)

9031079[/snapback]

Som en digresjon kan jeg nevne at i fjernkontrollens barndom, rundt 1980 så fantes det TV-modeller med trådet fjernkontroll. Altså med ledning og ikke trådløse fjernkontroller slik vi tenker på de i dag.

Hvordan er økonomien i Australia egentlig? Er det høye skatter og velferdsordninger som Norge, eller er det mer "klar deg selv" som USA?

9031117[/snapback]

Hvis man blander 80% norsk økonomi med 20% amerikansk så får vi omtrent en australsk økonomi. Selvfølgelig alt for enkelt forklart, men jeg har ikke noen detaljert forklaring.

Hvorfor har karbonfiber et mønster av lyse og mørke firkanter?

9034688[/snapback]

Karbonfibre flettes akkurat som kurver av lange smale blader. Karbonfibrene flettes i store "matter", kuttes til og limes på en form, lag for lag til man har nok og kan fjerne kantene, lakkere delen osv.

Hvordan får man helt 100% gjennomsiktige isbiter?

9037516[/snapback]

Ved rettet størkning. Omtrent som å ha et isbitbrett oppå en svært kald plate og la isbitene størkne sakte men sikkert oppover. Når man er omtrent halvveis avbryter man prosessen og heller ut det resterende vannet. De isbitene man har da skal være helt klare. Det resterende vannet inneholder en forhøyet konsentrasjon av luft, CO2 og mineraler. Kildene til uklarhetene i vanlige isbiter.

Lenke til kommentar
Han har en IQ på google. Noe som er laaangt over hverdags-personen!

9114703[/snapback]

Vet ikke om det er en god ting å ha en IQ "på" google, men 1 googol hadde vært noe det ;)

Endret av Road11
Lenke til kommentar

Så var det store spørsmålet.

Simen1, vet du alt du svarer på, eller tar du deg en kjapp tur på Wikipedia\Google?

Vis ikke, er du en klok mann :)

Hvorfor mener du at man blir mentalt "hjernedød" vis man drikker Absint? Ettersom jeg har skjønt, så får man "bare" hallusinogen, noe som er likt hasj(tror jeg).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

De kan jo ha blitt døv eller blind midt i sitt liv.

Dog mener du vel hvis de er født døv eller blind. Uansett, jeg vet ikke :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Hvordan tenker døve og blinde? De har aldri sett eller hørt ord.. :hmm:

9114740[/snapback]

Du har fortsatt føle-, smake- og luktesansen. Du har også døvespråket og blindespråket.

Hvordan en person som ikke har noe kontakt med omverdenen tenker, det lurer jeg på.

Hva om du også kutter av toppen av hodet (Heroes style :--) og fjerner f. eks. venstre hjernehalvdel, hva skjer?

Jeg vet at noen deler av hjernen er spesialisert til å gjøre noen ting; f. eks. snakke, betyr det da at jeg blir bokstavelig talt målløs dersom du fjerner den delen av hjernen min?

Jeg består jo også av små "mikro-roboter" aka celler, de har ikke egen bevissthet, hvordan kan det ha seg at jeg har bevissthet da?

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Hvis du står nederst i en lang bakke, så begynner du å sylke opp bakken med en trøsykkel, i førstegir. Er det da mest "økonomisk" (if you know what I mean) å sykle fort eller sakte?

Jeg tenker sakte, men det krever vel like mye energi på å komme seg opp uansett? :hmm:

9038526[/snapback]

Man trenger like mye energi for å flytte seg opp den samme bakken uansett hvordan man gjør det. Men dersom man halverer tida man må ut med den energien på så blir det også dobbelt så anstrengende. Alle har et tak for hvor mye energi vi kan få ut per sekund så det vil begrense seg selv hvor raskt man klarer strekninga. I tillegg er det noen flere kompliserende faktorer: Jo lavere gir man har på sykkelen jo mer mekanisk tap tror jeg det blir i kjeder og tannhjul. Det er likevel et lite tap. Luftmotstanden øker energibehovet jo raskere man sykler. Kroppen bruker energi selv om man står i ro. Ved for høyt eller lavt gir vil kroppen bruke unødvendig mye energi på enten å holde dreiemomentet på pedalen (statisk muskelstyrke) eller på å bevege bena opp og ned alt for raskt.

For å konkludere så tror jeg det mest effektive er når man finner et gir som er behagelig og finner en hastighet som er behagelig.

Er det værre å spise smeltet ost framfor usmeltet ost?

Hvis man steker en osteskive i stekepannen (uten smør og fett tilsatt) og spiser den etterpå, er dette sunnere eller usunnere enn å spise en osteskive med akkurat samme størrelse ''rå''

Burde vel egentlig være like usunt/sunt?

