Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
edit: L4r5, pH'en kan gå helt ned til 1
Nettopp. Da tipper jeg karbondioksiden har lite å si. For om bare noe av det i magesekken fordamper/blir oppløst i luften man raper opp så vil den være ganske sur.

Jeg har forresten ikke noe hold for dette utenom ren skjær logikk da.

Jeg har hørt at grunnen til at det svir når man drikker kullsyreholdige væsker (brus, sprudlevann etc.), så svir det fordi boblene sprekker på vevet nedover i halsen. Kan være noe lignende når man raper, altså at små dråper med brus som fortsatt har kullsyre i seg, kommer seg opp til nesehulen, hvor den kommer i kontakt med veggene og da begynner de å bruse og sprekke på vevet, som forårsaker smertene.

Lenke til kommentar
Kan det skje noe med egget om man koker det for lenge? Altså: Rått --> bløtkokt --> hardkokt --> ???
Det blir grønt og uspiselig.

Det blir ikke uspiselig men får en uappetittlig grønnfarge der hviten er i kontakt med plommen. Samt at konsistensen til plommen blir i tørreste laget.

Jeg synes _Zeke sin forklaring er den klart mest troverdige hittil. Kullsyre har fått sitt navn fra at kull kan omdannes til dette stoffet ved forbrenning. Syrebetegnelsen er feil siden det ikke er noen syre. (Inneholder ingen hydrogenioner). CO2 ble derimot mistenkt for å kunne gi lavere pH ved kontakt med vann. Det er delvis sant siden OC2 kan påvirke pH-en men det er svært lite. F.eks er et glass vann med én dråpe sitronsaft oppi langt mer syre enn et glass med sprudlevann. Den feile betegnelsen har dessverre hengt med oss i språket i et århundre uten at vi har klart å riste den av oss ennå. På samme måte som ordet surstoff (=oksygen) fortsatt henger med i språket. Korrekt betegnelse på CO2 skal være karbondioksid. Ikke kullsyre.

Lenke til kommentar

I det svenske språket heter det fortsatt syre og vattenstoff om oksygen og hydrogen, kolsyre om karbondioksyd, kväve (kvelstoff) om nitrogen og så videre. Jeg har sluttet å telle de gangene at "syrbrist i svenske vatten" blir oversatt med at "svenske innsjøer inneholder for lite syre" når norske journalister oversetter til norsk.

Lenke til kommentar
L4r5 har et godt poeng. Det svir ikke like mye i munnen fordi man er mer vant til det. Første gangen du drakk brus kjente du nok en like ekkel følelse.

Jeg kan bekrefte det :) Jeg vente meg "aldri" til brus som barn fordi jeg unngikk å drikke brus på grunn av denne følelsen. Jeg vente meg til å like brus først rundt 18-19 år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
I det svenske språket heter det fortsatt syre og vattenstoff om oksygen og hydrogen, kolsyre om karbondioksyd, kväve (kvelstoff) om nitrogen og så videre. Jeg har sluttet å telle de gangene at "syrbrist i svenske vatten" blir oversatt med at "svenske innsjøer inneholder for lite syre" når norske journalister oversetter til norsk.

Kvæve (nitrogen), nøre (oksygen)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Min bestemor spurte om noe som jeg kom til å lure litt på. Hvorfår heter det egentlig nynorsk? Den eneste forklarigen jeg kommer opp med er at det liksom var den fornya norsken etter vi hadde litt dansk språk her.

Noen som er god i språkhistorie?

Lenke til kommentar

Kvæve (nitrogen), nøre (oksygen)

Kremt: Svensk og nynorsk er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Min bestemor spurte om noe som jeg kom til å lure litt på. Hvorfår heter det egentlig nynorsk? Den eneste forklarigen jeg kommer opp med er at det liksom var den fornya norsken etter vi hadde litt dansk språk her.

Noen som er god i språkhistorie?

Nynorsk skulle være den moderne motsetningen til gammelnorsk. Opprinnelig het det landsmål, det var dette nykonstruerte språket som ble omdøpt til nynorsk i 1929. Ivar Aasen regnes som nynorskens far.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Nynorsk

Lenke til kommentar

Så igjennom et par sider tilbake i tid, må kommentere litt!

Gull brukes ikke lengre som valutagaranti, da det finnes altfor lite gull i verden til dette.

Dette synes jeg ble satt litt på spissen. Gull brukes da fortsatt som valutagaranti, for eksempel i Federal Reserve Bank of New York og Fort Knox. Det brukes dog i en mye mindre grad enn før, helt klart.

Hva skjer hvis en ustoppelig gjenstand møter en urørlig vegg? :)
Aner jeg en liten WoW-referanse her? :p
Nei det gjør du ikke. At WoW har stjålet uttrykket fra andre betyr ikke at dette er en WoW-referanse.

Uansett så blir det mest logiske at hvis ikke den urørlige veggen flytter seg så må hele verden flytte seg i stedet.

Les mer om paradokset her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Irresistible_force_paradox

Du har da absolutt ikke myndighet til å diktere hva andre folk aner, tenker eller assosierer med et gitt scenarie.

Lenke til kommentar

Hvor fort vil en stor husedderkopp beveget seg om den var på størrelse med et menneske?

With speeds clocked at 1.73 ft/s (0.53 m/s),
Females can reach 18 mm in length, with males having a slightly smaller body at around 12 mm to 15 mm in length. The female leg span is typically around 45 mm. The leg span of the male is highly variable, with spans between 25 mm to 75 mm being common.

(I km/t)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...