Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er massetettheten til edderkopptråder?
Spider silk is a remarkably strong material. Its tensile strength is comparable to that of high-grade steel[1], spider dragline silk has a tensile strength of roughly 1.3 GPa, while one source [2] lists a tensile strength for one form of steel at 1.65 GPa. However, spider silk is much less dense than steel; its tensile strength to density ratio is roughly five times higher than that of steel

http://en.wikipedia.org/wiki/Spider_silk

 

Tettheten er altså omtrent 1/5 av stål. Stål har en tetthet på ca 7,8 kg/liter. Edderkopptråd må altså ha en tetthet på omtrent 1,6 kg/liter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor fort vil en stor husedderkopp beveget seg om den var på størrelse med et menneske?

Da ville den nok stått bom stille. De tynne og lange bena ville neppe klart å bære ~80 kg og trolig bare knekt sammen under den.

Hvis vi antar at beina vokser med kroppen, da?

 

Jeg tenker vår høyde = edderkoppens lengde

Lenke til kommentar
Hvor fort vil en stor husedderkopp beveget seg om den var på størrelse med et menneske?
Da ville den nok stått bom stille. De tynne og lange bena ville neppe klart å bære ~80 kg og trolig bare knekt sammen under den.

Hvis vi antar at beina vokser med kroppen, da?

 

Jeg tenker vår høyde = edderkoppens lengde

Det var det jeg tenkte på. At alle edderkoppens organer og lemmer skaleres opp likt til totalvekta når ~80 kg. Det er en grunn til at vi ikke har pattedyr på 5 tonn som er formet som en stork. Samme grunnen til at edderkoppen vil kollapse under sin egen vekt. Omtrent 80-90% av edderkoppens vekt er selve kroppen. Tenk deg om vi skalerte det opp til en kropp med 64-72 kg i selve hoveddelen av kroppen og 8 ben som er så tynne at de bare veier 1-2 kg hver. Se videre for deg at bena er noen lange pipestilker som er ~3 ganger lengre enn kroppen.

 

Problemet med oppskalering er at vekta skalerer med X3 mens lengden på bena skalerer med bare X1. Dobler man benlengden (og alle andre lengder) så blir den 8 ganger så tung. Skalerer man veldig mye opp så vil den bli for tung for bena.

Lenke til kommentar
Hvor fort vil en stor husedderkopp beveget seg om den var på størrelse med et menneske?
Da ville den nok stått bom stille. De tynne og lange bena ville neppe klart å bære ~80 kg og trolig bare knekt sammen under den.

Hvis vi antar at beina vokser med kroppen, da?

 

Jeg tenker vår høyde = edderkoppens lengde

Det var det jeg tenkte på. At alle edderkoppens organer og lemmer skaleres opp likt til totalvekta når ~80 kg. Det er en grunn til at vi ikke har pattedyr på 5 tonn som er formet som en stork. Samme grunnen til at edderkoppen vil kollapse under sin egen vekt. Omtrent 80-90% av edderkoppens vekt er selve kroppen. Tenk deg om vi skalerte det opp til en kropp med 64-72 kg i selve hoveddelen av kroppen og 8 ben som er så tynne at de bare veier 1-2 kg hver. Se videre for deg at bena er noen lange pipestilker som er ~3 ganger lengre enn kroppen.

 

Problemet med oppskalering er at vekta skalerer med X3 mens lengden på bena skalerer med bare X1. Dobler man benlengden (og alle andre lengder) så blir den 8 ganger så tung. Skalerer man veldig mye opp så vil den bli for tung for bena.

Finnes det ikke en lov for skip som er noe lignende som dette? Når et skip blir dobbelt så stort kan det ta 8 ganger mere last? Eller noe sånt som: Hvis bunnarealet av et skipsskrog dobles, åtteganges flyteevnen?

 

 

Klarer ikke å huske på den regeln igjenn, hvordan var den?

 

@ /B: Stork :p

Lenke til kommentar

Det stemmer :)

 

Huskeregelen er at alt som er lengder og kan måles i meter skalerer lineært. Dobles lengden på et skip så dobles alle andre lengder også. F.eks bredden, høyden osv.

 

Videre er huskeregelen at alt som er areal og kan måles i kvadratmeter skalerer med X2. F.eks blir dekk-arealet på en båt som får dobbel lengde, firedoblet.

 

Til slutt har vi at alt som er volum og kan måles i kubikkmeter åttedobles for hver gang lengden dobles. F.eks vil et skip som er dobbelt så langt ha 8 ganger større volum, 8 ganger større vekt osv.

 

(Hele tiden under forutsetning av at alt skaleres like mye = formlikt.)

 

PS. Det du sa om bunnareal stemmer ikke. Det er når lengden dobles at flyteevnen åttedobles. Hvis man dobler arealet så har bare lengden økt med ca 40%. Dvs. at volumet, vekta og flyteevnen bare blir ~2,8 ganger så stor. (X2 = 2 -> X = roten av to -> X3 = 23/2= ~2,828)

Lenke til kommentar

Det er disse skaleringsreglene som gjør at dyr på størrelse med mus og mindre aldri kan bli skadet hvis de faller ned fra store høyder. Overflaten deres er nemlig mye større i forhold til vekten (volumet), så luftmotstanden redder dem. De faller saktere enn større dyr.

 

Elefanter (i den andre enden av skalaen) kan ikke trenes til å hoppe og sprette, for skjelettet i beina deres ville brukket sammen i landingen.