9045365[/snapback]

Det har kommet noen svar allerede men jeg var ikke helt fornøyd med de. Med tanke på fett er det nok omtrent like usunt ja. Dvs. osten blir ørlite mindre fetende av at noe av fettet i osten "svetter" bort ved steking, men hvis man svir osten slik at den blir brun/svart så dannes det en del svakt kreftfremkallende stoffer. Svidd mat er generelt usunt i form av en svak økning i kreftfaren. Moralen er: alt med måte. Unngå å konsekvent spise svarte bålgrillede pølser men gi litt f. om det er en ørliten svart skorpe ytterst på et pizzastykke. Det er mentalt usunt å bli total sunnhetsslave også ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet at noen deler av hjernen er spesialisert til å gjøre noen ting; f. eks. snakke, betyr det da at jeg blir bokstavelig talt målløs dersom du fjerner den delen av hjernen min?

Jepp. Det finnes personer med svært lokaliserte hjerneskader, de har vært en uvurderlig ressurs for å kartlegge hvor i hjernen de ulike sentrene sitter. Når man vet hvor feilen sitter, f.eks en svulst som stenger en liten blodåre til en eller annen hjernelapp og man vet resultatet, f.eks målløshet, så finner man ut hvor snakkesenteret sitter. Sånn har tusenvis av personer bidratt til å kartlegge hjernen.

Jeg består jo også av små "mikro-roboter" aka celler, de har ikke egen bevissthet, hvordan kan det ha seg at jeg har bevissthet da?

9114894[/snapback]

En kalkulator har mange tusen transistorer på en liten brikke. Hver transistor kan hverken regne eller huske bit, hvordan kan da en kalkulator både regne og huske tall? Og drar man den analogien ennå lengre: Hvordan kan vi sitte å skrive til hverandre på et internett via to PCer? Hverken kobberledninger eller transistorer kan jo skrive, huske bokstaver og langt mindre sende bokstaver og tall. ;) Celler har ikke noen stor bevegelighet eller store evner, men hvordan kan cellesamlingen som kalles menneskekroppen fungere så bra sammen?

Poenget er at hver del ikke trenger bevissthet for at et stort nettverk skal kunne danne en felles "intelligens" ved å samarbeide.

Maurtuer og vepsebol er også eksempler på "organismer"/samfunn der hvert enkelt individ ikke ville klart seg alene men de er meget slagkraftig og dyktige sammen. Forsåvidt har det blitt litt sånn med menneskeheten de siste årtusnene også. Hvert enkelt individ finner sin plass i et større samfunn og utfører sine spesialtilpassede oppgaver til det beste for alle. Penger er på en måte samfunnets "blod" som frakter ressurser mellom individene. Huff, så begynte jeg å bli veldig abstrakt her. :p

Lenke til kommentar
Så var det store spørsmålet. Simen1, vet du alt du svarer på, eller tar du deg en kjapp tur på Wikipedia\Google? Vis ikke, er du en klok mann :)

Ja, takk begge deler. :p (også hender det jo at jeg svarer litt på tynn is og faller igjennom)

Hvorfor mener du at man blir mentalt "hjernedød" vis man drikker Absint? Ettersom jeg har skjønt, så får man "bare" hallusinogen, noe som er likt hasj(tror jeg).

9114729[/snapback]

Jeg mener det fordi jeg har hørt og lest om det. Malurt har andre russtoffer enn Hasj og er strengt forbudt omsatt og brukt for en grunn. Det er så vidt jeg vet forbudt i hele Europa inkludert Nederland. Malurt ble kjent for å gi permanente personforstyrrelser som halusinasjoner som kommer tilbake lenge etter rusen har gitt seg. Blant annet ble jo Vincent van Gogh (maleren) sinnsyk etter langvarig inntak av Absinth og skar av sitt eget øre.

post-3851-1185036901_thumb.jpg

Det kjente selvportrettet med bandasjert øre

Ikke at hasj er ufarlig heller. Selv om det kan virke sånn de første årene og en del kan leve med hasjbruk hele livet uten merkbare langtidseffekter. (Ikke rart det har fått rykte på seg for å være totalt ufarlig) Men hasj gir en betydelig høyere risiko for å få psykoser senere i livet. 7 ganger høyere enn for personer som ikke har brukt hasj så vidt jeg husker. Psykoser er ikke noen særlig koselig langtidsbivirkning om man skulle rammes av det.

Lenke til kommentar
Jeg testet nettopp på å sote ned et egg, for så å legge det i vann. I det jeg la egget ned i vannet, oppstod det en slags røntgeneffekt på egget, og jeg kunne se eggeplomma. Kan noen forklare hva som skjer?

9114495[/snapback]

Noen som vet dette?

Hvorfor er det for det meste militære jagerfly som legger igjen et langt spor av "røyk" etter seg? Hva er forskjellen i drivstoff, motor etc?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...