Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er hensikten med et overgangsvindu, og når stenger vinduet i England?

Cluet med alle slike tidsvinduer for forandring er jo at det gir alle ett fast holdepunkt for forandring, og forhindrer overganger utenfor vinduet. Dette gjør ting mer forutsigbart, og mer ordnet. Dette er vanlig praksis innen mye, bla. har linux-kjernen ett såkalt merge-window med samme hensikt, sørge for stabilitet under testsesongen :p

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med den innerste forsenkinga på kjeften til et skyvlær (skyvelær?)

Hvis jeg oppfatter riktig forsenkning så tror jeg den er der for at man lettere skal kunne nullstille avstanden mellom tuppene. Dvs. stenge kjeften helt sammen og få 0,000 mm. Hvis den ikke hadde vært der tror jeg støv + smøreolje kunne smusset til innerhjørnet nok til at det gir utslag på skalaen. Også ville det vært veldig kjip om man skulle måle noe med f.eks 0,01 mm tykkelse og det ligger 0,02 millimeter med rusk der som gjør at man ikke får målt. Jeg er langt i fra sikker så ta det med en klype salt. Det er bare en forklaring jeg kan tenke meg til i farta.

Hvordan er universalnøkkelen til vaktmesteren i blokker, forskjellig fra en nøkkel til en leilighet?

utenom det faktum at den låser opp flere leiligheter.

Det er en masternøkkel i et låssystem. Den ser ut som en helt vanlig nøkkel men er spesiell på den måten at den har noen tagger som de andre nøklene ikke har. Disse taggene gjør at den åpner alle låsene selv om noen få andre tagger ikke stemmer over ens. Hvis vi tenker oss høyden på taggene som tall og tegner de opp for ulike nøkler:

Masternøkkel: 87467465354865668

Vanlig nøkkel i systemet: 87467467896320956

Annen vanlig nøkkel i systemet: 87467465742928475

Nøkkel utenfor systemet: 64367567534138477

Blå er systemkode. Kun nøkler med den samme systemkoden passer i systemet.

Rød er masterkode. Nøkler med kombinasjonen 5354 åpner alle låser uansett ID-kode

Grønn er ID-kode. Nøkler i systemet har ulike ID-koder for å identifisere hvilken lås i systemet de skal ha tilgang til. Typisk bare en eller noen få låser.

hva skjer med blekk som absorberes i huden?

Det legger deg i det ytre hudlaget mellom døde hudceller. Der blir det liggende til hudcellene ramler bort og erstattes av nye fra undersiden. Man kan godt skrubbe bort litt av de ytterste hudcellene for få bort fargen.

Dersom blekket stikkes inn i underhuden f.eks med en tatoveringsnål så vil det bli liggende der og ikke falle av når det ytre hudlaget skiftes ut.

Lenke til kommentar
Hvem i verden har det bredeste vokalspekteret, målt i oktav?

Det sto i et donald-blad jeg leste nylig. jeg husker ikke navn, men det var en mann med vokalspekter på 8 oktaver fra ciss til ciss tror jeg. Hvertfall ikke langt unna.

8 oktaver høres lite sannsynlig ut, vedkommende har vel neppe noe særlig lavere tone enn 75 Hz å gå utifra (tror ganske grove basser er nede på det), og da kan man synge opp til 19200 med 8 oktaver, som er helt opp i det høyeste området vi kan høre. 4-5 oktaver er kanskje mulgi, mens 8 høres rart ut.

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor føles 20+ grader ut som noe varmt når 37 grader er vår vanlige kroppstemperatur? Ville det ikke vært mer naturlig om temeraturer under dette hadde føltes kaldt?

Hvordan vi opplever temperaturer er veldig relativt og kan variere med hva vi er vant med, våre forventninger, dagsformen, humøret og miljøet. Vi nordmenn opplever relativt sjeldent temperaturer på over 20 grader og synes derfor dette er varmt, mens en californier ville synes at 20 grader er kaldt, iallefall om sommeren.

At 37 grader er kroppstemperaturen betyr heller ikke at hele kroppen holder nøyaktig samme temperaturen. Temperaturen på hudoverflaten er betydelig kaldere enn dette.

Akkurat hva tenkte du på? Vann? metall? luft?

Er ikke det ganske opplagt da?

Lenke til kommentar
Inntil jeg finner kilden min kan dere prøve å bevise det motsatte :)

Er det ikke nok med de eksemplene jeg kom med? De viser jo ganske tydlig at 8 oktaver er særdeles lite sannsynlig.

AtW

Joda, men det ble spurt om HVEM. Ikke det at jeg klarte å svare så bra på dette, men kilden min ligger hjemme, og jeg er i en seilbåt på svenskekysten atm.

Lenke til kommentar
Hvorfor føles 20+ grader ut som noe varmt når 37 grader er vår vanlige kroppstemperatur? Ville det ikke vært mer naturlig om temeraturer under dette hadde føltes kaldt?

Fordi menneskekroppen ikke kan slå av den indre varmeproduksjonenen, så trenger vi et visst "kjølingsmonn". Dess varmere det blir i omgivelsene, dess større blir behovet for å bli kvitt overskuddsvarme. Kroppene våre kan tilpasses et varmere klima ved å senke energiproduksjonen litt, men denne såkalte aklimatiseringen tar forholdsvis lang tid. Derfor vil vi nordboere oppleve temperaturer på 25-30°C som altfor varmt, mens mange som lever i Afrika begynner å skjelve og fryse ved så "lave" temperaturer som 20°C (plussgrader).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...