Lenke til kommentar
Elefanter (i den andre enden av skalaen) kan ikke trenes til å hoppe og sprette, for skjelettet i beina deres ville brukket sammen i landingen.

For å ta den ennå videre: Pattedyret blåhval ville trolig brukket ribben bare av å være på land. Elefanter er langt mer "lette" og "lekne" enn en blåhval på land.

 

Frosker kan suges opp i lufta av orkaner og regne ned en annen plass. Insekter på størrelse med mygg og mindre kan bli tatt av vinden selv i en bris av termikk (varm luft som stiger). Det kan føre de så langt opp i luftlagene at de kan bli med jetvinder rundt jorda. Et forskningsteam fanget inn ørsmå edderkopper i 10 000 meters høyde. Når de ble tint viste det seg at de var i live. (Kilde: herlige naturprogrammer med David Attenborough som kommentator.) Noe av gåten bak spredning av insekter mellom kontinentene ble avdekket.

Lenke til kommentar
http://en.cashgenerationpro.com/?id_accoun...&currency=1

 

 

 

Er dette total svada, eller ligger det en liten sannhet bak dette?

 

De har bare et konkret tips på siden, som man ikke må betale for å få, nemlig det klassiske "vedd dobbelt"-trikset. Det er bare tull, det er et ineffektivt triks, det finnes forøvrig ingen tricks som øker dine vinnersjangser på rulett utover det å vite at sannsynligheten ikke er lik for alle alternativer pga at den rulettsaken ikke er lagd skikkelig, feks, evt å kunne beregne ballens bane på noe vis før man tipper. Ingen av delen er mulig på online-spill, dermed er det i praksis umulig å bedre oddsen sin på rulette online. Konklusjon; total svada.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at beina vokser med kroppen, da?

 

Jeg tenker vår høyde = edderkoppens lengde

Det var det jeg tenkte på. At alle edderkoppens organer og lemmer skaleres opp likt til totalvekta når ~80 kg. Det er en grunn til at vi ikke har pattedyr på 5 tonn som er formet som en stork. Samme grunnen til at edderkoppen vil kollapse under sin egen vekt. Omtrent 80-90% av edderkoppens vekt er selve kroppen. Tenk deg om vi skalerte det opp til en kropp med 64-72 kg i selve hoveddelen av kroppen og 8 ben som er så tynne at de bare veier 1-2 kg hver. Se videre for deg at bena er noen lange pipestilker som er ~3 ganger lengre enn kroppen.

 

Problemet med oppskalering er at vekta skalerer med X3 mens lengden på bena skalerer med bare X1. Dobler man benlengden (og alle andre lengder) så blir den 8 ganger så tung. Skalerer man veldig mye opp så vil den bli for tung for bena.

Men da kan vi snu på flisa da: Hvis vi ble skalert ned på størrelse med edderkoppen og våre enheter for lengde blir forandret i forhold til dette, hvor fort går edderkoppen da? ^^,

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at beina vokser med kroppen, da?

 

Jeg tenker vår høyde = edderkoppens lengde

Det var det jeg tenkte på. At alle edderkoppens organer og lemmer skaleres opp likt til totalvekta når ~80 kg. Det er en grunn til at vi ikke har pattedyr på 5 tonn som er formet som en stork. Samme grunnen til at edderkoppen vil kollapse under sin egen vekt. Omtrent 80-90% av edderkoppens vekt er selve kroppen. Tenk deg om vi skalerte det opp til en kropp med 64-72 kg i selve hoveddelen av kroppen og 8 ben som er så tynne at de bare veier 1-2 kg hver. Se videre for deg at bena er noen lange pipestilker som er ~3 ganger lengre enn kroppen.

 

Problemet med oppskalering er at vekta skalerer med X3 mens lengden på bena skalerer med bare X1. Dobler man benlengden (og alle andre lengder) så blir den 8 ganger så tung. Skalerer man veldig mye opp så vil den bli for tung for bena.

Men da kan vi snu på flisa da: Hvis vi ble skalert ned på størrelse med edderkoppen og våre enheter for lengde blir forandret i forhold til dette, hvor fort går edderkoppen da? ^^,

 

Jeg har irritert meg over hvor mange som pirker og vrir spørsmålet når de vet hva du er ute etter, så jeg skal svare deg skikkelig nå.

 

Om vi ser på en liten norsk edderkopp, så vil jeg tro at noen arter kan løpe i minst 0.5 m/s eller 1.8 km/t. Da er det snakk om små edderkopper med en lengde på rundt 2-3 cm i diameter inkludert beina. Dvs. at de kan løpe mellom 16,6 og 25 ganger sin egen kroppslengde på et sekund. Hvis vi hadde forstørret edderkoppen til en diameter på 2 meter, så kan vi gange 2 meter med 25 for å finne maksfart, og da får vi 50 m/s som er lik 180 km/t.

Lenke til kommentar
Jeg har irritert meg over hvor mange som pirker og vrir spørsmålet når de vet hva du er ute etter, så jeg skal svare deg skikkelig nå.

 

Om vi ser på en liten norsk edderkopp, så vil jeg tro at noen arter kan løpe i minst 0.5 m/s eller 1.8 km/t. Da er det snakk om små edderkopper med en lengde på rundt 2-3 cm i diameter inkludert beina. Dvs. at de kan løpe mellom 16,6 og 25 ganger sin egen kroppslengde på et sekund. Hvis vi hadde forstørret edderkoppen til en diameter på 2 meter, så kan vi gange 2 meter med 25 for å finne maksfart, og da får vi 50 m/s som er lik 180 km/t.

Interessant. Takk for svaret :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...