ATWindsor Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 [...] Var høyere klipper også, men da begynner vel sjansen for å brekke noe uansett hvordan du lander å bli stor? Et hopp fra 20 meter gir deg en fart på 70 km/h når du treffer vannflaten. Et hopp fra 25 meter -> 80 km/h. på 52 meter -> 115 km/h. EDIT: luftfriksjon vil gjøre at hastighetene blir noe lavere, spesielt når farten er veldig høy. 20 meter gir vel ca 75, men det er ikke det mest interessante i mine øyne, det interessante er hvor mye fortere er det enn et hopp fra 10 meter, som er relativt uproblematisk. Det blir 75 delte på rota av 2, eller mao ca 50 km/t. AtW Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) v2 = v02 + 2as ==> v = sqrt(2as). Siden a = g og s = 20m vil v = 19,8 m/s eller 71,3 km/h. Men som sagt vil luftmotstanden minske farten litt. Endret 25. juli 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Finnes det statistikk over når på døgnet det er mest aktivitet her på forumet? Det virker som det er mye mer aktivitet her om natten enn om dagen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Det er ein graf på Big-boards.com: http://www.big-boards.com/board/34/ Redigert: Den er for pålogga brukarar, og det er ein for antal unike besøkande. Endret 25. juli 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvorfor blinker lysrør litt før de tennes? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Det er ein graf på Big-boards.com:http://www.big-boards.com/board/34/ Redigert: Den er for pålogga brukarar, og det er ein for antal unike besøkande. Big-Boards tracks the most active message boards and forums on the web. We currently have 2185 message boards in database! Wow, er diskusjon.no i topp 2185 i verden? Topp 88 faktisk. Endret 25. juli 2008 av Kakofoni Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Diskusjon.no er topp 100 i verda, dei ligg på 88. plass på lista. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Diskusjon.no er topp 100 i verda, dei ligg på 88. plass på lista. Fant ut det da jeg sjekket lista. Kewlt. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Kan det skje noe med egget om man koker det for lenge? Altså: Rått --> bløtkokt --> hardkokt --> ??? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det blir grønt og uspiselig. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Fra hvor høye klipper (og ned i vann) kan man hoppe fra uten å ha professorgrad i landingsteknikk? Hoppe her om dagen fra en 20 meter høy klippe, og landa i normal spikern. Fikk litt vondt i beina og rumpa rett etter landinga, men det gikk over etter et par minutter. Og en litt annen ting. En pakke som blir sendt fra bergen i ettermiddag, når vil jeg få den i Oslo? 20 meter er ekstremt, farlig er det også. Min rekord er 7. 20 meter er strengt tatt ikke hverken ekstremt eller fryktelig farlig, med mindre man lander meget feil.. 7 meter er hvertfall ikke farlig. Vi hopper stadig fra en holme som er 17,5m., gjorde det senest igår. Joda, man kjenner det under bena og i rumpa, men det er dårlige sjanser for å dø. Klarer man på underlig vis å lande på hodet, risikerer man vel kanskje å slå seg bevisstløs, men jeg tror ikke det. Det er mye hardere smell under bena å hoppe fra 2 meter og ned på gress, enn fra 18m ned i saltvann. Klippestuperne(La Quebrada Cliff Divers) i Acapulco er vel nær maxgrensen kroppen tåler, når de stuper fra 45 meter. De må lande korrekt og planlagt, i bølgetopper, for ikke å skade seg. De brekker noen håndledd innimellom visst, så jeg ser ikke for meg spikeren er kjempelurt derfra om man ikke har meget sterke benmuskler. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hvorfor svir det når man raper gjennom nesa? Det er vel bare karbondioksid som kommer? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Kullsyra som gjør det kanskje? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Er ikke kullsyre et annet ord for karbondioksid, i brus-sammenheng? Kan en gass være sur? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Er ikke kullsyre et annet ord for karbondioksid, i brus-sammenheng? Kan en gass være sur? Jo, men det må da vel være en grunn til at det heter kullsyre. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Fordi brus ikke svir uten kullsyre(karbondioksid) tenker jeg. Dermed tenker mange automatisk at karbondioksid=syre. Men det forklarer ikke nesebrusinga når man raper Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 sorry for OT nå altså.. Men signaturene deres ser utrolig like ut.. :!: Morsomt.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Drit i om karbondiokid er syre eller ikke. Tenk litt nå. Hva er pH'en i magesekken tro? Kanskje det har noe å si? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) haha, lættis men jeg var først ok, nok OT edit: L4r5, pH'en kan gå helt ned til 1 Endret 26. juli 2008 av khaffner Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 edit: L4r5, pH'en kan gå helt ned til 1 Nettopp. Da tipper jeg karbondioksiden har lite å si. For om bare noe av det i magesekken fordamper/blir oppløst i luften man raper opp så vil den være ganske sur. Jeg har forresten ikke noe hold for dette utenom ren skjær logikk da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå